• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3513 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

چهره‌ها - خبرها

تشنج در پارلمان عراق

وضعيت پارلمان عراق همراه با حضور عبادي براي معرفي كابينه، در ميان تحصن نمايندگان تا حدي متشنج شد كه برخي نمايندگان به سمت نخست‌وزير بطري آب پرتاب كردند. نشست پارلمان عراق كه روز گذشته با تهديد از سوي نمايندگان متحصن مواجه بود، سرانجام به رياست سليم الجبوري و حضور 176 نماينده از 328 نماينده آغاز شد. به نوشته منابع خبري عراقي، عبادي نيز در حالي وارد پارلمان شد كه نمايندگان تحصن‌كننده با داد و فرياد خواستار خروج وي از پارلمان بودند. در اين حين برخي از نمايندگان موافق و مخالف با يكديگر درگير شدند و چند تن از نمايندگان تحصن‌كننده بطري آب به سمت حيدرالعبادي پرتاب كردند و در نهايت مانع از قرائت ليست وزراي پيشنهادي شدند. بنا به گزارش‌ها عبادي سرانجام مجبور شد تا ساختمان پارلمان را ترك كند. تحصن‌كنندگان كه از جريان مقتدي صدر هستند، كابينه معرفي شده از سوي عبادي را كابينه حزبي مي‌دانند و نسبت به‌ آن معترض و خواهان معرفي كابينه تكنوكرات هستند.


اصلاح دوباره پيشنهاد دولت سوريه

هيات نمايندگي دولت سوريه در آخرين جلسه‌ خود با استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوريه در ژنو به خبرنگاران اعلام كرد: ما نشست‌مان را با صحبت از اقدامات گروه‌هاي تروريستي در حلب و منطقه زينبيه در حومه دمشق آغاز كرديم. تهديدات برخي اعضاي هيات مخالفان مورد حمايت رياض قبل از ترك ژنو امروز به اقدامات عملي از طريق حملات به حلب و انفجار تروريستي در حومه دمشق تبديل شده است. وي گفت: هدف اصلي اين اظهارات به شكست كشاندن مذاكرات سوري سوري و وارد كردن مداخله خارجي و اجراي دستورات و مداخله و بازي كردن عربستان و تركيه با اين هيات بود. براي همين عجيب نيست كه تشديد حملات در حلب از سوي گروه تروريستي به اسم احرارالشام صورت بگيرد كه سازمان اطلاعات تركيه آن را اداره مي‌كند.
تشديد اقدامات تروريستي در دمشق نيز از سوي جيش‌الاسلام صورت گرفت كه سازمان اطلاعات عربستان آن را اداره مي‌كند. وي تاكيد كرد: دولت سوريه دو نامه را به دبيركل سازمان ملل و رييس شوراي امنيت براي اين ماه داد و ما در آن توضيح داديم كه شوراي امنيت بايد اقدامات فوري را براي كمك به دولت سوريه در زمينه مبارزه با تروريسم اتخاذ كند. وي تاكيد كرد: ما اصلاحاتي را درباره سند پيشنهادي دي‌ميستورا براي حل بحران ارايه كرديم و اين اصلاحات را بخش جدايي ناپذير از اين سند دانستيم. ما با تيم دي ميستورا درباره مسائل مربوط به سند بحث و تبادل نظر خوبي داشتيم. بناست در جلسه آينده ميان طرفين در خصوص طرح اصلاح شده گفت‌وگو كنند.


تركيه به دنبال قانون اساسي اسلامي است

اسماعيل قهرمان رييس پارلمان تركيه اعلام كرد، اين كشور بايد قانون اساسي بر اساس مذهب كشور داشته باشد. اين اظهارات وي برخي نگراني‌هاي مطرح در جامعه تركيه را درباره اسلامي‌سازي قانون اساسي تركيه تحت حاكميت حزب عدالت و توسعه افزايش داده است. همچنين يك نماينده حزب عدالت و توسعه در كنفرانسي در استانبول گفت: ما در يك كشور مسلمان زندگي مي‌كنيم. در نتيجه بايد يك قانون اساسي اسلامي داشته باشيم.
سكولاريسم ديگر يكي از ويژگي‌هاي قانون اساسي جديد نخواهد بود. منتقدان بر اين باورند كه حزب عدالت و توسعه به خصوص رجب طيب اردوغان از زمان به قدرت رسيدن در سال 2002 در تركيه، به دنبال حذف ويژگي‌هاي سكولاريسم است كه توسط كمال مصطفي آتاتورك، بنيانگذار تركيه مدرن در قانون اساسي كشور گنجانده شده است. در همين راستا كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوريخواه يكي از منتقدان اصلي دراين باره است. وي در پيامي در توييتر نوشت: بحران‌هاي به وجود آمده در خاورميانه توسط كساني ايجاد شده‌اند كه همانند تو فكر مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون