تلاش براي شناسايي مخاطبان جشنواره جهاني
شادمهر راستين
مدير باشگاه هواداران جشنواره
جشنواره فجر در ايران به شكل يك جشنواره جهاني اجرا نشده است. پيش از انقلاب جشنواره فيلم بيشتر رويدادي براي آمدن سينماگران به ايران بود و پس از انقلاب بازگوكننده جريانهاي فرهنگي بعد از انقلاب براي مردم بود. از دهه 70 پس از آنكه جشنواره بينالمللي شد، در عمل به دليل تحريم و ضوابط نمايش در ايران نتوانست استقلال خودش را زياد حفظ كند اما نبود زمان و مكان ثابت در تقويم جهاني جشنوارهها براي جشنواره بينالمللي فيلم فجر هميشه به آن لطمه زده است. اكنون كه براي نخستينبار در ارديبهشت برگزار ميشود اميدوارم از اين پس هميشه در اين زمان و مكان ثبت شود و به عنوان جشنوارهاي در آغاز منطقهاي، آسيايي، خاورميانهاي و پس از آن به صورت جشنواره بينالمللي در فازهاي بعدي مطرح شود. در نتيجه مخاطب خيلي با بخش بينالمللي ارتباط ندارد برخلاف بخش ملي جشنواره كه خيلي براي آن تبليغ ميشود و مخاطب در جريان توليد فيلمها، انتخاب، داوري و همه مسيرهاي جشنواره قرار ميگيرد اما در بخش بينالمللي اين اتفاق كمتر ميافتد. مخاطب نميداند چه فيلمهايي انتخاب ميشود و تا لحظه آخر كه فيلمها انتخاب ميشوند به دليل تحريمها يا صدور ويزا اسامي فيلمها مطبوعاتي نميشود. حدفاصل معرفي و نمايش فيلمها خيلي كم است و مخاطب در عمل در جريان جشنواره نيست و فيلمها را نميشناسد. تنها مخاطب خاص و برخي دانشجويان سينما بعضي از آثار را ميشناسند. عدم آگاهي از فيلمها و عدم برنامهريزي به جشنواره لطمه زده و باعث شده است مخاطب به جشنواره فجر حس بياعتمادي داشته باشد. تمامي اين آسيبشناسيها انجام شد و به پيشنهاد دبير جشنواره با توجه به اينكه تجربه كانون فيلمنامهنويسان را داشتم باشگاه هواداران جشنواره جهاني فجر را راه انداختيم. در همين راستا افرادي در پرديسهاي سينمايي، دانشگاهها و دانشكدههاي سينمايي، جشنواره فجر و برنامههاي آن را براي افرادي كه پيشبيني ميشد مخاطب جشنواره باشند، معرفي كردند. همچنين براي سينماگران، محققان، اعضاي سينما، دانشجويان و منتقدان تبليغ مستمر شده است. شناخت مخاطب جهاني سينما در ايران، جمعآوري خواستهها و دستهبندي آنها به پربارترشدن دورههاي بعدي جشنواره كمك ميكند. تاكنون 10هزار نفر عضو باشگاه هواداران جشنواره شدهاندو اين نشان ميدهد جشنواره تا چه اندازه ميان مخاطب خودش جا باز كرده است.