• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

انتقاد طيب‌نيا از هياهوي رسانه‌اي عليه سوييفت:

روابط ايران با بانك‌هاي كوچك خارجي برقرار است

برجام نبود، صادرات نفت ما به صفر مي‌رسيد


 
 
گروه اقتصادي | علت هياهوي به پا شده رد مورد قضيه سوييفت را نمي‌فهمم.
 علي طيب‌نيا وقتي در جلسه شوراي گفت‌وگو در اتاق بازرگاني حضور يافت، تعجبش از موج تند انتقاد عليه سوييفت را پنهان نكرد و با لحني دو پهلو گفت: علت اين جنجال را نمي‌فهمم.
 سوييفت اين روزها به خط مانور منتقدان دولت تبديل شده است؛ «وصل نيست». اين را خط خبري رسانه‌هاي منتقد دولت مي‌گويد و پاسخ تنها يك جمله است؛ وصل است. در كشاكش هست و نيست‌ها اما هر خبري مي‌تواند به ابزار فشاري عليه دولت تبديل شود.   وقتي سخنان سيف از سوي رسانه‌هاي منتقد براي فشار بر دولت مورد بهره‌برداري قرار گرفت، پرونده‌اي كه در انتظار بسته شدن بود، مجددا باز شد. حالا سوال اساسي اين است كه دستاورد لغو تحريم‌هاي تشديد شده چه بود؟ آنچه از سوي منتقدان دولت برجسته مي‌شود، واژه «هيچ» است در حالي كه دولتي‌ها بارها توضيح داده‌اند دستاوردهاي ياران از اين مذاكرات چه بود. حسن روحاني گفته است در دولت پيشين ايران به قرن 19 بازگشته بود، فروش نفت نصف شد و فهرستي بلند بالا از اتفاقاتي كه رخ داده بود و حالا تغيير جهت داده است.
 حالا در نشست خبري شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولتي دوباره سوييفت در دستور كار قرار مي‌گيرد. معلوم است نه بازديد خبرنگاران از سوييفت تب تند انتقاد را پايين آورده است و نه انتشار فهرست معاملات؛از اين رو وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرده است كه امروز همه بانك‌ها به شبكه سوييفت وصل هستند و مي‌توانند پيام‌هاي  بانكي خود را بفرستند.
او براي چندمين بار موضوعي را كه بارها از سوي همكارانش تشريح شده بود توضيح داد و گفت: اكنون بانك‌ها به سادگي مي‌توانند از سوييفت استفاده كنند و روابط كارگزاري بانكي ما با بانك‌هاي كوچك خارجي برقرار شده است. البته برخي بانك‌هاي بزرگ  هراس دارند كه موضوع اين بانك‌ها نيز با گفت‌وگو برطرف خواهد شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: بانك ملت سه شعبه در تركيه دارد. در سفري كه هفته‌ گذشته به تركيه داشتم با روساي شعب بانك ملت در تركيه گفت‌وگو كردم و از آنان درباره عمليات بانكي بانك‌هاي ايران با پول تركيه پرسيدم كه گفتند مشكلي در اين زمينه ندارند. بانك‌هاي ايران در تركيه فقط مشكلات محدودي در زمينه‌ يورو دارند كه به گفته‌ روساي شعب، اين مشكلات با پيگيري و گفت‌وگو حل مي‌شود.
 اين نخستين باري نيست كه وزير آرام كابينه يازدهم زبان به گلايه باز كرده است. به نظر مي‌رسد تلاش رسانه‌هاي منتقد دولت براي نشان دادن دستاوردهاي پوچ از قبل توافق هسته‌اي سبب شده است وزير بار ديگر مجبور به توضيح در اين زمينه شود؛ در حالي كه پيش‌تر تاكيد كرده بود روابط سوييفت برقرار بود، بار ديگر مجبور به ارايه توضيح با اعداد و ارقام و اسامي بانك‌ها و... شد. او نيز از گفتن اين جمله كه روابط ايران با بانك‌هاي بزرگ هنوز برقرار نيست ابايي نداشت. اين نكته بارها و بارها از سوي مقامات دولتي مورد تاييد و تاكيد قرار گرفته است.
وزير اقتصاد سپس لازم ديد به دستاوردهاي برجام اشاراتي داشته باشد؛ از اين رو توضيحاتي درباره وضعيت فعلي داد و گفت: صادرات نفت قبل از تحريم‌ها روزانه 5/2 ميليون بشكه بوده است، اين ميزان در زمان تحريم‌ها به روزانه يك ميليون بشكه رسيد اما اكنون 700 هزار بشكه به صادرات ما افزوده شده است.
او ادامه داد: اگر مذاكرات هسته‌اي نبود، صادرات نفت ما به سمت صفر ميل مي‌كرد؛ در نتيجه بايد از فرصت پيش‌آمده به شكل عاقلانه و منطقي استفاده كرد.
وزير اقتصاد افزود: برنامه‌ دولت اين است كه هر ساله سهم بيشتري از درآمد نفتي را به صندوق توسعه‌ ملي اختصاص دهد و منابع مالي از صندوق به بخش خصوصي تزريق شود تا بخش خصوصي در اقتصاد كشور نقش مفيد و موثر خود را   ايفا كند.
طيب‌نيا با بيان اينكه پس از اجراي برجام فرصت‌هاي بيشتري براي ارتباطات اقتصادي خارجي فراهم شده است، اضافه كرد: در موافقتنامه‌اي كه با ژاپن امضا كردم براي جذب 10 ميليارد دلار خط اعتباري توافق صورت گرفت كه به دنبال آن 10 ميليارد دلار ديگر جذب خواهد شد. همچنين از كره‌ جنوبي براي سرمايه‌گذاري 13 ميليارد يورويي از اين كشور توافقنامه امضا شد. همچنين توافق‌نامه‌هايي براي تامين مالي در اقتصاد كشور با فرانسه و ايتاليا امضا شده است كه گشايش‌هاي قابل ملاحظه‌اي را ايجاد خواهد كرد. علاوه بر اين موارد، در هفته‌هاي گذشته در شوراي سرمايه‌گذاري مجوز 6/2 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري تصويب شد. هر روز شاهد درخواست گروه‌هاي مختلفي براي مجوز هستيم.  او در بخشي از سخنانش به رشد كشور در سال‌هاي گذشته نيز اشاره كرد و گفت: رشد اقتصادي ايران به طور متوسط طي بيش از 30 سال گذشته 2/3 درصد بوده است. اكنون دولت در نظر دارد با بهره‌گيري از اقتصاد مقاومتي به رشد اقتصادي مستمر و پايدار دست يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون