• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

همه روستاهاي بالاي 20خانوار اينترنت‌دار مي‌شوند

اعتماد| اينترنت و سرعت اينترنت در ايران از 21 سال پيش كه اين شبكه جهاني به ايران متصل شد تا امروز ادامه دارد و يكي از بحث‌هايي است كه هرروز در جهان مهم‌تر مي‌شود. ساماندهي سرعت اينترنت در ايران و به خصوص بحث فيلترينگ‌هاي بي‌برنامه از مهم‌ترين برنامه‌هاي انتخاباتي حسن روحاني بود كه او تا امروز هم پيگير اين مساله است.
درباره همين موضوعات در پايان هفته گذشته محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در سفر به كرمانشاه درباره سرعت اينترنت و دسترسي همه مردم به اينترنت پرسرعت خبرهاي تازه‌يي داشت. توسعه اينترنت در روستاها در دولت يازدهم كليد خورد و از ابتداي امسال هشت هزار روستاي كشور به شبكه اينترنت متصل شده‌اند كه اين تعداد تا پايان سال به 13 هزار روستا مي‌رسد. وي با اعلام اينكه هدف‌گذاري كرده‌ايم تا پايان سال آينده تعداد روستاهاي برخوردار از شبكه اينترنت به 30 هزار روستا برسد، گفت: «همچنين در برنامه داريم تا پايان عمر دولت يازدهم تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور را كه حدود 36 هزار روستا هستند به شبكه اينترنت متصل كنيم. همچنين واگذاري تلفن ثابت در روستاهاي كشور از سال 1359 و از روستاهاي بالاي 100 خانوار شروع شد و در حال حاضر به واگذاري تلفن در روستاهاي با جمعيت 10 خانوار رسيده‌ايم. در حال حاضر در 97 درصد روستاهاي كشور حداقل يك خط تلفن ثابت وجود دارد.»
حسن روحاني چهارم خرداد سال جاري، در هفتمين اجلاس اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي درباره اينترنت گفت: «ما نمي‌توانيم از مدرن‌ترين ابزارهاي فناوري فاصله بگيريم، نمي‌توانيم در سرعت، ظرافت و هنر تاثيرگذاري از دنيا عقب بمانيم، ما امروز وظيفه داريم با همه ابزار ارتباطي كه امروز ديگر ابزار راديو و تلويزيون كم‌كم به كنار گذاشته مي‌شود و موبايل و اينترنت جاي آن ابزار را پر مي‌كند و همه ابزار نو، خودمان را مجهز و براي يك نبرد بزرگ تبليغي آماده كنيم. واعظي درباره ادامه طرح فيلترينگ هوشمند گفت: «هم‌اينك اجراي طرح فيلترينگ هوشمند روي يكي از شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي به صورت آزمايشي در حال اجراست و اين روند ادامه دارد تا به تدريج اين طرح روي همه شبكه‌ها به مرحله اجرا در‌آيد. اين مرحله اول اجراي طرح فيلترينگ هوشمند است و مرحله دوم آن سه ماه ديگر آغاز مي‌شود ضمن اينكه مرحله سوم طرح نيز شش ماه ديگر اجرا تا اين طرح كامل شود.» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به ايجاد شبكه ملي اطلاعات در كشور گفت: اين طرح از مهم‌ترين اولويت‌هاي وزارت ارتباطات است كه با اختصاص بودجه بالايي در استان قم در حال اجرا است.

افزايش 10 برابري پهناي باند اينترنت تا پايان 94
درهمين باره روحاني در چهارمين جشنواره ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره اهميت حضور مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنت، مردم را به حضور پررنگ‌تر در شبكه‌هاي اجتماعي دعوت كرد و از وزارت ارتباطات خواست پهناي باند و سرعت اينترنت را در ايران افزايش دهد. اما محمود خسروي، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش
دو برابري ظرفيت شبكه اينترنت داخل كشور تا پايان سال جاري خبر داد كه مي‌تواند خبر خوشي براي كاربران اينترنت در ايران باشد، اما نگراني اغلب كاربران مساله شبكه ملي اطلاعات است كه شائبه تبديل اينترنت به اينترانت را در پي خواهد داشت. خسروي، افزايش ظرفيت اينترنت داخل كشور را در راستاي ايجاد زيرساخت‌هاي شبكه ملي اطلاعات عنوان كرد و اظهار داشت: «تا پايان امسال ظرفيت شبكه IP داخل كشور و نيز شبكه انتقال زيرساخت ارتباطي كشور به دو برابر فعلي افزايش مي‌يابد. با اجراي اين برنامه ظرفيت شبكه IP داخلي به 5/2 ترابيت بر ثانيه خواهد رسيد و در همين ظرفيت شبكه انتقال داخلي – ترنسميشن – نيز از 10 گيگابيت بر ثانيه به 100 گيگابيت مي‌رسد. با اجراي اين پروژه‌ها ظرفيت پهناي باند اينترنت داخل كشور تا پايان سال 94 به حدود 10 برابر ظرفيت فعلي مي‌رسد. در اين راستا ابتدا مناقصه براي پروژه تدبير در حوزه شبكه انتقال در حال انجام است و پس از آن براي شبكه IP، مناقصه اميد را با هدف سپردن پروژه به پيمانكار اجرايي خواهيم كرد.» ايران در ميان تمام كشورهاي جهان از نظر سرعت اينترنت جايگاه مناسبي ندارد. افزايش سرعت در كشور موافقان و مخالفان زيادي دارد كه به نظر مي‌رسد دولت با بررسي تمام نظرات تصميم به افزايش پهناي باند و سرعت اينترنت گرفته است. پيشرفت علمي و فناوري ايران در دنياي امروز كه به سرعت در حال پيشرفت است از مهم‌ترين اولويت‌هاي كشور به حساب مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون