• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

عدد نوشت

درآمد سه‌ماهه فيس‌بوك
 
درآمد سه‌ماهه فيس‌بوك براي نخستين بار از پنج ميليارد دلار گذشت و اين شركت در حال غلبه بر گوگل به عنوان قدرتمندترين شركت اينترنتي است و درآمد خالصش در سه‌ماهه پاياني 2015 بيش از دوبرابر شده است. فيس‌بوك قدرت فزاينده و تاثيرگذاري خود را با نتايج مالي‌اش در حالي به نمايش گذاشت كه درآمد سه‌ماهه‌ اين شركت براي نخستين بار از مرز پنج ميليارد دلار گذشت و در موقعيتي قرار گرفت كه سلطه گوگل بر دره سيليكوني را به چالش اندازد.

كاهش قيمت فيروزه صادراتي
 
سنگ معدني ارزشمند فيروزه كه از ديرباز مورد توجه زيبايي‌شناسان قرار گرفته، هنوز نتوانسته در ايران، كشوري كه معادن فيروزه‌اش مشهور است، به‌طوري‌كه با صادرات سالانه 170‌كيلوگرم از اين سنگ باارزش، كمتر از 360 ميليون تومان عايد كشور مي‌شود و امسال هم ارزش صادراتي اين سنگ زيبا به كيلويي يك ميليون و 110 هزار تومان، يعني 45 درصد ارزان‌تر از قيمت صادرات پارسال تنزل كرده است. ايران براي بيش از 2000 سال به عنوان منبع استخراج فيروزه به شمار مي‌رفته و با رنگ آبي خود كه آن را نمادي از بهشت روي زمين مي‌دانند، در طراحي‌هاي ايراني براي پوشاندن گنبد كاخ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

افزايش صادرات روزانه نفت

موسسه مشاور انرژي وود مكنزي در تازه‌ترين گزارش خود پيش‌بيني كرد كه شركت‌هاي نفتي در سال جاري براي سرمايه‌گذاري روي فرصت‌هاي جديد در ايران و مكزيك متمركز خواهند شد، چرا كه بودجه خود را به دليل كاهش قيمت نفت به‌شدت كاهش داده‌اند. شرايط سرمايه‌گذاري در مجموع ضعيف خواهد بود. اين موسسه مشاور برآورد كرد كه پروژه‌هاي نفت و گاز به ارزش 380 ميليارد دلار لغو شده‌اند يا به تاخير افتاده‌اند و در صورتي كه قيمت نفت بيش از اين كاهش پيدا كند پروژه‌هايي به ارزش 170 ميليارد دلار نيز در خطر قرار خواهند گرفت. اين موسسه مشاور افزايش روزانه 400 هزار بشكه‌اي صادرات نفت ايران را در سال جاري پيش‌بيني كرد.

رشد واردات نفت اسار هند از ايران  

واردات نفت پالايشگاه اسار هند از ايران در ماه دسامبر تقريبا دو برابر شد. پالايشگاه اسار هند در ماه دسامبر روزانه حدود 68 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد كه نسبت به ماه قبل (نوامبر) حدود 96درصد افزايش يافته است. مجموع واردات نفت پالايشگاه اسار از ايران در 9 ماه اول قرار‌داد خود كه از اول آوريل 2015 شروع شده 6/0درصد افزايش يافته و به حدود 117 هزار و 700 بشكه در روز رسيده است. واردات نفت هند از ايران در سال 2015 حدود 23 درصد كاهش يافته است چرا كه پالايشگاه‌هاي هندي خريد نفت ايران را در اوايل 2015 براي نگه داشتن واردات در محدوده تحريم‌ها كاهش دادند.

قيمت نفت ايران

قيمت هر بشكه نفت سنگين ايران در حالي در آخرين معاملات بازار به بشكه‌اي حدود ۲۰ دلار كاهش يافته كه درآمد نفتي كشور از ابتداي سال ۲۰۱۶ ميلادي تاكنون نصف مدت مشابه سال قبل شده است. در ادامه سقوط آزاد قيمت طلاي سياه، در معاملات منتهي به ۲۲ ژانويه بهاي هر بشكه نفت خام سبك و سنگين صادراتي ايران بيشترين ميزان كاهش در بين كل شاخص‌هاي معتبر نفت جهان را داشته است. بر اين اساس، قيمت هر بشكه نفت خام سبك صادراتي ايران با كاهشي حدود ۲ دلار و ۵۷ سنتي به بشكه‌اي ۲۳ دلار و ۲۲ سنت كاهش يافت. علاوه بر اين، بهاي هر بشكه نفت خام سنگين صادراتي ايران هم با كاهش ۲ دلار و ۷۰ سنتي، بشكه‌اي ۲۰ دلار و ۱۹ سنت در بازار جهاني معامله شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون