• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

رييس شوراي راهبردي روابط خارجي:

هماهنگي دستگاه‌ها از ضرورت‌هاي توفيق سياست خارجي است

 

گروه سياسي| رييس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: هماهنگي دستگاه‌ها از ضروريات توفيق سياست خارجي است و در غير اين صورت نمي‌توانيم از مولفه‌هاي قدرت استفاده كنيم. به گزارش ايرنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات كمال خرازي در نهمين نشست تبيين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت به شرح زير است:
 مولفه‌هاي موثر در سياست خارجي همه در اختيار دولت‌ها نيست بلكه در اختيار رهبري است كه مي‌تواند هدايت‌كننده اصلي سياست خارجي باشد و تا به حال هم همين گونه بوده است.
 زماني كه من در وزارت امور خارجه بودم حضرت آقا مي‌فرمود براي من وزارت امور خارجه نصف دولت است و به همين نسبت آمادگي دارم براي سياست خارجي وقت بگذارم و اين نشان‌دهنده اين است كه نقش رهبري در سياست خارجي بسيار مهم است.
 اگر توفيقي در سياست خارجي به دست آورده‌ايم به دليل اشرافي است كه مقام معظم رهبري در سياست خارجي داشته‌اند و توانسته‌اند عوامل موثر در سياست خارجي را هماهنگ كنند.
 ما موظف به حمايت از ساير مسلمانان هستيم و نمي‌شود بگوييم صرفا منافع داخلي خود را پاس مي‌داريم. هم مباني ارزشي و هم منافع ملي مبناست و هم مصالح كشور كه تشخيص آن با رهبري است.
 ما با عبور از فراز و نشيب‌هايي مثل جنگ، دخالت بيگانه و تحريم موفق شديم موقعيت خود را اثبات كنيم تا دنيا مجبور شود واقعيت جمهوري اسلامي را بپذيرد.
 ما توانستيم جنگي را كه با حمايت همه كشورها عليه ما ايجاد شده بود با موفقيت به پايان برسانيم و علاوه بر اين تحريم‌هايي كه در سال‌هاي اخير با آن روبه‌رو بوديم از سر گذرانديم و توانستيم خود را به عنوان يك قدرت اثبات كنيم و اينها نشان مي‌دهد كه ما طبق مدل درستي عمل كرده‌ايم.
 ما بر پايه مباني ارزشي خود عمل كرديم و با اتكا به قدرت ملي ايستادگي كرديم و با سياست‌هايي كه رهبري اعمال كرد در مسير درستي حركت كرديم تا به اين توفيق رسيديم.
 خيلي از كشورها ادعا داشتند كه به موقعيت ما برسند، اما نرسيدند و اين نشان مي‌دهد مسيري كه انتخاب كردند درست نبود.
 تجربه 36 ساله و موقعيت فعلي ما شاخص مهمي است كه مي‌تواند در طراحي نظريه سياست خارجي بر اساس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت كمك كند.
 سفير بايد از كل نظام دفاع كند. برخي بعضي وقت‌ها فكر مي‌كنند كسي كه از طرف دولت به جايي رفته فقط بايد از دولت حمايت كند در حالي كه رهبري تاكيد كردند كه سفير نماينده نظام است و بنابراين همه دستگاه‌ها بايد زيرنظر نماينده نظام حركت كنند تا از تشتت جلوگيري شود.
 اگر سفير كاردان، متعهد، غيرشرمنده و صريح نباشد نمي‌تواند از نظام دفاع كند و بايد به نظام معتقد باشد تا بتواند از آن دفاع كند.
 در كشور انگليس بي‌بي‌سي فارسي و دستگاه اطلاعات خارجي انگليس زير نظر وزارت خارجه عمل مي‌كند و اين نشان مي‌دهد كه اين مولفه‌هاي قدرت (رسانه و اطلاعات) بايد با دستگاه سياست خارجي هماهنگ باشند.
 از مشكلات ما در ايران اين است كه چندپارچگي وجود دارد و هماهنگي بين اينها دشوار است و اگر رهبري نظارت نكنند با مشكلات مواجه مي‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون