• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

آيا فصل جديدي در روابط آنكارا – بغداد آغاز مي‌شود؟

سفر نخست‌وزير عراق به تركيه

سفر حيدر عبادي نخست‌وزير عراق به تركيه و ديدار با مقام‌هاي بلندپايه آنكارا، پس از روابط سرد و پرتنش سال‌هاي اخير اين سوال را ايجاد كرده است كه آيا فصل جديدي در روابط آنكارا و بغداد آغاز مي‌شود.
به باور برخي از ناظران دست كم حضور حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق به همراه مقام‌هاي بلند‌پايه كابينه بغداد در آنكارا نشان از عزم طرفين براي اجرايي‌سازي برنامه‌هايي براي افزايش مناسبات دارد. بر اساس گزارش‌ها در مذاكرات صورت گرفته ميان هيات نمايندگي عراق با هيات نمايندگي تركيه، توافق شده است كه دو كشور براي از بين بردن تهديدهاي افراط گرايان منطقه تلاش كنند و بغداد نيز درخواست‌هاي خود مبني بر كمك نظامي بيشتر در مبارزه با داعش و تسهيل تحويل سلاح از طريق تركيه را به اين كشور ارايه كرده است.
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه نيز در كنفرانس مشترك خبري با حيدر عبادي به خبرنگاران اعلام كرد كه ما اكنون در حال ارايه آموزش‌هاي نظامي به پيشمرگه‌‌هاي كرد اين كشور در جنگ عليه داعش و آماده هر نوع پشتيباني به عراق هستيم. از سوي ديگر حيدر عبادي نخست‌وزير عراق تاكيد كرد كه وزراي دفاع دو كشور و مقام‌ها و نهادهاي استراتژيك و امنيتي طي جلسه‌يي موارد همكاري با يكديگر را مطرح و آنها را مورد بررسي قرار دادند. در حالي كه تركيه در انظار عمومي متهم به عدم مبارزه عليه داعش است، نخست‌وزير عراق افزود تركيه در حال همكاري براي مبارزه با داعش است اما وي تاكيد كرد كه نيروهاي ما نياز به آموزش و كمك‌هاي اطلاعاتي دارند.
حيدرعبادي اعلام كرد ما ليستي از خواسته‌هاي‌مان از تركيه را در طول مذاكرات‌مان به آنكارا ارايه داده‌ايم. عبادي ضمن تاكيد بر اينكه تهديد داعش معطوف به عراق و تركيه نيست بلكه براي كل جهان است، افزود ما انتظار همكاري از همه كشورهاي همسايه را داريم. در ادامه گفت‌وگوها دو مقام بلند پايه تركيه در خصوص همكاري‌هاي اقتصادي نيز سخن گفتند و عبادي اعلام آمادگي كرد كه علاقه‌مند است كه نفت عراق از طريق تركيه به جهان صادر شود و تاكيد كرد كه بهبود روابط ميان طرفين نه تنها به نفع تركيه و عراق بلكه به نفع كل منطقه است. از سوي ديگر داوود اوغلو نيز از حضور عبادي و گسترش روابط طرفين قدرداني كرد و ديدار عبادي از تركيه را تاريخي توصيف كرد. وي افزود كه با بهبود شرايط امنيتي در عراق ما معتقديم كه حجم تجارت ما افزايش خواهد يافت. اوغلو همچنين اعلام كرد كه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي تركيه‌يي در طول يك سال حدود 21 ميليارد دلار است. نخست‌وزير تركيه همچنين در خصوص حجم تجارت ميان طرفين گفت كه ما مي‌توانيم حجم تجارت در جريان خود را از 12 ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار افزايش دهيم. از سوي ديگر مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در مصاحبه‌يي تلويزيوني اعلام كرد كه همه‌چيز در طول مدت دولت مالكي مشكل‌ساز بود. او با متهم كردن دولت مالكي به فرقه‌گرايي، در ادامه صحبت‌هاي خود گفت، مردم عراق برادران ما هستند و همه عراقي‌ها براي ما برابر هستند. همچنين وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد كه در حال حاضر دوران سرد به پايان رسيده است و ما حركت جديدي را در روابط‌مان آغاز كرده‌ايم و آن را ادامه خواهيم داد. با اين حال در مجموع مي‌توان گفت حضور حيدر عبادي در راس قدرت عراق و سفر وي به تركيه باعث شده است تا روند روابط ميان عراق با تركيه شرايطي رو به بهبود بيابد اما به نظر مي‌رسد عملكرد آينده تركيه نقش تعيين‌كننده در اين روند داشته باشد. در سال‌هاي اخير آنكارا با سوءاستفاده از اختلاف دولت مركزي عراق با اقليم كردستان بهره‌برداري‌هاي نفتي زيادي كرد كه به يكي از عوامل تشديد تنش‌هاي سياسي در دوران دولت مالكي تبديل شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون