• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3513 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

در آخرين سفر رييس‌جمهور امريكا به اروپا چه گذشت؟

كارهاي نيمه‌تمام اوباما

 

باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا به مدت شش روز از خانه به دور بود تا در ماه‌هاي آخر رياست‌جمهوري خود با مهم‌ترين و قديمي‌ترين متحدان ايالت متحده ديدار كند. او چهار روز از وقت و انرژي خود را در اروپا بر سفر به بريتانيا و آلمان گذاشت تا با رهبراني كه در طول سال‌هاي گذشته همراه اوباما در سخت‌ترين تصميم‌گيري‌هاي سياست خارجي و اقتصادي همراه بودند، آخرين تصميم‌هاي خود را مورد ارزيابي قرار دهند. باراك اوباما كه در بيستم ژانويه 2017 كاخ سفيد را ترك مي‌كند مي‌خواهد گام‌هايي را كه در مسير برقراري بهبود تجارت با اروپا و همچنين حل بحران‌هاي خاورميانه برداشته به پايان برساند. اوباما به خبرنگاران در هانوفر گفت: هدف من در حال حاضر در زمان ترك كاخ سفيد اين است كه مطمئن شوم زماني كه كليد دفترم را تحويل رييس‌جمهور بعدي مي‌دهم جهان به طور قابل توجهي بهتر از زماني باشد كه من آن را دريافت كردم.

تجارت آتلانتيك
اوباما در نمايشگاهي كه در هانوفر، يك شهر كوچك در شمال آلمان برپا شده بود در مسيري خلوت به همراه آنگلا مركل، از برخي دستاوردهاي تجاري آلمان ديدن كرد و پس از آن دو طرف به صحبت در خصوص منافع اقتصادي و معامله تجاري ايالات متحده و اتحاديه اروپا پرداختند.  اوباما در سفر خود به اتحاديه اروپا سعي كرد تا پروسه مذاكرات تجارت و سرمايه‌گذاري آتلانتيك را به سرانجام برساند زيرا اوباما معتقد است كه اين اقدام مي‌تواند شرايط ايالت متحده را بهبود بخشد و اوباما اميدوار است كه در سال جاري ميلادي اين اتحاد توسط كنگره امريكا تصويب و نخستين مبادلات نيز آغاز شود.  اوباما در سخنان خود به صاحبان كسب و كار در هانوفر گفت كه زمان به نفع ما نيست. وي افزود كه اگر اين روند مذاكرات تا سال جاري ميلادي به پايان نرسد معلوم نيست كه در آينده، تحولات سياسي در ايالات متحده و اروپا چه بر سر اين قرارداد خواهد آورد و كي به پايان برسد زيرا اكنون اين قرارداد تجاري مورد هجمه نامزدهاي رياست‌جمهوري امريكاست آمدن هريك از آنها مي‌تواند چشم‌انداز اين قرارداد را به خطر اندازد.  با اين حال اوباما زماني براي آخرين بار در سمت رياست‌جمهوري به اروپا سفر كرد كه او اكنون در بريتانيا و آلمان بسيار محبوب است اما همراهان او يعني آنگلا مركل و ديويد كامرون به‌شدت در ميان مردم خود به محبوبيت‌شان ضربه وارد شده است. مركل محبوبيت خود را در انتخابات محلي در خطر مي‌بيند و محبوبيت كامرون نيز در رفراندوم ماه ژوئن براي ماندن يا رفتن از اتحاديه اروپا به محك گذاشته مي‌شود. اما حضور و حمايت اوباما از آنها مي‌تواند به جذب محبوبيت آنها در آلمان و بريتانيا بهبود ببخشد.

انتقاد از ترامپ
اوباما اما در سخنراني خود در نمايشگاه بين‌المللي تجارت هانوفر خطاب به حاضران به صورت تلويحي از دونالد ترامپ انتقاد كرد. اوباما در اين سخنان سياست‌ورزي در حال ظهور در ايالت متحده و اروپا را كه موجب سرزنش مهاجران شده‌اند را محكوم كرد. او عنوان كرد: عدم تحمل در سياست ما افزايش پيدا كرده است و صداي بلند توجه بيشتري را به جلب مي‌كند. اوباما همچنين در سخنان خود سعي كرد رهبران جهان را در اين سخنان كه از ظهور دونالد ترامپ نگران هستند، آرام كند. اوباما همچنين در اين سخنان بر نابرابري‌هاي اقتصادي، عدم رشد دستمزد و نگراني از آينده در دو طرف اقيانوس اطلس تاكيد كرد. اوباما گفت اين نگراني‌ها واقعي هستند، آنها مشروع است و نمي‌توان ناديده گرفت. اوباما اما تاكيد كرد كه اين نگراني نبايد منجر به اين شود كه مهاجران و مسلمانان را سپر بلاي خود كنيم. او در مصاحبه‌اي كه پيش از سفر شش‌روزه با سي بي‌اس داشت عنوان كرد كه بيشترين سوالي كه از سوي رهبران جهان از من پرسيده مي‌شود اين است كه در انتخابات امريكا چه خبر است؟

اتحاد بر سر مسائل منطقه‌اي
در مذاكراتي كه بين سران كشورهاي فرانسه، ايتاليا، آلمان، بريتانيا و امريكا برگزار شد پس از بحث در خصوص قرارداد تجاري آتلانتيك بحث مهم ديگر ميان طرفين موضوع بحران سوريه و دست و پنجه نرم كردن با سيل مهاجران بود. اوباما 250 سرباز ديگر را براي تقويت جبهه مبارزه با داعش به سوريه اعزام كرده است. اوباما در اين جلسه اعتراف كرد كه مبارزه با داعش فراتر از زمان حضور او در كاخ سفيد به طول مي‌انجامد. طبق بيانيه‌اي كه كاخ سفيد از جلسه اوباما با سران چهار كشور اروپايي منتشر كرده آمده است سران پنج كشور خواستار اجراي كامل توافق آتش‌بس در سوريه شدند تا بدين ترتيب از دسترسي كمك‌هاي بشردوستانه و پيشبرد مذاكرات صلح اطمينان حاصل شود. در بيانيه كاخ سفيد آمده است، اين رهبران از تمامي جناح‌هاي بحران سوريه خواستار آن شدند كه به توافق آتش‌بس احترام گذاشته شود. آنها همچنين از جناح‌هاي مختلف سوري خواستار آن شدند كه به موفقيت‌آميز بودن فرآيند مذاكرات ژنو كمك كنند. كاخ سفيد اعلام كرد كه امريكا و اتحاديه اروپا از ليبي در مقابله با داعش حمايت بيشتري خواهند كرد اما اين كمك تنها بعد از تشكيل دولت قانوني در ليبي خواهد بود. به موجب بيانيه كاخ سفيد، اين رهبران از گام‌هاي شوراي رياستي در ليبي با هدف تشكيل دولت فعال و از تلاش‌هاي دولت اعلام حمايت كردند. شركت‌كنندگان همچنين بر لزوم فوري حمايت از ملت ليبي در توسعه اقتصادي و تقويت بخش امنيتي از جمله رويارويي با داعش تاكيد كردند. اين كشورها موافقت كردند كه تدابير مورد درخواست دولت ليبي را جامه عمل بپوشانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون