• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

زير ذره‌بين اقتصاد

تاييد لايحه دو دوازدهم از شوراي نگهبان| محمد حسن ابوترابي‌فرد، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان آخرين جلسه علني مجلس در سال 94 از تاييد شدن لايحه دوفوريتي بودجه دو دوازدهم توسط شوراي نگهبان خبر داد و گفت كه جلسه بعدي مجلس روز يكشنبه (15 فروردين) سال 1394 تصويب شد. بنابراين دولت در آغاز سال 95 مي‌تواند با لايحه دو دوازدهم اقدامات قانوني خود را انجام دهد. وي تصريح كرد: كميسيون تلفيق برنامه و بودجه طبق برنامه اعلام شده امروز و فردا جلسه خواهند داشت و در آغاز سال 95 لايحه بودجه را در دستور كار قرار خواهيم داد؛ با نهايي شدن لايحه برنامه اين لايحه نيز در دستور قرار خواهد گرفت.

دعوت از استراليا براي سرمايه‌گذاري در ايران | وزير امور خارجه كشورمان با استفان چيابو، وزير تجارت و سرمايه‌گذاري استراليا ديدار و در خصوص روابط تجاري و اقتصادي دو كشور گفت‌وگو و رايزني كرد. دو طرف در اين ديدار، پيرامون گسترش روابط از جمله در زمينه مديريت منابع آب، فناوري‌هاي نوين كشاورزي، خطوط هوايي و ارتباطي ميان دو كشور، استفاده از فناوري براي صرفه‌جويي در آب و حل مشكلات بانكي رايزني كردند. ظريف با اشاره به ظرفيت ارتباطي ايران به عنوان نقطه اتصال كشورهاي جهان با منطقه آسياي مركزي و قفقاز و افغانستان و ظرفيت‌هاي توريستي ايران، از استراليا براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه‌ها دعوت كرد.

تهديد به اخراج كارگر، بهانه عدم افزايش مزد| يك مقام مسوول كارگري معتقد است كه فاصله بين تورم و سبد هزينه خانوار كارگري به قدري زياد است كه اگر هزاران جلسه با كارفرمايان بگذارند هيچ اتفاقي در دستمزد كارگران نمي‌افتد. علي اصلاني در ارزيابي نحوه تعيين دستمزد سال‌95، اظهار كرد: از عملكرد نمايندگان خود در شوراي عالي كار به دليل جلسات زيادي كه امسال برگزار شد و حضور فعالي كه داشتند راضي هستيم و حاصل اين تلاش تعميم افزايش 14 درصدي حداقل مزد به تمام سطوح مزدي بود. وي ادامه داد: طبعا تعيين دستمزد سال 95 بر اساس شرايط اقتصادي كشور بوده است ولي آنچه مسلم است فاصله بين تورم و سبد هزينه خانوار كارگري بسيار است و تا كم كردن اين فاصله راه زيادي داريم.

قرارداد توافق «طرح فريز نفتي» امضا مي‌‌شود| وزير انرژي روسيه كه در تهران به سر مي‌برد، گفت: طرح فريز نفتي به نتيجه مي‌رسد در اين صورت توليد نفت از سوي كشورها نبايد افزايش يابد كه احتمالا قيمت را به بشكه‌اي 50 دلار خواهد رساند. الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه كه با هيات اقتصادي به ايران به سفر كرده است، ‌گفت: كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك به تفاهمنامه مشتركي درباره طرح فريز نفتي خواهند رسيد. بر اساس اين تفاهمنامه توليد سقف نفت در سطح ژانويه نگه‌داشته مي‌شود. پيش از اين اعلام شده بود طرح فريز نفتي در اجلاس20 مارس (اولين روز سال نو) با حضور كشورهاي عضو و غير عضو اوپك برگزار شود، مطرح خواهد شد. نواك گفت: به نظر من بازار اكنون براي تثبيت قيمت بسيار متوازن است، عدم توازن عرضه در بازار باعث به‌هم‌ريختگي قيمت مي‌شود و اگر تصميم به تثبيت عرضه نفت گرفته نشود اوضاع بدتر خواهد شد.

توافق ايران با ۱۰ بانك مطرح روسيه| رييس اتاق مشترك ايران و روسيه از توافقات جديد بانكي، حل مشكل رواديد تجار ايراني با روسيه و افزايش تعداد پروازها به سه شهر روسيه خبر داد. اسدالله عسگراولادي در ديدار با هيات تجاري روسيه اظهار داشت: حجم دو ميليارد دلاري مبادلات تجاري ايران و روسيه شايسته روابط دو كشور نيست، زيرا هم‌اكنون ما با كشورهاي همسايه تا 10 ميليارد دلار و با برخي كشورها به ويژه چين تا 40 ميليارد دلار در سال مبادله تجاري و اقتصادي داريم. مشكلات زيادي در راه روابط اقتصادي دو كشور وجود داشت كه تا كنون مشكلات رواديد، حمل و نقل و به ويژه حمل و نقل هوايي در حوزه مسافري و باري حل شده است، اما تعرفه‌هاي گمركي همچنان شفاف نيست.

برقراري پروازهاي مستقيم هوايي ايران و سه شهر روسيه| نايب‌رييس اتاق بازرگاني مشترك ايران و روسيه هم گفت: براي تسهيل در تردد بازرگانان ايران و روسيه و افزايش مبادلات تجاري، پروازهاي منظم هوايي ميان ايران و فرودگاه‌هاي مسكو، سن‌پترزبورگ و سوچي برقرار شده است، ضمن اينكه پروازي ميان ايران و آستاراخان نيز به زودي برقرار مي‌شود. قدير قيافه اظهار داشت: هفته‌اي شش پرواز ميان ايران و مسكو انجام مي‌شود كه به زودي به 10 پرواز در هفته افزايش مي‌يابد، ضمن اينكه دو تا سه پرواز در هفته به مقصد سن‌پترزبورگ وجود دارد و به مقصد فرودگاه سوچي نيز سه تا پنج پرواز در هفته به‌زودي انجام مي‌شود. از ابتداي سال جديد شمسي پرواز ايران به مقصد آستاراخان با هفته‌اي يك پرواز برقرار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون