• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

آغاز مذاكرات صلح سوريه در ژنو

دي ميستورا: شكست مذاكرات به معناي ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت خواهد بود


امروز 15 مارس است، ششمين سالگرد جنگ ويرانگر سوريه. روز گذشته در آستانه چنين روزي، مذاكرات موسوم به صلح سوريه در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد؛ مذاكراتي كه اين‌بار جدي‌تر از همه دوره‌هاي قبل به نظر مي‌رسد. «استفان دي ميستورا» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در سوريه دستوركارهاي جدي و سخت سياسي را براي اين دور از مذاكرات تعيين كرده و هر دو طرف دولت و مخالفان سوري را تهديد كرده است كه شكست اين دور از مذاكرات به معناي ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت خواهد بود. دي ميستورا پيشتر اعلام كرده بود كه مذاكرات سوريه به‌طور رسمي از روز دوشنبه 14 مارس (24 اسفند) شروع مي‌شود و تا 24 مارس (4 فروردين 95) ادامه خواهد داشت و در آن مطابق با قطعنامه 2254، انتخاب رياست‌جمهوري، انتخابات پارلماني، تدوين قانون اساسي جديد، توقف درگيري‌ها و ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه به مناطق محاصره شده بررسي خواهد شد. مذاكرات جاري در حالي آغاز شده كه دور اول گفت‌وگوهاي سوريه كه اوايل فوريه در ژنو برگزار شد، به شكست انجاميد.
روز گذشته نخستين ديدار رسمي در اين مذاكرات با نشست «استفان دي ميستورا» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در سوريه با هيات اعزامي دولت سوريه به رياست «بشار الجعفري» آغاز شد. نماينده ويژه سازمان ملل متحد در كنفرانسي مطبوعاتي پيش از آغاز نشست امروز گفت: انتقال سياسي در سوريه نقطه اساسي اين مذاكرات است. وي در خصوص اخباري درباره طرح جايگزين نيز گفت: طرح جايگزين مذاكرات يعني بازگشت به جنگ، چرا كه جايگزين مذاكرات جنگ است. نماينده سازمان ملل تاكيد كرد، در صورت شكست مذاكرات پرونده سوريه را براي حل فصل بحران به شوراي امنيت ارجاع مي‌دهد. اين سخنان دي‌ميستورا در واقع پاسخي آشكار به دو طرف حاضر در مذاكرات ژنو است كه هريك با تعيين پيش‌شرط‌هايي عملا گفت‌وگوهاي ژنو را كه اميد بسياري به آن بسته شده بود، با بن بست مواجه كرده‌اند.
نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه مي‌گويد: تاريخ دقيقي براي رسيدن به نتيجه نهايي وجود ندارد اما اين مذاكرات در سه دوره برگزار خواهد شد و براساس تاريخ تقريبي كه ما تعيين كرده‌ايم دور دوم مذاكرات 10 روز پس از دور اول و دور سوم نيز 10 روز پس از دور دوم برگزار خواهد شد.

 

گروه جديد مخالفان

همزمان با آغاز مذاكرات صلح سوريه در ژنو، آلكسي بوروداوكين، نماينده روسيه در سازمان ملل متحد، از تشكيل يك گروه تازه مخالف دولت سوريه خبر داد. به گزارش خبرگزاري تاس به نقل از بوروداوكين اين گروه تازه پس از جلسه‌اي در پايگاه حميميم روسيه كه در نزديكي لاذقيه قرار دارد، تشكيل شده است. تاس به نقل از اين مقام روسي گزارش كرده است كه اين گروه ممكن است به مذاكرات صلح سوريه در ژنو، دعوت شود. تاس گزارش كرده است كه اين گروه شامل شخصيت‌هايي در داخل سوريه هستند كه در ساختار سياسي كنوني كشور نقشي ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون