• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3505 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ فروردين

افتتاح نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چكناواريان با عنوان «موسيقي روي بوم»، از روز دوشنبه

شايد خيلي زود فيلم و تئاتر هم بازي كنم

  علي مطلب‌زاده/  لوريس چكناواريان يكي از هنرمنداني است كه در طول اين سال‌ها به جز فعاليت در آهنگسازي و رهبري اركستر، در ديگر رشته‌هاي هنري هم فعاليت داشته است. اين آهنگساز بارها در گفت‌وگوهاي مختلفي كه داشته از علاقه‌اش به نقاشي، شعر و داستان صحبت كرده و حتي تجربه‌هايي در اين زمينه مثل برگزاري نمايشگاهي انفرادي از نقاشي‌هايش در امريكا و ايران داشته است. او پيش از اين در سال 90 نمايشگاهي از نقاشي‌هايش را در گالري شيرين برپا كرد. حالا اين رهبر اركستر تصميم گرفته تا فعاليت‌هايش را در سال جديد به شكلي متفاوت آغاز و نمايشگاه نقاشي با عنوان «موسيقي روي بوم» را برپا كند. روز گذشته نشست خبري اين نمايشگاه كه از روز دوشنبه، سي‌ام فروردين‌ماه در خانه هنرمندان ايران با نمايش 50 اثر نقاشي كار خود را شروع مي‌كند، برگزار شد و در اين نشست چكناواريان در مورد اين نمايشگاه، علاقه‌اش به نقاشي و دلايل برگزاري، توضيحات بيشتري داد؛ «خوشبختانه دو نمايشگاه قبلي‌ام با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شد. همين موضوع و اعتقادي كه بنده به ارتباط بين هنرها دارم باعث شد بار ديگر تصميم بگيرم بيش از ۵۰ اثر از تابلوهايم را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار دهم. البته علاقه من به نقاشي از زماني آغاز شد كه به موسيقي علاقه‌مند شدم. وقتي به كشورهاي مختلف سفر مي‌كردم به اركستراسيون و رنگ آميزي در موسيقي بيشتر پي مي‌بردم و همواره دوست داشتم بين دو فضاي موسيقي و نقاشي تركيب و ارتباطي برقرار كنم كه بتوانم در قالب آن، رنگ سازها و ملودي‌ها را در بوم نقاشي بياورم.»
چكناواريان با اشاره به اينكه كار اصلي او نقاشي نيست، گفت: «در اين مدت كه به نقاشي علاقه‌مند شدم بيش از ۱۰۰ تابلو نقاشي كردم و بعد از اينكه اين كار را انجام دادم در فكرم اين ذهنيت به وجود آمد كه به خانه هنرمندان ايران پيشنهاد دهم تا اگر براي‌شان امكان دارد نمايشگاهي را برپا كنند. من مطمئنم با ديدن اين تابلوها بيننده مي‌تواند در ذهن خود موسيقي بشنود و اين همان موضوعي است كه بسيار به آن علاقه‌مند بوده و هستم.»به گفته او در اين نمايشگاه بيش از ۵۰ اثر در ابعاد مختلف به همراه صفحه‌ها و پوسترهايي كه براي كنسرت‌هاي خودش طراحي كرده به نمايش در‌مي‌آيد. به گفته چكناواريان اين نقاشي‌ها همان علامت‌هاي موسيقي هستند كه در آثار موسيقايي‌اش‌ از آنها استفاده مي‌كند و هر كدام از آنها بيان احساسات لذت‌بخشش در موسيقي است. او همچنين از نمايش نقاشي‌هاي ديگرش با موضوعي متفاوت در كنار اين آثار خبر داد و گفت: «تعدادي از تابلوهايي كه در اين نمايشگاه خواهيد ديد تحت تاثير كشتار ارامنه و رنج‌هايي است كه مادر من از اين فضا كشيده است. من فكر مي‌كنم اينها آثاري هستند كه مي‌توانند مخاطب را تحت تاثير قرار دهند.» به گفته چكناواريان هيچ‌كدام از آثار اين نمايشگاه براي فروش نيست، اما اگر مجموعه يا نهادي پيدا شود كه درخواست‌كننده‌ همه كارها باشد با آنها وارد مذاكره خواهد شد. در كنار آثار اين نمايشگاه، پوستر اركسترهاي جهاني مانند وين و فيلارمونيك لندن كه اين هنرمند با آنها همكاري داشته و همچنين كاور آلبوم‌هاي او كه توسط شركت‌هاي معروفي مانند EMI و فيليپس انتشار يافته نيز به‌نمايش گذاشته خواهد شد.
شايد خيلي زود فيلم و تئاتر بازي كنم
چكناواريان در بخش ديگري از اين نشست از ديگر علايقش در كنار فعاليت‌هايش در موسيقي صحبت كرد و با اين توضيح كه همه هنرها با هم ارتباط تنگاتنگي دارند از تلاش‌هايش در ديگر شاخه‌هاي هنري صحبت كرد؛ «من حتي شعر و داستان كوتاه هم نوشته‌ام و اين اميد را دارم كه مهرماه امسال بخشي از اين اشعار و داستان‌هاي كوتاه منتشر شود. شايد خيلي زود هم فيلم و تئاتر بازي كنم، چراكه همچنان معتقدم هنرها با يكديگر در ارتباط هستند و از هم تاثير مي‌گيرند. دلم مي‌خواهد به هنرهاي ديگر نزديك شوم و بيشتر ياد بگيرم. بنابراين اگر مي‌بينيد كه اين بار به نقاشي وارد شدم، موضوع عجيبي نيست. كمااينكه جالب است شما هم بدانيد كه من از بچگي با سينما بزرگ شدم و اصلا مي‌خواستم كارگردان سينما بشوم، اما شرايط زندگي تغيير كرد و من به عشق خودم موسيقي روي آوردم.»او با بيان اينكه نمي‌خواهم با ديگر هنرمندان مسابقه بگذارم، اما دوست دارم حرف خودم را در اين حوزه‌ها بزنم، ادامه داد: «هر كسي براي خودش حرفي دارد. من حتي فيلمنامه هم نوشته‌ام و دوست دارم مانند چارلي چاپلين، همه كارهاي مربوط به فيلمم را از موسيقي گرفته تا فيلمنامه، كارگرداني و بازيگري، خودم انجام دهم.»
رهبري اركستر موسيقي ملي با لباس حاجي‌فيروز
بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي چكناواريان در طول اين سال‌ها صرف موسيقي و آهنگسازي شده است. او بارها از آرزوهايش در زمينه موسيقي و آهنگسازي و از برنامه‌هاي متفاوتي كه در ذهنش براي اين كار دارد، صحبت كرده بود. او در بخش ديگري از صحبت‌هايش در اين نشست خبري به موسيقي و فعاليت‌هايش در اين زمينه اشاره كرد و گفت: «هنگامي كه شاهد فرارسيدن فصل بهار بودم همواره علاقه داشتم كه در لباس حاجي فيروز بتوانم اركستر موسيقي ملي را رهبري كنم. اينها قسمت‌هاي خوش و شاد زندگي من هستند كه دوست دارم مخاطبان بيشتر با آنها مواجه شوند تا غم‌هايي كه در زندگي دارم. اينها واريسيون خوش و لذتبخش زندگي من هستند كه مي‌خواهم آن را با مخاطبان به اشتراك بگذارم بنابراين همواره سعي كردم كه بدبختي‌ها و غم‌هايم را كمتر ببينم.»
چكناواريان، رهبر مهمان اركستر موسيقي ملي مي‌شود
اما فعاليت‌هاي موسيقايي لوريس چكناواريان در سال جديد هم ادامه خواهد داشت و روز گذشته نام چكناواريان به عنوان رهبر اركستر ملي در برنامه آينده اين اركستر از سوي بنياد رودكي اعلام شد؛ «اركستر موسيقي ملي به رهبري لوريس چكناواريان فعاليت‌هاي خود را از امروز آغاز مي‌كند. اركستر موسيقي ملي خود را براي اجراهاي جديد در سال جاري آماده مي‌كند.» انتشار اين خبر بدون اشاره به نام فرهاد فخرالديني در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين هم بنياد رودكي در خبري از آغاز برنامه‌هاي اركستر سمفونيك تهران با رهبري لوريس چكناواريان خبر داده بود. انتشار اين اخبار با واكنش لوريس چكناواريان همراه شد كه در بخش پاياني صحبت‌هايش درباره آن توضيحاتي ارايه داد. او در اين صحبت‌ها حضورش را به عنوان رهبر مهمان در اركستر موسيقي ملي تاييد كرد و گفت: «من هرجا كه به عنوان رهبر اركستر حضور داشتم تصميم گرفتم كه به عنوان رهبر ميهمان در آن مجموعه حضور داشته باشم؛ چرا كه معتقدم رهبر ميهمان بودن بهترين موضوع است زيرا صاحبخانه بودن اصلا چيز خوبي نيست. بنابراين در همين كنسرت‌هايي كه قرار است با اركستر موسيقي ملي كشورمان داشته باشم، به عنوان رهبر ميهمان حضور خواهم داشت.» به گفته او كنسرت خيريه اركستر موسيقي ملي از 14 تا 20 ارديبهشت‌ماه امسال با اجراي بخش‌هايي از سمفوني «سلام» برگزار مي‌شود. نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چكناواريان با عنوان «موسيقي روي بوم» از روز دوشنبه ساعت 17 در گالري مميز خانه‌ هنرمندان ايران افتتاح مي‌شود و تا 5 ارديبهشت‌ماه، هر روز از ساعت 14 تا 21 داير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون