• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

عبور دوباره كلينتون و ترامپ از چنگ رقبا

  ميثم سليماني/  روزهاي حساسي براي تعيين رياست‌جمهوري آينده امريكا در حال سپري شدن است. در يك هفته‌اي كه گذشته در 11 ايالت ديگر انتخابات برگزار شده است. بر اساس نتيجه انتخابات در چهار ايالتي كه به تازگي برگزار شده، هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ توانسته‌اند بار ديگر از رقباي تيزچنگ خود پيشي بگيرند. اما نتايج كماكان غيرقابل پيش‌بيني و بسيار جالب توجه است به خصوص در اردوگاه دموكرات‌ها كه ساندرز نشان داده رقيبي سر سخت براي كلينتون است و به آساني ميدان را براي او خالي نخواهد كرد.
شب شگفتي براي ساندرز
نظرسنجي‌ها تا پيش از انتخابات سراسري در ميشيگان و مي‌سي‌سي‌پي خبر از پيروزي كلينتون دراين ايالت‌ها داشت اما به نظر مي‌رسد آخرين مناظره ساندرز و كلينتون تاثير بسزايي در تعيين راي مردم ميشيگان داشت. با نتيجه‌اي كه رقم خورده مي‌توان گفت به خصوص حرف ساندرز عليه كلينتون در خصوص حمايت وال‌استريت از او بسيار تاثيرگذار بوده و جهت راي مردم را تا حدودي تغيير داده است. از دو ايالتي كه سه شنبه، دموكرات‌ها در آنجا انتخابات برگزار كردند طبق نظرسنجي‌ها بايد كلينتون پيروز ميدان مي‌شد اما نتايج چيز ديگري را نشان داد و مشخص شد كه كلينتون تنها در يك ايالت پيروز است. در ميشيگان ايالتي كه 148 نماينده انجمن ايالتي براي دموكرات‌ها حضور دارند، ساندرز به پيروزي باورنكردني با اختلافي اندك از كلينتون دست پيدا كرد. او توانست با كسب حدود 50درصد آرا پيروز شود و كلينتون 48درصد آرا را به دست آورد كه از تعداد نمايندگان انجمن حزبي 65تاي آن در اختيار ساندرز قرار گرفت و كلينتون58نماينده را كسب كرد. اما در ايالت مي‌سي‌سي‌پي اندكي كار براي كلينتون ساده‌تر بود او توانست با قاطعيت پيروز اين رقابت شود و نزديك 83درصد از آراي اين ايالت را به دست آورد؛ ايالتي كه در آن كلينتون 29 نماينده را به دست آورد در صورتي كه سهم ساندرز تنها چهار نماينده بود و كلينتون توانست عقب افتادگي در ميشيگان را تا حدودي جبران كند. اما در اين انتخابات كماكان يك الگو براي دموكرات‌ها رعايت شد و آن پيروزي ساندرز در ايالت‌هاي شمالي و پيروزي قاطع كلينتون در ايالت‌هاي جنوبي است. ساندرز در جمعي از هواداران خود پس از پيروزي در ميشيگان با اذعان به اين موضوع كه فاصله‌اش با كلينتون در انتخابات بسيار اندك بوده از مردم بابت اعتمادي كه به او كردند تشكر كرد. ساندرز گفت: پيروزي در رقابت‌هاي ميشيگان به اين معناست كه مردم از انقلاب سياسي صحبت مي‌كنند و اين موضوع در هر بخشي از كشور قدرتمند است.
با اين وجود هرچند كمپين انتخاباتي كلينتون با فاصله‌اي اندك از ساندرز شكست خورد اما آنها سعي كردند تا چهره‌اي شجاع از خود به نمايش بگذارند. زيرا جمع‌بندي انتخابات سه شنبه شب نشان مي‌دهد كه هرچند كلينتون ميشيگان را از دست داد اما در مجموع آراي مي‌سي سي پي و ميشيگان توانست 84 نماينده را كسب كند و پيروز نهايي انتخابات سه شنبه شب باشد در حالي كه ساندرز 67 نماينده را به دست آورد. تاكنون ساندرز توانسته 571نماينده انجمن حزبي را به خود اختصاص دهد اين در حالي است كه كلينتون 1221نماينده را كسب كرده و عملا نصف راه براي نامرد نهايي حزب دموكرات را طي كرده است.
حملات بي‌نتيجه به ترامپ
شايد نام دونالد ترامپ را بتوان جان سخت گذاشت. هرچه به او بيشتر حمله مي‌كنند بيشتر محبوب مي‌شود. او در حال حاضر در چهارده ايالت امريكا پيروز انتخابات  شده است. در روزها و هفته‌هاي اخير ترامپ آماج شديد‌ترين حملات از سوي رقباي انتخاباتي خود بود و شرايط به جايي كشيده شد كه جمهوريخواهان در مناظره انتخاباتي خود بدترين الفاظ ممكن را براي يكديگر به كار بردند. اما ترامپ در آخرين سخنراني خود در ميان هواداران خود اعلام كرد كه شديدترين دروغ‌ها را به من نسبت مي‌دهد دروغ‌هايي بسيار وحشتناك اما مردم مي‌دانند كه تمامي اين اتهامات دروغ بوده است.
ترامپ در انتخابات روز سه شنبه توانست از چهارايالت در سه ايالت پيروز ميدان شود. ترامپ توانست با قاطعيت در سه ايالت هاوايي، ميشيگان و مي‌سي‌سي پي پيروز انتخابات شود و تنها تد كروز توانست در آيداهو جلوي پيشروي ترامپ را بگيرد. ترامپ در ميشيگان حدود 37 درصد آرا را به خود اختصاص داد و مقام دوم در اختيار تد كروز با 25درصد آرا قرار گرفت و جان كسيچ با 24درصد در جايگاه سوم قرار گرفت و ماركو روبيو حتي نتوانست بالاي 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و نفر چهارم در ميشيگان شد. ايالتي بسيار مهم و حياتي كه براي جمهوريخواهان 59 نماينده انجمن حزبي داشت. در مي‌سي‌سي پي نيز ترامپ توانست با فاصله‌اي جالب توجه از كروز قرار بگيرد و نزديك به 48 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. در هاوايي نيز ترامپ با نزديك 43درصد آرا پيروز رقابت‌ها شد و تنها ايالتي را كه او از دست داد آيداهو بود، جايي كه كروز توانست در آن با حدود 45 درصد آرا پيروز شود. در مجموع نيز ترامپ توانست از انتخابات روز سه‌شنبه 71 نماينده دشت كند و فاصله خود را با كروز در مجموع رقابت‌ها افزايش دهد. اما در پايين جدول رقابت‌هاي دورن حزبي امريكا رقابت جدي ميان كسيچ و روبيو به وجود آمده است. كسيچ توانست در ميشيگان جايگاه سوم را كسب كند و از مجموع انتخابات روز سه‌شنبه 17 نماينده به دست بياورد در صورتي كه انتخابات روز سه‌شنبه براي روبيو هيچ چيزي نداشت و تعداد نمايندگان خود در مرز 151را حفظ كرد. حالا كسيچ با اميد بيشتري به جلو پيش مي‌رود و تنها اميدوار است كه بتواند در ادامه راه و به خصوص در اوهايو كه فرماندار آن بوده پيروز شود و با كنار گذاشتن ترامپ به عنوان نماينده حزب جمهوريخواه به عنوان نامزد نهايي در ميدان باقي بماند.
بازنده بزرگ انتخابات سه‌شنبه را مي‌توان ماركو روبيو دانست كه مي‌داند ديگر شانسي براي ادامه راه ندارد. شايد سه شنبه شب براي روبيو يك كابوس بود چرا كه حتي يك نماينده حزبي را به دست نياورد و حتي در مناطق حساس مانند مي‌سي‌سي‌پي و ميشيگان در جايگاه چهارم رقابت‌ها قرار گرفت. اين علامتي جدي براي كمپين ماركو روبيو خواهد بود كه اكنون بي‌انگيزه‌تر از هر زمان ديگري به راه خود براي مبارزه ادامه مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون