• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3513 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

دهم ارديبهشت، روز خيزش دوباره

مصطفي ايزدي

براي اصلاح‌طلبان، اهميت انتخابات دهم ارديبهشت 95 كه در تعدادي از شهرستان‌ها برگزار مي‌شود، كمتر از اهميت انتخابات هفتم اسفند 94 كه در سراسر كشور برگزار شده نيست. مردم تهران و بعضي از شهرهاي بزرگ كشور، در روز راي‌گيري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري،  به چهره‌هاي دلسوز خود لبيك گفتند و به فهرست اميد راي دادند، با وجود اين كه در فهرست اميد تهران، چهره‌هاي ناشناخته‌اي هم بودند، اما چون عزم عمومي اين بود كه اصلاح‌طلبان، اين‌بار بعد از دو دوره به پارلمان راه پيدا كنند و تندروها به خانه‌هاي‌شان بازگردند، جوانان پايتخت تصميم خود را گرفتند و شجاعانه، منتخبين راستين خود را راهي مجلس شوراي اسلامي كردند. بعد از اعلام نتيجه انتخابات تهران، فضاي مجازي پر شد از تحسين‌هاي جوانان شهرستاني خطاب به جوانان تهراني كه چگونه، به رغم تهمت‌ها و نارواگويي‌‌هاي جناح افراطي راست، به نداي رهبران اصلاحات و اعتدال پاسخ داديد و يكدست و يكدل، به آنچه مناسب شأن شما بود راي داديد.
دهم اسفند، مردان و زنان مناطقي كه انتخابات در آنها به مرحله دوم رفته، مي‌توانند با عزمي راسخ و بدون ترس از تهمت‌ها و جناح‌هاي رقيب، نتيجه انتخابات تهران را كامل‌تر و پربارتر كنند و با حضور همه‌جانبه و فراگير خود، كارها را به دست كاردانان مردم‌دوست و دلسوز و آزاد فكر و انديشمند بسپارند.
كساني كه در مرحله دوم مي‌توانند راي دهند با دو تفاوت برتر نسبت به انتخابات هفتم اسفند در تهران روبه‌رو هستند. يكي اين كه نامزدهاي درمعرض انتخاب را به خوبي مي‌شناسند.
حتي اگر در مرحله اول از آنان شناخت درستي نداشتند، براي مرحله دوم از آنان شناخت كافي پيدا كرده‌اند. واقعيت اين بود كه شوراي نگهبان قريب به اتفاق اصلاح‌طلبان سرشناس تهران و شهرستان‌ها را  درصلاحيت كرده بود و لذا اصلاح‌طلبان چاره‌اي نداشتند كه براي پيروزي بر رقيبان و نيز براي بر هم زدن معادلاتي كه جناح راست علم كرده بود، از نامزدهاي كمتر شناخته شده و يا ناشناس در فهرست خود قرار دهد، با اين نگراني كه نكند جوانان اصلاح‌طلب به كساني كه نمي‌شناسند راي ندهند. اما اين نگراني به زودي رفع شد و مردم تهران بيش از اين كه فكر كنند به چه فردي راي بدهند به اين فكر افتادند كه به سران اصلاحات و نظرات آن بزرگواران راي دهند. در صورتي كه امروز، همه نامزدهاي اصلاحات براي انتخابات مرحله دوم در شهرستان‌ها شناخته شده‌اند و مردم آن مناطق با خيالي آسوده مي‌توانند به افراد مورد نظر خود روي آورند.
تفاوت دوم اين كه، معلوم شد، جنجال‌آفريني جناح اصولگرا- به ويژه افراطيون آن-  و تهديدها و برخوردهاي احتمالي آنان، همه لاف و گزاف بوده و هيچ كاري نكردند و يا نتوانستند بكنند. اتهام ليست انگليسي كه به فهرست اميد مخصوص تهران زدند و تهديد كرده بودند كه اگر اينها راي بياورند چه خواهند كرد، همه‌اش، ژست تبليغاتي براي مرعوب كردن اصلاح‌طلبان بود كه خوشبختانه در جامعه كارساز نبود و ديديم كه اسامي موجود دردو ليست اميد براي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در بالاترين سطح ممكن با راي مردم خسته از افراطي‌گري و تندروي را به خود اختصاص دادند. حال كه اين تجربه موفق را در تهران ديديد، با دلگرمي و شجاعت بيشتر روز جمعه آينده به صف آييد و اصلاح‌طلبان را به عنوان نماينده دلسوز خود روانه مجلس دهم كنيد.
سخن ديگري دارم خطاب به جواناني كه در مرحله اول به دلايل گوناگون پاي صندوق‌هاي راي نيامدند.  شما فكر مي‌كرديد اصلاح‌طلبان پيروز نمي‌شوند و به اصطلاح آراي‌تان حرام مي‌شد. شايد كلا جريان انتخابات را قبول نداريد. هر چه بود آن مرحله گذشت و مرحله دوم حضور پاي صندوق‌هاي راي در پيش است. اين بار همت كنيد و كنار ديگر مردم سرزمين‌تان در صف بايستيد تا حضور فراگير علاقه‌مندان به ملك و ملت نتيجه‌اي ارزشمند را به بار آورد. در اين صورت آنان كه در دو دوره هشتم و نهم مجلس بودند و به طور مرتب از دولت‌هاي نهم و دهم حمايت مي‌كردند، از غيبت شما براي تحميل مجدد خود بهره نخواهند گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون