• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

سرنوشت لايحه بودجه هرچند نصفه و نيمه اما روشن شد

كليات لايحه بودجه در كميسيون تلفيق تصويب شد

گروه اقتصادي|ساعت از 17:30 گذشته است كه خبري كوتاه بر خروجي خبرگزاري مهر تكليف بودجه سال آينده را تعيين مي‌كند: «كميسيون تلفيق كليات لايحه بودجه سال 1395 را تصويب كرد.» اين خبر را ايرج نديمي داده است؛ او كه از اعضاي كميسيون تلفيق است گفته كه نمايندگان ايرادهاي زيادي، مانند كسري پنهان بودجه، پيش‌بيني غيرواقعي قيمت نفت و ارز و كاهش سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي را به بودجه 1395 وارد مي‌دانستند، اما مقرر شد در جريان بررسي اين لايحه در كميسيون تلفيق اين ايرادها رفع شود. او توضيح داد كه نماينده‌ها با ۲۰ راي موافق و چهار راي مخالف اين لايحه را به تصويب رساندند.
واقعيت آن است كه حالا كه انتخابات مجلس تمام شده و نماينده‌ها تكليف‌شان را مي‌دانند ديگر محلي براي وقت تلف كردن نمانده است؛ سرنوشت لوايح بودجه سال 1395 و برنامه ششم توسعه، دو لايحه مهم دولت در دستان نماينده‌هاي مجلس است. تاخير حدود 40 روزه در ارايه لايحه بودجه 1395 از سوي دولت و هم‌زماني دوره بررسي آن با انتخابات مجلس دهم، بهانه‌اي براي عقب افتادن تصويب بودجه و نرسيدن آن به سال آينده شد. اما درست در روزي كه حرف و حديث‌هاي براي چند دوازدهم بستن بودجه سال آينده اوج گرفت، خبر از تصويب كليات لايحه آمد.
در همين روز بود كه محمدرضا پورابراهيمي داوراني، عضو كميسيون اقتصادي مجلس خبر از روشن شدن تكليف لايحه بودجه سال 1395 در پايان ماه ارديبهشت سال آينده داده بود. او البته تاكيد كرده بود كه دولت بايد لايحه چنددوازدهم بودجه را به مجلس ارايه كند. مقابل او البته اسماعيل جليلي، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، قرار داشت كه بر ضرورت تصويب لايحه بودجه 1395 كل كشور تا پايان امسال جاري تاكيد كرده بود. او گفته بود كه اگر هيات‌رييسه با زمان‌بندي دقيق امكان تصويب اين دو لايحه را فراهم كند، براي شرايط آتي اقتصاد بهتر خواهد بود.
محمد علي‌پور، عضو كميسيون تلفيق هم در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر از جلسه اين كميسيون براي تصميم‌گيري در مورد زمان بررسي لايحه بودجه داده بود. او گفته بود كه اعضا در حال بررسي سناريوهاي مختلف براي بودجه سال آينده هستند و محتمل‌ترين گزينه را بودجه چند دوازدهم دانسته بود. تماس‌هاي «اعتماد» براي سخن گفتن با ساير اعضاي كميسيون تلفيق بي‌نتيجه ماند؛ چرا كه تا لحظه نگارش اين گزارش آنها در جلسه تصميم‌گيري براي زمان بررسي لايحه بودجه حضور داشتند.

تصويب نهايي تا پايان ارديبهشت
به‌هر روي محمدرضا پورابراهيمي داوراني خبر از تصويب نهايي لايحه بودجه تا پايان ارديبهشت ماه سال 1395 داده است. نماينده مردم كرمان گفته كه با توجه به تاخير در ارايه لايحه بودجه به مجلس و همچنين كمبود زمان براي بررسي آن دولت بايد لايحه چنددوازدهم بودجه را به مجلس ارايه كند. وي ادامه داده در مكاتبه رياست مجلس با دولت مقرر شده هرچه سريع‌تر لايحه چنددوازدهم بودجه به مجلس ارسال شود. عضوكميسيون اقتصادي مجلس، از بررسي لايحه برنامه ششم توسعه در سال آينده و مجلس دهم خبر داد و گفت: بررسي اين لايحه به عمر مجلس فعلي نمي‌رسد.

منتظر دريافت بودجه دو دوازدهم از سوي دولت هستيم
سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1395 با اشاره به از سرگيري جلسات كميسيون تلفيق بودجه گفت كه مجلس منتظر دريافت لايحه بودجه دو دوازدهم از سوي دولت است. پورابراهيمي اظهار كرد: نخستين جلسه كميسيون تلفيق پس از تعطيلات انتخابات بعد از ظهر ديروز (دوشنبه) تشكيل شده كه البته قرار بود كميسيون تلفيق روز يكشنبه هم جلسه داشته باشد اما تعداد اعضاي به نصاب نرسيد.
وي افزود: بررسي كليات لايحه بودجه 95 در دستور كار كميسيون تلفيق خواهد بود. اگر كليات به تصويب برسد وارد تبصره‌ها خواهيم شد. پيشنهادات كميسيون‌ها نيز به كميسيون تلفيق مي‌رسد، انشاء‌الله در دو يا سه شيفت كاري بودجه 95 را تا پايان اسفند در تلفيق نهايي خواهيم كرد.
او توضيح داد: در صورتي كه بتوانيم بودجه را تا پايان سال در تلفيق نهايي كنيم آن را به صحن علني ارايه خواهيم كرد تا در نيمه دوم فروردين بودجه در صحن علني مطرح شود، در اين صورت پيش‌بيني ما اين است كه تا اواسط ارديبهشت كار بررسي بودجه در صحن علني نيز به اتمام برسد و آخر ارديبهشت قانون بودجه ابلاغ شود و در اختيار دولت قرار گيرد. سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 95 با تاكيد بر ضرورت ارايه لايحه بودجه دو دوازدهم از سوي دولت عنوان كرد: هرگونه پرداخت هزينه‌هاي جاري و عمراني بدون مجوز قانوني دخل و تصرف در اموال دولت محسوب مي‌شود لذا دولت بايد لايحه‌اي را به مجلس بدهد و تن خواهي را براي دو ماه ابتدايي سال دريافت كند.

تصويب لوايح در فرصت‌هاي باقي مانده بهتر است
در سوي مقابل اما عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از ضرورت تصويب لايحه بودجه ۹۵ كل كشور تا پايان سال جاري خبر داده و گفته كه اگر كه هيات‌رييسه با زمان‌بندي دقيق امكان تصويب اين دو لايحه را فراهم كند، براي شرايط آتي اقتصاد بهتر خواهد بود.
اسماعيل جليلي، با اشاره به ضرورت تصويب لايحه بودجه 95 كل كشور تا پايان سال جاري، گفت: هر چند دولت در ارايه لوايح بودجه و برنامه ششم توسعه به مجلس تاخير داشته، اما مشغول شدن نمايندگان به انتخابات نيز سير بررسي اين دو لايحه را زمانبر كرد.
نماينده مردم مسجد سليمان، در مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه تصويب لوايح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 كل كشور در فرصت‌هاي باقي مانده سال جاري براي اقتصاد كشور بهتر است، افزود: در صورتي كه هيات‌رييسه بتواند با زمان‌بندي دقيق امكان تصويب اين دو لايحه را فراهم كند، براي شرايط آتي اقتصاد بهتر خواهد بود. اين نماينده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: در صورتي كه به هر دليلي از جمله اعلام نتايج انتخابات و مشغله نمايندگان با اين نتايج مجلس فعلي نتواند لوايح مذكور را بررسي و تصويب كند، ارايه لايحه چند دوازدهم بودجه از سوي دولت به مجلس ضروري خواهد بود.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: هيات‌رييسه مجلس بايد با مديريت پيشنهادهاي حول محور لوايح بودجه و برنامه ششم توسعه، به بررسي اين دو لايحه در مجلس سرعت ببخشد.

دولت همچنان چشم انتظار
همه اين حرف و حديث‌ها در حالي است كه نماينده‌ها پيش از اين و در دولت احمدي‌نژاد بارها و بارها نشان دادند كه توانايي بررسي لوايح مهم در زمان‌هاي بسيار اندك را هم دارند. چالش‌هاي لايحه بودجه سال آينده و همين‌طور لايحه برنامه ششم توسعه بي‌پايان به نظر مي‌رسد. چالش‌هايي كه هرچند ايرادهاي اقتصادي به آن وارد مي‌شود اما بيشتر رنگ و بوي سياسي دارد. در اين ميان، اين دو لايحه در حالي قرباني بازي‌هاي سياسي مي‌شوند كه دربرگيرنده موضوع‌هايي درباره زندگي روزمره مردم هستند. تامين نظم و امنيت از روستاها و شهرهاي مركزي تا حاشيه مرزهاي كشور، تلاش براي دادگستري و برخورد با متخلفان، ارايه خدمات آموزشي در مقاطع مختلف، ارايه خدمات بهداشتي و درمان، ساخت‌وساز سدها، راه‌ها و صدها موضوع ديگر، همه مواردي هستند كه درباره آنها در بودجه تصميم‌گيري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون