• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3513 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

هجمه به جبهه خودي

برخي منتقدان برجام به بهانه توقيف اموال ايران در امريكا تاكتيك توهين و تمسخر را در برابر اعضاي تيم هسته‌اي در پيش گرفتند

بر تابلوي «خوب‌ها»ي طرفداران دولت گذشته، هيچ‌وقت نامي از مسوولان امروز كشور نوشته نمي‌شود. هيچ‌كاري از نظر و ديدگاه آنان نه‌تنها خوب جلوه نمي‌كند، بلكه دستمايه‌اي براي تشكيل همايش‌ها و سوژه‌هايي براي برگزاري سخنراني‌ها مي‌شود. تنديس‌ها هم دست از سر تيم پيروز ميدان بر نمي‌دارد. تنديس‌هايي كه بايد از جنس طلا گرفته شود تا معناي قدرداني را پيدا كند، از اجناسي يافت مي‌شود كه سراسر توهين به فرماندهان دو سال عرصه نبرد هسته‌اي است. «پسابرجام» واژه‌‌اي كه براي تحقق اهداف دولت يازدهم نيازمند حمايت همه‌جانبه نه، بلكه آرامش فضاي سياسي كشور است، در تب و تاب دعواهاي گروه‌هاي مخالف دولت، مظلوم‌ترين دوران خود را سپري مي‌كند. دوراني كه مي‌توانست به‌نام دوران طلايي ايران رقم بخورد، تا شايد گرفتاري‌ها رخت از كشور بربندند، مسوولان را درون رينگي گرفتار كرده كه هر لحظه حمله جديدي را در دستور كار رقيب خود مي‌بينند. دوران برجام با همه فراز و نشيب‌هاي خود تمام شد. دوراني كه به نظر مي‌رسيد، پاياني نه فقط بر روي تحريم‌ها بلكه روي تمام نشست‌ها و مخالفت‌هاي با آن باشد، خيالي بس باطل بود. هجمه‌ها به دولت يازدهم همچنان با همان سرعت ادامه دارد و همچنان طرف مقابل كساني هستند كه يا در دولت گذشته سمت داشته‌اند يا در جبهه دفاع از عملكرد آن بودند. وزرا و نمايندگاني كه در حلقه حاميان دولت گذشته گرد آمده بودند، رسالت خود را در حملات جديد به دولتمردان يازدهم پي‌ريزي كرده‌اند و از سوي ديگر هم اتحاديه‌هاي دانشجويي نيز بيكار ننشسته‌اند تا با جديدترين بهانه وارد شوند. غرامت دادگاه امريكايي برگ زرين ديگري به دست اين حاميان داد. برگي كه بايد به‌عنوان برنده در دست مسوولان امروز قرار بگيرد، به دست گذشتگاني افتاده تا مصادره به مطلوب كرده و پاسخگويي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي را تعبير به ماله‌كشي كنند.

تنديس «ماله طلايي»
صبح ديروز، جنبش عدالتخواه دانشجويي دست به‌كار توهين‌‌آميزي زد. نشستي برگزار كرد و با رونمايي از نشان دانشجويي «ماله طلايي» آن را به عباس عراقچي تقديم كرد. در اين خبر كه از سوي خبرگزاري فارس اعلام شد، مجتبي رييسي، دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي در مراسم رونمايي از اين نشان، گفت: «باتوجه به اتفاقاتي كه اخيرا در رابطه با برجام رخ داده و همچنين باتوجه به سخناني كه رييس بانك مركزي در رابطه با بي‌نتيجه بودن برجام داشت، تصميم گرفتيم نشان «ماله طلايي» را به آقاي عراقچي اهدا كنيم». مساله‌اي كه به نظر مي‌رسيد بايد با توضيحات سيف در مورد دليل اصلي سخنان خود حل شود، اما بهترين سوژه براي دانشجويان اين جنبش شد تا دبير آن از انتقادات ريشه‌اي خود به موضوع برجام ياد كند. «از دوران مذاكرات جريان انتقادي در كشور، نقدهاي جدي را به برجام داشت و در اين رابطه پيشنهاداتي را به مسوولان ارايه كرد، وليكن مسوولان هربار با اعتماد‌به‌نفس خارق‌العاده‌اي مي‌گفتند كه مسائل پيش‌بيني‌شده است و در چارچوب و خطوط قرمز حركت مي‌كنيم». اما خطوط قرمزي كه وي از آن ياد مي‌كند كه از سوي تيم هسته‌اي رعايت نشده، با كدام عينك ديده شده است. مگر نه اينكه تيم هسته‌اي بارها و بارها از سوي مقام معظم رهبري مورد حمايت قرار گرفته و دستاورد برجام هم از سوي معظم‌له تنفيذ شده است؟ به گفته دبير اين اتحاديه دانشجويي»، به دليل توجيه‌هاي مكرر عراقچي در مورد نقايص برجام، بدعهدي طرف غربي و اقدامات اشتباه وزارت امور خارجه در مواجهه با استكبار، وي به عنوان دريافت‌كننده نشان ماله طلايي انتخاب شده است.»

مصادره اموال ايران «نقض قطعي برجام» است
صف مخالفان دوره «پسابرجام» همان صف مخالفان دوره «برجام» است. اين‌بار از ميان اين مخالفان چهره مطرح اصولگرايان ظاهر مي‌شود. حداد عادل، مصادره 2 ميليارد دلار اموال بلوكه‌شده كشورمان را نقض قطعي برجام مي‌خواند و از دخالت اين كشور در امور داخلي ايران مي‌گويد. دخالتي كه به گفته حداد عادل معناي امريكايي‌ها از معناي مذاكره با ايران است. وي گفت: «امريكايي‌ها مذاكره با ايران را در قضيه هسته‌اي به معناي اين گرفته‌اند كه مي‌توانند از اين طريق در امور داخلي ما دخالت كنند و در منطقه هر كاري كه مي‌خواهند، انجام دهند بدون اينكه نظر ايران را در نظر بگيرند و همان‌طور كه اعلام كردند، مي‌خواهند با فشارهاي اقتصادي رفتار منطقه‌اي ايران را تغيير داده و در سياست داخلي ايران تاثير بگذارند.»

قدم‌زني با كري، «پازل‌هاي مورد نظر امريكا» را فراهم مي‌كرد
از وزراي حامي دولت گذشته، حضور متكي ديگر جاي تعجب ندارد. او وفاداري خود را در اوج مذاكرات هسته‌اي نيز نشان داد. وزير بركنار شده محمود احمدي‌نژاد در سخنراني خود، از بي‌توجهي تيم مذاكره‌كننده به اهداف امريكايي‌ها گفت كه نتيجه آن چگونه به نفع امريكا رقم خورد. منوچهر متكي قدم زدن با وزير امور خارجه امريكا را در پايتخت‌هاي اروپايي، نوعي نمايش خواند كه در آن به اين مساله توجه نشده كه «پازل‌هاي مورد نظر امريكا را فراهم مي‌كنيم». به گزارش تسنيم، وزير اسبق امور خارجه به تحليل رويكرد امريكا در مذاكرات هسته‌اي و رفتار‌شناسي سياست خارجي آن كشور در موضوع برجام پرداخت. وي باز هم به يك نكته اساسي كه وجه مشترك سخنان تمام دولتمردان گذشته است، اشاره كرد و آن سال پاياني دولت احمدي‌نژاد بود. سالي كه متكي معتقد است: «امريكايي‌ها به اين نكته رسيدند كه پافشاري بر مواضع‌شان در رابطه با فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران دستاوردي براي آنان نخواهد داشت و جمهوري اسلامي تغييري در مواضع اصولي خود ايجاد نخواهد كرد كه مذاكرات قزاقستان شاهدي بر اين مدعاست.»
تحليل ساده‌انگارانه دولتمردان
وزير اسبق امور خارجه هرچند جانب انصاف را رعايت كرده و مي‌گويد تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان قابل تقدير است اما عنوان مي‌كند: «متاسفانه برخورد با بازي پيچيده امريكا تا حدودي ساده انگارانه بوده و اين يك خطاي استراتژيك محسوب مي‌شود. امريكايي‌ها بسيار حساب شده و در چارچوب يك نقشه راه دقيق وارد مذاكرات هسته‌اي با دولت يازدهم شدند. آن روز كه گفتيم بايد مسائل را با كدخدا حل كنيم يا تعداد ملاقات‌هاي‌مان با رييس تيم مذاكره‌كننده امريكايي از مجموع ملاقات با ساير اعضاي 1+5 بيشتر شد يا قدم زدن با وزير امور خارجه امريكا را در پايتخت‌هاي اروپايي به نمايش گذاشتيم توجه نكرديم كه پازل‌هاي مورد نظر امريكا را فراهم مي‌كنيم در حالي كه مي‌توانستيم اين نيت امريكا را آشكار و براي آن ما به ازا تعريف كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون