• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

با حكم محمد فرهادي، ميلي‌منفرد از وزارت علوم رفت

اعتماد|  با گذشت كمتر از دو ماه از استعفاي جعفر ميلي منفرد؛ معاون آموزشي وزارت علوم و در حالي كه محمد علي نجفي، سرپرست وقت وزارتخانه با اين استعفا مخالفت كرده بود، روز
پنجشنبه، محمد فرهادي، وزير علوم به كار معاون آموزشي پايان داد و مجتبي شريعتي نياسر را به سمت معاون خود در حوزه آموزش منصوب كرد. ميلي‌منفرد نخستين وزير پيشنهادي دولت يازدهم براي تصدي وزارت علوم بود كه با وجود حمايت گسترده از سوي دانشگاهيان و چهره‌هاي علمي از حضور وي در مسند وزارت، معرفي وي از سوي اغلب نمايندگان مجلس با مخالفت‌هاي سياست زده روبه‌رو شد و در نهايت، اين استاد دانشگاه، روز 24 مرداد ماه سال 92 با 105 راي موافق در مقابل 162 راي مخالف از دستيابي به كرسي وزارت بازماند اما رضا فرجي دانا؛ وزير علوم وقت، وي را به سمت معاون آموزشي خود منصوب كرد كه فعاليت ميلي منفرد پس از استيضاح فرجي دانا و در دوره سرپرستي نجفي و بعد از راي اعتماد مجلس به فرهادي هم ادامه داشت. ميلي منفرد پس از مخالفت مجلس با انتصاب وي به عنوان وزير علوم با صدور بيانيه‌يي ازحسن ظن رييس‌جمهوري، معاون اول و مشاوران و همكاران وي و همچنين از نمايندگان مجلس كه به دور از گرايش‌ها و تصميمات جناحي و سياسي به برنامه‌هايش اعتماد كردند و با دغدغه كارشناسانه به دفاع از خواست دانشگاهيان برخاستند سپاسگزاري كرد اما غائله مخالفت خانه ملت در اين مقطع پايان نگرفت زيرا كه انتصاب
ميلي منفرد از سوي وزير علوم وقت باز هم مجلسيان را به اعتراض واداشت زيرا جمع قابل توجهي از نمايندگان كه معتقد به حضور ميلي منفرد در جمع فتنه گران بودند اصولا هرگونه حضور مديريتي اين استاد دانشگاه را زير سوال مي‌بردند. در حالي كه همان مخالفت‌ها از سوي برخي ديگر از نمايندگان مجلس به جريان‌سازي و جو‌سازي‌هاي مبتني بر بد بيني و اطلاعات غلط تعبير مي‌شد و شنيده مي‌شد كه هدف نهايي در انتهاي اين مخالفت‌هاي برنامه‌ريزي شده، تخريب وجهه علمي و سياسي وزير علوم وقت؛ رضا فرجي‌داناست تا زمينه را براي كنار گذاشتن وي از وزارت علوم فراهم سازد. در حالي مخالفت‌ها از اين خط پيروي مي‌كرد كه توضيحات وزير علوم وقت براي به كار گماردن ميلي منفرد در سمت معاون آموزشي يكي از پرحاشيه‌ترين وزارتخانه‌هاي دولت از نظر نمايندگان بهارستان قانع‌كننده نبود. 150 نماينده مجلس در نيمه پاييز سال گذشته نامه‌يي خطاب به رييس‌جمهوري را در صحن علني مجلس به دست قرائت سپردند كه انتصابات وزير علوم وقت را زير سوال مي‌برد. همزمان حدود 50 نماينده مجلس هم نامه طرح سوال از فرجي دانا را امضا كردند كه باز هم محور اصلي اين سوال حول انتصاب ميلي منفرد به سمت معاون آموزشي وزارت علوم بود. در حالي كه تنها دليل مخالفت رنگ گرفته از تعصب نمايندگان به حوادث انتخابات 1388 بازگشت داشت در نهايت وزير علوم وقت پاي ميز استيضاح حاضر شد اما حتي كنار رفتن فرجي دانا از مسند وزارت و تعيين سرپرست براي وزارت علوم خللي در انتصابات انجام شده ايجاد نكرد. با اين حال ميلي منفرد در اثر احساس ناخوشايند از مخالفت‌هاي سايه انداخته بر وزارت علوم كه عمدتا از سوي مجلس ابراز مي‌شد و براي كمك به جوي آرام در حاشيه مخالفت‌هاي هدفدار، ترجيح داد كه از مناصب مديريتي در وزارتخانه‌يي كه كمترين تحركاتش خواب را بر جمع قابل توجهي از نمايندگان مجلس حرام كرده كناره‌گيري كند و استعفاي خود را در نيمه پاييز امسال و در آستانه معرفي پنجمين گزينه وزارت علوم به مجلس، به سرپرست وقت وزارت علوم تقديم كرد كه اين استعفا با مخالفت محمد علي نجفي مواجه شد. با اين حال، محمد فرهادي در نيمه آذر ماه امسال كه با راي مجلس به سمت وزارت علوم منصوب شد اين جمله كليدي را بر زبان آورد كه «هر فردي كه وارد سازماني مي‌شود بايد كار خود را انجام داده و تيم خودش را بچيند.»وي كه مخالفت با هرگونه سياست زدگي را در راس برنامه‌هاي خود اعلام كرد اين دورنما را پيشاپيش ترسيم كرد كه چهره‌هايي كه مجلس همواره از بابت حضورشان در وزارتخانه آينده ساز كشور نگران بوده با حفظ احترام و در آينده‌يي نزديك جاي خود را به افرادي كم حاشيه‌تر خواهند سپرد. در نهايت روز پنجشنبه وزير علوم با جايگزيني شريعتي نياسر به جاي ميلي منفرد كمك كرد كه مجلسي‌ها، تعطيلات آرام و بي‌دغدغه‌يي داشته باشند.
در حالي كه واكنش دانشگاهيان نسبت به اين جايگزيني، مثبت نبوده و از كنار گذاشته شدن يك استاد تمام با 30 سال سابقه در مناصب آموزش عالي ابراز تاسف كرده‌اند، امروز شنبه ششم دي ماه مراسم توديع و معارفه ميلي منفرد و شريعتي نياسر برگزار مي‌شود.
مجتبي شريعتي، فارغ‌التحصيل دكترا از دانشگاه منچستر انگلستان است كه در انتخابات دوره هشتم مجلس به صورت مستقل از حوزه انتخابيه كاشان نامزد شد و مورد حمايت ثانوي اصلاح‌طلبان قرار گرفت اما به مجلس راه نيافت. وي در انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، از حاميان حسن روحاني بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون