• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

يك تحليلگر بازار سرمايه پاسخ داد

ركوردشكني شاخص با فتح قله 80 هزار واحدي تا كجا ادامه دارد؟

 

يك تحليلگر بازار سرمايه گفت: شاخص بورس محدوده مقاومت 78 هزار واحدي را كه بسياري از تكنيكاليست‌ها آن را در نمودارهاي خود بسيار مستحكم مي‌پنداشتند شكسته است و در حال حاضر وارد محدوده 80 هزار واحد شده است و حتي مي‌تواند با گذر از محدوده مقاومتي 80 و 81 هزار واحد حتي در سال 95 توانايي رسيدن به ماكزيمم قبلي خود و شكست آن را نيز داشته باشد.
مازيار فتحي در گفت‌وگو با اقتصادنيوز اظهار كرد: به بازار سهام در سه افق زماني بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت خوشبينم و به نظر من با روند فعلي بازار هم براي سهامداراني كه با ديد بلندمدت سهام مناسب خريداري و نگهداري مي‌كنند و هم براي تكنيكاليست‌ها و فاندامنتاليست‌ها و همچنين كساني كه در بازار به صورت حرفه‌اي نوسان‌گيري انجام مي‌دهند بازده مناسب و بسيار بالاتر از نرخ بهره بدون ريسك مي‌توان متصور بود. اين تحليلگر بازارسرمايه گفت: شاخص بورس كه در سال جاري تاكنون حدود 27 درصد بازده را حاصل كرده با توجه به ركود حاكم بر فضاي اقتصادي كارنامه قابل قبولي را از خود بر جاي گذاشته است.
او افزود: به‌شدت معتقدم كه ابتداي زمستان امسال نقطه عطف بورس رقم خورد و روند ركود دو ساله بازار سرمايه كه حاصل تحريم‌ها و سياست‌هاي غلط اقتصادي سال‌هاي گذشته بوده تغيير يافت. براي بازار سرمايه سال بسيار خوبي را در صورت عدم رخداد اتفاق غيرمنتظره سياسي يا اقتصادي انتظار مي‌كشيم و اين خوشبيني را با توجه به انتظار بهبود شاخص‌هاي اقتصادي و دلايل بنيادي در صنايع مي‌توانم توجيه كنم.   اين فعال بازار سرمايه خاطرنشان كرد: شاخص بورس به احتمال قوي محدوده مقاومت 78 هزار واحدي را كه بسياري از تكنيكاليست‌ها آن را در نمودارهاي خود بسيار مستحكم مي‌پنداشتند شكسته است و در حال حاضر وارد محدوده 80 هزار واحد شده است و حتي مي‌تواند با گذر از محدوده مقاومتي 80 و 81 هزار واحد حتي در سال 95 توانايي رسيدن به ماكزيمم قبلي خود و شكست آن را نيز داشته باشد.
فتحي افزود: البته نوسان جزيي از ذات بازار سرمايه است و در صورتي كه معامله‌گري هيجاني و به دور از تحليل متناسب با بازار بورس ايران به معامله بپردازد در بازارهاي به‌شدت صعودي هم مي‌تواند متحمل زيان شود. بازار هم از نظر تكنيكالي و هم از نظر بنيادي حتي در روند صعودي براي شكست محدوده‌هاي مقاومتي به زمان نياز دارد و در مقاطع مختلف زماني آهنگ رشد قطعا تحت نوسان قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: هر معامله‌گري بايد بداند هر صعودي در بازار با توجه به دليل آنكه مي‌تواند ريشه بنيادي يا تكنيكالي داشته باشد يا ناشي از هيجان و جو بازار يا شايعات باشد قطعا اصلاح درخور خود را خواهد داشت و معامله‌گر حرفه‌اي شخصي است كه هم صبور باشد و هم با شناخت صحيح از تعريف ريسك و تعيين افق سرمايه‌گذاري مطلوب خود با توجه به انتظارات بازدهي به تحليل و انتخاب سهم براي خريد بپردازد و همچنين بتواند زمان مناسب فروش را تشخيص دهد.
فتحي در ادامه بيان كرد: در بين صنايع بازار ليدر بلامنازع در حدود 80 روز اخير گروه خودرو بوده كه توانسته بازده بسيار خوشايند و شگفت آوري را براي سهامداران خود در همين بازه زماني كوتاه حاصل كند. اما اخيرا در بازار شاهد ورود نقدينگي به صنايع ديگر مانند پالايش، فلزات، بانك، ساختمان، نيروگاه نيز هستيم كه با وجود انتظاري كه براي بازده مناسب صنعت خودرو در سال 95 دارم بايد نگاه به ساير صنايع نيز معطوف شود و تنوع بخشي بين صنعتي در پرتفوي قطعا رعايت شود تا بتوان بازده بسيار مطلوبي را به دست آورد.
اين فعال بازار سرمايه تصريح كرد: با وجودي كه به سودآوري خوب صنعت خودرو در بازار سرمايه اعتقاد دارم اما از اواسط يا اواخر فروردين ماه سال آينده به آرامي استراتژي مومنتوم در صنعت خودرو كم رنگ‌تر خواهد شد و سرمايه‌گذاران با هيجان كمتري در اين گروه معامله انجام خواهند داد و ديده‌بان فعالان بازار، شركت‌هاي ساير صنايع را هم در خود جاي خواهد داد.
به گفته او، البته صنايعي كه با توجه به فضاي حاكم بر اقتصاد كلان مي‌توانند سريع‌تر از ركود خارج شود يا گذار از زيان‌دهي را طي نمايند قطعا در اولويت خواهند بود. به عنوان مثال با ديد ميان‌مدت و نگهداري تا اواسط سال آينده گروه ساختماني با توجه به انتظاري كه از رونق در بازار مسكن داريم مي‌تواند مناسب تلقي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون