• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

جديدترين آمار اوپك نشان داد

بازگشت ايران به روزهاي توليد 3 ميليون بشكه‌اي

گروه اقتصادي |تازه‌ترين گزارش اوپك نشان مي‌دهد كه بعد از چند سال ميزان توليد نفت ايران به ارقام پيش از تحريم‌هاي غربي نزديك شده است. بر اساس اين گزارش اوپك توليد نفت ايران در دومين ماه سال جاري ميلادي ۱۸۷ هزار و ۸۰۰ بشكه در روز افزايش يافت و براي نخستين‌بار از زمان اجراي تحريم‌ها از ۳ ميليون بشكه در روز عبور كرد.
سازمان كشورهاي صادركننده نفت خام در جديدترين گزارش خود از افزايش قابل توجه توليد نفت ايران يك ماه پس از اجرايي شدن توافق هسته‌اي خبر داد. توليد نفت ايران كه در ماه ژانويه 2016 بالغ بر 944/2 ميليون بشكه در روز اعلام شده بود در فوريه امسال 187 هزار و 800 بشكه در روز افزايش يافته و به 132/3 ميليون بشكه در روز رسيده است. براي نخستين‌بار است كه از سال 2012 توليد ماهانه نفت ايران از 3 ميليون بشكه در روز عبور مي‌كند.
بر اين اساس ايران با توليد بيش از 3 ميليون بشكه در روز سومين توليدكننده اوپك پس از عربستان و عراق شناخته شده است. توليد نفت عربستان در فوريه امسال 14 هزار بشكه در روز افزايش و توليد نفت عراق 263 هزار بشكه در روز كاهش داشته است. كل توليد 13 عضو اوپك در فوريه امسال 174 هزار بشكه در روز كاهش داشته و به 278/32 ميليون بشكه در روز رسيده است. بر‌اساس اين گزارش قيمت نفت ايران در فوريه امسال نيز با افزايش 21/3 دلاري نسبت به ماه قبل مواجه شده و به 27 دلار و 28 سنت رسيده است.
در همين حال اما قيمت جهاني نفت كاهش يافته است. قيمت جهاني نفت در معاملات ديروز ۲۰ سنت كاهش يافت و به ۳۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشكه رسيد. در حالي كه اين نگراني به وجود آمده كه روند ترميم 6 هفته‌اي قيمت نفت با پابرجا ماندن مازاد عرضه به پايان رسيده، قيمت نفت ديروز هم مانند جلسه گذشته كاهش يافت.
عربستان و روسيه دو صادر‌كننده بزرگ نفت جهان در كنار قطر و ونزوئلا ماه گذشته اعلام كردند كه براي حمايت از قيمت‌ها توليد خود را در ماه ژانويه فريز مي‌كنند به شرطي كه كشورهاي ديكر توليد‌كننده نيز به اين توافق بپيوندند. اما با توجه به اينكه حجم ذخاير نفت خام امريكا همچنان در حال افزايش است و ايران تمايل چنداني به پيوستن به اين طرح از خود نشان نداده است، ممكن است قيمت‌ها در هفته‌هاي اخير زودتر از موعد افزايش يافته است.
بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت خام امريكا ديروز با 14 سنت كاهش به 37 دلار و 4 سنت رسيد. روز دوشنبه، قيمت نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا با 4/3درصد افت به 37دلار و 18 سنت رسيده بود. قيمت نفت برنت هم با 20 سنت كاهش به 39 دلار و 33 سنت رسيد. نفت برنت در پايان معاملات روز دوشنبه به 39دلار و 53 سنت رسيده بود. نظرسنجي رويترز از تحليلگران نشان مي‌دهد، حجم ذخاير نفت خام امريكا احتمالا در هفته گذشته براي پنجمين هفته متوالي با 3/3 ميليون بشكه رشد ركورد
 زده است.
عربستان توليد نفت خود را در ماه فوريه در سطح اندكي بالاتر از 10 ميليون بشكه در روز حفظ كرد و نشان داد كه بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت جهان به تفاهم اوليه با ديگر توليد‌كنندگان در مورد فريز توليد پايبند است.
در همين حال، با لغو تحريم‌هاي ايران در ماه ژانويه، تهران علاقه‌مند است توليد نفت خود را به سطح قبل از تحريم‌ها برساند. ايران در حال حاضر حدود 1/3 ميليون بشكه در روز نفت توليد مي‌كند. تحريم‌ها همچنين موجب شده كه صادرات نفت ايران از 5/2 ميليون بشكه قبل از سال 2011 به اندكي بيش از يك ميليون بشكه در سال‌هاي اخير برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون