• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

محمدجواد ظريف در نامه‌يي به همتاهاي بين‌المللي

رفع تمام تحريم‌ها جزء اساسي هر توافقي است

گروه ديپلماسي| دكتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان طي نامه‌هاي جداگانه‌يي به وزراي امور خارجه كشورهاي مختلف جهان مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در خصوص مذاكرات هسته‌يي را تشريح كرد. وزير امور خارجه كشورمان در اين نامه تاكيد كرد كه در اين مذاكرات در مقابل مطالبات نامشروع و تحقيرآميز ايستادگي كرده و آن را قاطعانه رد مي‌كنيم. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در همين راستا راه‌حل هايي عملي، متوازن و واقعگرايانه ارايه كرده است اما عزم و اراده راسخ جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به توافقي عادلانه و عاقلانه بر اساس منافع و احترام متقابل را نيز به نمايش گذاشته‌ايم.
وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان ساخت: در برنامه اقدام مشترك ما يك هدف مشترك را براي اين مذاكرات در نظر گرفتيم كه عبارت بود از «نيل به يك راه‌حل جامع درازمدت و مورد توافق كه تضمين كند برنامه هسته‌يي ايران منحصرا صلح‌آميز خواهد بود» و «منجر به رفع كامل تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نيز تحريم‌هاي چندجانبه و ملي مرتبط با برنامه هسته‌يي ايران بشود.»
دكتر محمد جواد ظريف در مورد هدف اول برنامه اقدام مشترك تصريح كرد: دستيابي به هدف اول كار دشواري نيست چرا كه ايران نه خواهان سلاح‌هاي هسته‌يي است و نه به آنها نياز دارد. از ديد ما سلاح‌هاي هسته‌يي ابزارهايي هستند متعلق به گذشته، كه كارايي خود را از دست داده‌اند و از ايجاد امنيت خارجي يا ثبات داخلي عاجز هستند. اين موضوع به ويژه در مورد ايران صدق مي‌كند، ايراني كه از وسعت، جغرافيا، منابع طبيعي و سرمايه انساني خود خرسند است و در تمام سه قرن گذشته آغاز‌گر هيچ جنگي نبوده است. يك ارزيابي راهبردي هوشيارانه نشان خواهد داد كه سلاح‌هاي هسته‌يي مضر به امنيت ايران هستند.
وزير امور خارجه كشورمان افزود: ايران بر مبناي آموزه‌هاي ديني خود داراي سابقه‌يي ثابت و مستحكم در مخالفت با تمامي سلاح‌هاي
كشتار‌جمعي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري همانند سلف خويش حضرت امام خميني(ره) اعلام كرده‌اند كه تمام سلاح‌هاي كشتار جمعي موكدا در اسلام حرام هستند. به همين دليل وقتي كه صدام حسين، نيروهاي نظامي و شهروندان ما را در مقياسي كه از جنگ جهاني اول به اين سو مشاهده نشده بود مورد حمله شيميايي قرار داد، ايران حتي براي مقابله به مثل نيز از سلاح‌هاي شيميايي استفاده نكرد.
دكتر محمدجواد ظريف در مورد برنامه غني‌سازي كشورمان نيز تاكيد كرد: محدوديت‌ها نبايد شامل محدوديت‌هاي بي‌دليلي كه هدف از آن محدود كردن برنامه غني‌سازي ايران تا حد يك برنامه نمايشي است، بشود. چنين چيزي نه عملي و نه واقعگرايانه است.
وزير امور خارجه كشورمان در مورد دومين هدف برنامه اقدام مشترك نيز خاطرنشان ساخت: رفع تمام تحريم‌ها جزو اساسي هر توافقي است اما برخي نسبت به دست كشيدن از اين ابزار غيرانساني، غيرقانوني و غيرسازنده حتي به بهاي مخاطره افكندن تمام فرآيندي كه ايجاد اطمينان كرده و شفافيت را تضمين مي‌كند، ترديد دارند. تعلق خاطر شديد به تحريم‌ها نه‌تنها در مسير حصول به يك توافق جامع درازمدت ايجاد مانع كرده، بلكه موجب شده حتي پس از انعقاد برنامه اقدام مشترك نيز نتواند اعتماد مردم ايران را مجددا جلب كند.
دكتر ظريف در ادامه از برخي تلاش‌ها در امريكا و اروپا كه به جاي پايبندي به تعهدات خود مبني بر سهل كردن تحريم‌ها، كوشيده‌اند تا اقدامات بيشتري را براي حفظ و تقويت رژيم تحريم‌ها تحميل كنند ابراز تاسف كرد و افزود: اين در حالي است كه ايران با اجراي تعهدات خود، حسن نيت لازم را نشان داده است.
وزير امور خارجه كشورمان در پايان اين نامه خطاب به همتايان خود در كشورهاي مختلف جهان تاكيد كرد: من اطمينان دارم كه توافق جامع كاملا در دسترس است. آنچه مورد نياز است، آينده‌نگري، اراده سياسي و قبول واقعيت‌ها و نيز جسارت برگزيدن يك انتخاب صحيح است تا به جاي تسليم شدن در برابر منافع خاص و حاميان گروه‌هاي فشار پر سر و صدايي كه به طور فزاينده محبوبيت خود را از دست داده‌اند، تمامي جامعه جهاني از آن منتفع شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون