• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

مذاكره با ايران؛ از دستاورد تا آرزوي توافق هسته‌يي


گروه ديپلماسي| با نزديك شدن به پايان سال 2014 ميلادي و شمارش معكوس براي آغاز سال 2015 كه سال رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري در امريكاست، وزارت امور خارجه امريكا عزم خود را براي مثبت نشان دادن روند مذاكرات هسته‌يي با ايران در سال 2014 جزم كرده است. ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه اين كشور در تازه‌ترين اظهارنظر رسمي از جانب وزارتخانه متبوعش به دفاع از مذاكرات امريكا با ايران در قالب تلاش براي پايان دادن به پرونده هسته‌يي ايران پرداخت. در شرايطي كه بسياري از جمهوريخواهان و حتي برخي دموكرات‌هاي تندرو در يك سال گذشته چماق تشديد تحريم‌هاي ايران را برخلاف ميل اعلام شده كاخ سفيد همچنان بالا نگه داشتند و در برخي بازه‌هاي زماني هم اين سياست به تنش لفظي ميان اوباما و نمايندگان مجلس و سناتورهاي مجلس سنا منتهي شد اما سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا دستيابي به توافق اوليه هسته‌يي با ايران را يكي از دستاوردهاي وزير امور خارجه كشورش در سال 2014 دانست.
ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در نشست خبري هفتگي خود در پاسخ به اين سوال كه وزير امور خارجه در سال 2014 چه موفقيت‌ها و شكست‌هايي داشته است، گفت: اگر شما به جايي كه الان در آن قرار داريم نگاه كنيد در ابتداي سال جاري برنامه اقدام مشترك هنوز اجرايي نشده و برنامه هسته‌يي ايران محدود نشده بود. ما اكنون بر سر ميز مذاكره قرار داريم تا ببينيم مي‌توانيم به توافق جامع دست پيدا كنيم يا نه و از هر زمان ديگري به رسيدن به اين توافق جامع نزديك هستيم چون برنامه هسته‌يي ايران براي نخستين بار در يك دهه گذشته محدود شده است. من فكر مي‌كنم اين يك دستاورد مهم محسوب مي‌شود.
از سوي ديگر شبكه‌اي بي‌سي نيوز در گزارشي با پرداختن به اهداف سياست خارجي امريكا در سال آينده ميلادي تاكيد كرده است كه دستيابي به توافق هسته‌يي با ايران از آرزوهاي سال نو جان كري است. در شرايطي كه با آغاز سال 2015 ميلادي، اختيار كنگره امريكا در اختيار جمهوريخواهان قرار خواهد گرفت، به نظر مي‌رسد كه دستيابي به توافق هسته‌يي با ايران همچنان اصلي‌ترين آرزوي تيم باراك اوباما در سال جديد باشد. شبكه خبري ‌اي‌بي‌سي نيوز با طرح اين مساله تاكيد مي‌كند كه جان كري بسيار اميدوار به تصاحب اين موفقيت در سال جديد ميلادي است و اين مساله به آرزوي وزير امور خارجه امريكا بدل شده است. اين شبكه همچنين برقراري صلح در خاور‌ميانه را از ديگر آرزوهاي جان كري در سال جديد ميلادي دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون