• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

يك پيشنهاد انتخاباتي به اصولگرايان


رسيدن به يك ليست و حذف افراد اضافه كاري است كه در عمل ساده نيست. حتما مي‌پرسيد چرا؟ در اين باره توضيح مي‌دهم.
متاسفانه انتخابات مجلس حدود سه هفته ديگر برگزار مي‌شود، ولي دريغ از يك برنامه و ايده از سوي گروه‌هاي سياسي فعال به ويژه از سوي اصولگرايان كه دست بازتري براي اين كار دارند. هنوز كه هنوز است، نه تنها هيچ برنامه‌اي از سوي آنان طرح نشده، بلكه ليست آنان نيز نهايي نشده است و معلوم نيست وقتي كه برنامه‌اي وجود ندارد، چگونه مي‌توان ليستي را براي انتخابات تعيين كرد؟ خوب اين هم از معجزات اصولگرايي است كه مي‌توانند آن را انجام دهند. به همين دليل اكنون درصدد رسيدن به يك ليست هستند و آقاي موحدي كرماني در اين باره توضيح دادند كه: گروه‌هاي اصولگرا ١٨٠ نماينده را از ميان خود انتخاب كرده‌اند و به اين افراد گفته شده در مورد ليست ٣٠ نفره تهران نظر بدهند. اوراقي به آنها داده شده و آنها هم ٣٠ نفر را انتخاب مي‌كنند. در غربال اول اين تعداد كه خيلي زياد است ٦٠ نفر از افرادي كه راي بيشتري دارند انتخاب مي‌شوند و در مرحله بعد اينها غربال مجدد شده و باز يك انتخاب دوم و سوم نيز وجود دارد و ما كاملا به اين انتخاب‌ها جنبه دموكراسي و مردمي داديم. انتظار داريم يك ليست ٣٠ نفره براي تهران آماده بشود و در شهرستان‌ها نيز يك ليست صادر شود.
 يكي ديگر از مقامات اصولگرايي نيز توضيح داد كه: مجموعه خوبي از بين ١٩٠ نفر انتخاب شده است اما هر نيرو از نيروي ديگر بهتر است و ما در انتخاب خود به چهره‌هاي مومن، انقلابي و متخصصي برمي‌خوريم كه واقعا انتخاب را سخت مي‌كند، اما ليست نهايي بايد ٣٠ نفر باشد. اگر كسي از ليست نهايي خارج شد نبايد بر ما خرده بگيرد، چرا كه ما منافع شخصي نداريم و به دنبال مجلس ولايي هستيم.
 جالب‌تر از همه سخنان آقاي حداد‌عادل، سخنگوي شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان بود كه اظهار داشت: در جريان اصولگرا، از كساني كه در فهرست قرار نگرفتند كه البته مهم‌ترين دليل آن هم كمبود جا است، خواهش مي‌كنيم انصراف دهند تا مردم بتوانند راي متمركزتري دهند و از تشتت آرا جلوگيري شود. اصولگرايان از ١٠ قدم مورد نياز براي وحدت، هشت قدم را برداشته‌اند و تا چند روز آينده نيز فهرست اصولگرايان تكميل مي‌شود.
ظاهرا برداشتن اين دوگانه آخر بسيار مهم‌تر از هشت گام اوليه است و به نظر نمي‌رسد كه كسي در سختي برداشتن اين دو گام نهايي شك و ترديدي داشته باشد. اگرچه ما به عنوان رسانه اصلاح‌طلب بايد سرگرم كار اصلاح‌طلبان باشيم، ولي ايرادي هم ندارد كه در اين فضاي عجيب‌وغريب كه يك جناح از كمبود نامزد يا در واقع نبود نامزد مي‌نالد و يكي ديگر نمي‌داند با تورم و ترافيك نامزدها چه برخوردي كند، يك پيشنهاد سازنده به دوستان اصولگرا بدهيم، حداقل كمكي كرده باشيم. اين وضع مصداق آن شاعري است كه آه و ناله كرده و مي‌گويد: يكي را داده‌اي صد ناز و نعمت/ يكي را قرص جو آغشته در خون!
براي آنكه اصولگرايان بدانند تا چه حد ممكن است كه بدون دردسر و مشكل به ليست 30 نفره دست خواهند يافت، مي‌توانند اين پيشنهاد را به اجرا بگذارند. هر كس كه دوست دارد در ليست اصولگرايان باشد و نام خود را براي قرار گرفتن در اين جمع ارايه كرده است، هم‌زمان منطقي است كه بپذيرد در صورت قرار نگرفتن در ليست نهايي از گردونه رقابت و به نفع افراد نهايي كنار برود. اگر كسي اين را پذيرفت به معناي آن است كه صادقانه و خالصانه وارد ائتلاف شده است، ولي اگر نپذيرفت معنايش اين است كه منتظر مي‌ماند تا ليست نهايي شود. اگر نام او در ليست بود كه چه بهتر؛ و به ديگران خواهد گفت كه براي حفظ وحدت كنار برويد ولي اگر نامش در ليست نبود، ضمن محكوم كردن تهيه‌كنندگان ليست و متهم كردن‌شان به انحصارطلبي قدري هم افشاگري كرده و در نهايت نيز به صورت ديگري خود را نامزد خواهد كرد. مثلا در ليستي ديگر يا به صورت انفرادي فعاليت خواهد كرد.
بنابراين پيشنهاد مي‌شود از تمام افرادي كه در ليست اوليه 180 يا 190 نفري قرار دارند، استعفانامه رسمي از حضور در انتخابات نيز گرفته شود و در نهايت همه اين استعفانامه‌ها به جز 30 نفر باقيمانده در ليست به فرمانداري تهران داده شود تا آن افراد را مستعفي تلقي كنند. با خواهش كردن نمي‌توان كسي را يا بيشتر افراد را وادار به استعفا كرد.
تاكنون به نظر مي‌رسيد كه جناح اصولگراي مجلس با كوله‌باري از تجربيات توانسته است به درك روشني از سياست و كنش سياسي برسد كه اين مسائل را به راحتي حل كند. ولي اكنون چنين مي‌نمايد كه وصل بودن به بند ناف رانت سياسي مانع تحول جدي در ميان اين گروه خواهد بود.
اجراي پيشنهاد فوق اين اهميت را دارد تا ائتلاف اصولگرايان به خوبي متوجه شوند كه جناح منتسب به دولت پيش با پرچم جبهه پايداري دير يا زود دنبال پيش بردن برنامه خويش است و كار چنداني با آنچه در ائتلاف مي‌گذرد ندارد. مطمئن باشيد كه نامزدهاي آن گروه حاضر به انجام اين پيشنهاد نيستند و زير هيچ استعفايي را امضا نخواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون