• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

دي ميستورا دستور كار مذاكرات جديد سوريه را اعلام كرد

تعيين وضعيت انتخابات رياست‌جمهوري، پارلماني و قانون اساسي

 

استفان دي ميستورا، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه در كنفرانسي خبري خود در ژنو عنوان كرد: در دور جديد مذاكرات كه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد مساله آتش بس و رسيدن كمك‌هاي انساني مطرح نخواهد شد و به بررسي مسائل اصلي يعني تعيين وضعيت رياست‌جمهوري در سوريه، انتخابات پارلماني و تدوين قانون اساسي جديد پرداخته مي‌شود. وي ادامه داد: 500 كاميون به افراد محاصره شده در سوريه رسيده‌اند و كمك‌هايي وارد سوريه شده كه در سال گذشته ارسال اين كمك‌ها انجام نمي‌شد. دي‌ميستورا عنوان داشت: ما نشست‌هايي را در تاريخ‌هاي مختلف برگزار كرديم تا بتوانيم چند چيز را در زمان واحد حاصل كنيم. مساله مهمي كه حاصل شده رساندن كمك‌ها و برقراري آتش‌بس است.
وي افزود: روس‌ها و امريكايي‌ها ناظر آتش‌بس هستند و آن را زيرنظر دارند و افراد مذاكره‌كننده از روز پنجشنبه وارد ژنو مي‌شوند و تا ساعات پاياني روز يكشنبه افراد مذاكره‌كننده تكميل مي‌شوند تا روز دوشنبه اين مذاكرات آغاز شود و تا 24مارس ادامه خواهد داشت. دي ميستورا همچنين تاكيد كرد كه مذاكرات مقدماتي را از روز پنجشنبه آغاز مي‌كنيم تا روز دوشنبه مذاكرات اصلي آغاز شود. نماينده دبيركل سازمان ملل همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا آتش‌بس در سوريه تمديد مي‌شود يا خير عنوان داشت: من به صراحت مي‌گويم نمي‌دانم كه مساله برقراري آتش بس فقط به مدت دو هفته از كجا مطرح شد اما از سوي سازمان ملل و در نشست‌هاي ما در ژنو و در مونيخ هيچ دوره زماني مشخصي براي آتش بس مطرح نشد. دي ميستورا تصريح كرد: ما نبايد فراموش كنيم كه رساندن كمك‌ها و برقراري آتش‌بس راه‌حل دايم و اصلي براي بحران سوريه نيست. پس از پنج سال جنگ، خشونت‌ها كمتر شده و من معتقدم كه جان كري، وزير خارجه امريكا از اقدامات بيشتر حمايت مي‌كند و ما با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه و جان كري توانستيم به توافق مونيخ دست يابيم.
وي گفت: «دستور كاري وجود دارد و من فكر مي‌كنم كه اين دستور كار براي تمامي طرف‌ها خوب باشد. مذاكرات پيشين از سوي من متوقف شد چرا كه دلايلي وجود داشت كه توقف اين مذاكرات را توجيه مي‌كرد. كنفرانس مونيخ خوب بود و آغازي براي حل مشكل كمك‌هاي انساني و برقراري آتش‌بس بود اما ما روز دوشنبه در مورد انتخابات، قانون اساسي و نحوه حكمراني صحبت مي‌كنيم و مسائل انساني و آتش‌بس را كنار مي‌گذاريم و اميدوارم كه به اين مسائل نپردازيم چرا كه گروه‌هايي بررسي آن را برعهده دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون