پسابرجام دريايي رسما كليد خورد
دومين لاينر بزرگ جهان در مسير ايران
پس از عقد نخستين قراردادها با شركتهاي خارجي در حوزه هوايي و ريلي، اينبار نوبت بخش دريايي كشور است كه از فرصت به وجود آمده پس از لغو تحريمها استفاده كند؛ فرصتي كه با ورود هيات سوييسي به تهران مقدمات آن برداشته شده و گامي مهم در اين حوزه محقق شده است. جايگاه خاص دريايي ايران كه از يك سو به عنوان مهمترين پل ارتباطي كشورهاي آسياي ميانه با آبهاي آزاد محسوب شده و از سوي ديگر موقعيت استراتژيك در درياي خزر را از آن خود كرده است، باعث شده بسياري از كشورهاي خارجي پس از اجراي برجام روي حضور در صنعت دريايي كشور حسابي ويژه باز كنند. ظرفيت بالاي چابهار براي گسترش نفوذ ايران در حوزه ترانزيت و ترانشيپ، جايگاه مهم بندر شهيد رجايي در تخليه و بارگيري محمولههاي اقتصادي و طرحهاي توسعه در بنادر شمالي كشور مانند اميرآباد و نوشهر باعث شده ايران خيزي محكم براي بهبود جايگاه اقتصادي خود بردارد و اين فضا جز با ورود لاينرهاي بزرگ جهان در آبهاي ايران محقق نميشود. در طول هفتههاي گذشته هرچند مذاكرات بسياري با هياتهاي خارجي براي سرمايهگذاري در آبهاي ايران مطرح شده اما به نظر ميرسد سفر اخير سوييسي به كشور مهمترين نتايج ممكن را
به بار خواهد آورد. بر اساس اطلاعات ارايهشده از سوي وزارت راه و شهرسازي، روز گذشته هيات اقتصادي سوييس با نماينده آخوندي مذاكراتي جدي داشتهاند؛ مذاكراتي كه به ورود دومين لاينر بزرگ جهان به ايران منجر خواهد شد. شركت ام.اس.سي. سوييس يكي از بزرگترين شركتهاي كشتيراني بزرگ جهان است كه 9/14درصد سهم بازار حمل و نقل دريايي جهان را در اختيار دارد در جريان مذاكرات با طرفهاي مذاكرهكننده ايراني رسما فعاليت خود در آبهاي ايران را از سر خواهد گرفت. لاينري كه با توجه به نفوذ بينالمللي در بنادر بزرگ جهان ميتواند براي كشور برد دريايي مهمي به ارمغان بياورد. روز گذشته در جريان اين مذاكرات يادداشتي به امضا رسيد كه طبق آن تردد مجدد شركتهاي
حمل و نقل دريايي سوييس در دوران پسابرجام به بنادر ايران آغاز ميشود؛ اتفاقي كه در صورت قرار گرفتن آن در كنار سرمايهگذاريهاي جديد بخش خصوصي داخلي و خارجي در بنادر كشور حركت كشور به سمت اهداف كلان دريايي را محقق ميكند. وزير راه و شهرسازي اعلام كرده وجود سواحل و بنادر بزرگ و استراتژيك در ايران، برنامهريزي بر اساس توسعه دريامحور را امري غيرقابل چشمپوشي كرده و در اين مسير قطعا بازگشت شركتهايي كه تحريم آنها را از آبهاي ايران دور كرده بود امري تاثيرگذار تلقي ميشود. رقابت با كشورهاي منطقه حاشيه خليج فارس براي گرفتن بندر هاب منطقه از مدتها پيش آغاز شده و اين امر جز با تلاش براي سرعت گرفتن طرحهاي توسعه دريايي محقق نميشود.