• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

كره شمالي سومين گام بلند هسته‌اي خود را در سال 2016 برداشت

رونمايي از كلاهك اتمي مينياتوري «اون»

چالش هسته‌اي از خاورميانه به شرق آسيا منتقل شده است. تهديدهاي هسته‌اي كره شمالي روز افزون شده و در كشورهاي همسايه زمزمه اقدام متقابل بلندتر شده است. با اين حال هيچ چيز مانع توسعه برنامه‌هاي بلندپروازانه اتمي پيونگ يانگ نيست. يك هفته پس از تصويب قطعنامه‌اي كه چين در تدوين آن مشاركت داشت، كره شمالي از اقدام هسته‌اي جديد خود رونمايي كرده است. «كيم جونگ اون» رهبر جوان كره شمالي از توليد «كلاهك‌هاي هسته‌اي مينياتوري» توسط متخصصان هسته‌اي كشورش خبر داده و مي‌گويد كه مي‌تواند دستور «تهاجمي همه‌جانبه» به امريكا و
كره‌جنوبي را صادر كند. به گفته كارشناسان كلاهك‌هاي هسته‌اي مينياتوري را مي‌توان روي موشك‌هاي بالستيك (قاره‌پيما) نصب كرد. اين چيزي است كه تهديدهاي چند سال اخير پيونگ يانگ درباره هدف قرار دادن واشنگتن را جدي‌تر مي‌كند.
دست يافتن به بازدارندگي هسته اي
«هر چه تهديدها عليه پيونگ يانگ جدي‌تر مي‌شود، اقدامات تهديدافزاي
كره‌شمالي بيشتر مي‌شود»؛ اين را مي‌توان پيام جديدترين اقدام اتمي پيونگ يانگ دانست. روز گذشته خبرگزاري رسمي كره‌شمالي به نقل از كيم جونگ اون گزارش داد، پيونگ‌يانگ كلاهك‌هاي هسته‌اي را براي استقرار روي موشك‌هاي بالستيك، كوچك‌سازي كرده است. كيم
جونگ اون، رهبر جوان كره‌شمالي مي‌گويد: «كلاهك‌هاي اتمي براي جاسازي روي موشك‌هاي بالستيك استاندارد و كوچك‌سازي شده است. » او اكنون مدعي دست يافتن به «بازدارندگي واقعي هسته‌اي» است.
پيش‌تر رسانه‌ دولتي كره شمالي خبرهايي را درباره كوچك‌سازي موفقيت‌آميز يك كلاهك اتمي و جاسازي آن در موشك بالستيك منتشر كرده بود؛ ادعايي كه به مانند ادعاي توليد بمب هيدروژني مورد ترديد قرار مي‌گرفت. اما خبرگزاري رسمي كره‌شمالي همزمان با انتشار اظهارات رهبر جوان و ماجراجوي پيونگ يانگ، گزارش داده است كه به تازگي كيم جونگ اون از موشك‌هاي هسته‌اي كه براي واكنش ترمو‌هسته‌اي طراحي شده، بازديد كرده است. اين خبر به بمب هيدروژني اشاره دارد كه ژانويه گذشته اين كشور مدعي آزمايش آن شد.
هدف پيونگ يانگ
انتقام از امريكا، كره جنوبي و چين احتمالا اهداف ادعاي هسته‌اي جديد كره‌شمالي است. به نظر مي‌رسد با تصويب دور تازه‌اي از تحريم‌هاي شوراي امنيت و امريكا عليه كره شمالي، رهبر اين كشور وارد دور تازه‌اي از ارعاب رقبا شده است. علاوه بر تحريم‌هاي سختي كه امريكا و چين درباره آن توافق كرده و قطعنامه مربوط به آن را در شوراي امنيت تصويب كرده‌اند، كره جنوبي هم با افزودن افراد و نهادهاي جديدي به ليست سياه برنامه‌هاي تسليحاتي پيونگ‌يانگ، گام ديگري در جهت انزواي بيشتر همسايه شمالي خود برداشته است. در همين حال امريكا و
كره جنوبي در هفته جاري مشغول مانور نظامي عظيمي بوده‌اند كه كيم جونگ اون آن را تحركات جنگ هسته‌اي خوانده و تهديد كرده است كه با تهاجمي همه‌جانبه به اين مانور پاسخ خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، كيم جونگ اون از نيروهاي نظامي اين كشور خواسته است كه براي حملات پيشگيرانه به امريكا و كره جنوبي و نيز بهره‌گيري از تسليحات هسته‌اي عليه اين دو كشور آماده باشند. كره شمالي همچنين اعلام كرده كه بر قدرت و دقت زرادخانه هسته‌اي خود به‌طور چشمگيري افزوده است.
با اين حال هنوز برخي كارشناسان مي‌گويند ادعاهاي رهبر كره شمالي درباره توليد كلاهك هسته‌اي مينياتوري كه مي‌تواند روي هر موشك بالستيكي بنشيند و ويراني به بار آورد، بيشتر به رويا شبيه است و پايه‌اي در واقعيت ندارد.
يادآوري
پيونگ‌يانگ چهارمين آزمايش اتمي‌اش را در ششم ژانويه انجام داد و مدعي شد كه با موفقيت يك بمب هيدروژني را آزمايش كرده است؛ ادعايي كه از سوي بسياري از كارشناسان و دولت‌هاي كره‌جنوبي و ايالات متحده امريكا به چالش كشيده شد. شوراي امنيت سازمان ملل متحد تحريم‌هاي جديد و سختي را عليه اين كشور منزوي اعمال كرده و در مقابل پيونگ‌يانگ اظهارات تند خود را در رسانه دولتي افزايش داده است. كيم جونگ اون هفته گذشته دستور داد كه كشورش در هر زماني براي استفاده از تسليحات هسته‌اي در صورت مواجهه با دشمن آماده باشد.
هر چند در واكنش به اين تهديدها چين متعهد به نظارت كامل بر اجراي تحريم‌هاي سخت شوراي امنيت عليه پيونگ يانگ شده اما متخصصان سازمان ملل مي‌گويند سيستم تحريم‌ها عليه اين كشور كارآمد نيست. گفته مي‌شود پيونگ يانگ راه‌هاي موثري براي دور زدن تحريم‌ها يافته و از طريق تداوم تجارت و معاملات و در نبود اراده سياسي كافي براي انزواي موثر اين كشور، همچنان اهداف ويرانگر خود را به پيش مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون