• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

نگاهي به تفاهمنامه‌هاي امضا شده در ايران

افزايش بسته حمايتي كره از 17 به 25 ميليارد دلار

 

كره‌اي‌ها چند روزي است كه ميهمان تهران هستند و امروز و فردا، تهران را به سمت سئول ترك خواهند كرد. همان‌طور كه تصور مي‌شد حضور خانم «پارك گئون هي» در راس هيات بيش از 300 نفري‌اش سفري پر بار بود و كره‌اي‌ها با در دست داشتن قراردادها و توافقنامه‌هاي متعدد تهران را به سمت سئول ترك مي‌كنند تا درفرصت‌هاي تعيين شده توافقات‌شان را به قراردادهاي رسمي نزديك كنند. البته برخي وزراي كابينه نيز پيش‌بيني مي‌كنند كه قراردادهاي نهايي در سئول امضا خواهد شد و اين‌بار هيات ايراني ميهمان كره‌اي‌ها خواهند شد.
 رسم ميهمان‌نوازي اما مانع از طرح ديدگاه‌هاي ايران نشد تا جايي كه هم وزير صنعت ايران در جمع ميهمانان اعلام كرد كه به فكر مونتاژكاري در ايران نباشيد و هم رييس اتاق بازرگاني صراحتا گفت ايران بازار مصرف كالاهاي كره‌اي نخواهد شد. حضور كره‌اي‌ها در ساختمان آبي رنگ ميرداماد و ملاقات با مديران بانك مركزي براي امضاي تفاهمنامه بانكي با ايران را مي‌توان از مهم‌ترين بخش‌هاي اين سفر خواند هر چند توافق دو طرف براي فعاليت كره‌اي‌ها در ميدان گازي بلال نيز اهميت ويژه‌اي را دارا بود.
به اين ترتيب اولين دفتر نمايندگي ووري بانك (WOORI BANK) كره‌جنوبي در ايران با حضور كامياب، معاون ارزي بانك مركزي و همزمان با حضور رييس‌جمهوري آن كشور و هيات همراه افتتاح شد. اين اولين حضور يك بانك كره‌اي در ايران است كه در طول روابط بين دو كشور در ايران آغاز به كار مي‌كند. اين بانك بعد از برجام درخواست خود را به بانك مركزي ايران ارايه و پس از موافقت‌ آغاز به كار كرد.
از علاقه به جومونگ تا بسته حمايتي
 25 ميليارد دلاري
خانم پارك در نشست مشتركي با وزير صنعت، معدن تجارت و نمايندگان بخش خصوصي و... با ارايه تاريخچه موفق همكاري دو كشور آغاز كرد و از ساخت پالايشگاه اصفهان به عنوان يكي از نمونه‌هاي موفق همكاري كره در ايران نام برد و گفت: «امروز نيز بيش از 239 نفر از فعالان اقتصادي كره همراه من به ايران آمدند و هدف از اين سفر جست‌وجوي موفقيت‌هاي مشترك بين دو كشور است. دو كشور در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي به دنبال گسترش روابط و سرمايه‌گذاري مشترك هستند، در سال 2011 تجارت دو كشور 4/17 ميليارد دلار بود كه در سال 2015 به دليل تحريم‌ها اين رقم به 1/6 ميليارد دلار كاهش يافت اما اكنون امكان گسترش روابط تجاري وجود دارد.»
پارك گئون هي البته بسته حمايتي كره در ايران را مقداري افزايش داده است و در جريان نشستش با فعالان بخش خصوصي از بسته 25 ميليارد دلاري اين كشور در ايران صحبت مي‌كند كه نشان مي‌دهد كره‌اي‌ها سهم بيشتري از سرمايه‌گذاري مورد نياز ايران را تامين مي‌كنند.
رييس‌جمهور كره جنوبي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به امكان تعاملات فرهنگي بين دو كشور اشاره و تاكيد كرده است: «در زمينه‌هاي فرهنگي، ورزشي و فناوري اطلاعات نيز شرايط براي همكاري ايران و كره فراهم است. تعداد بازيكنان تكواندو ايران بسيار افزايش يافته است و من شنيده‌ام كه مردم ايران به سريال‌هاي كره‌اي بسيار علاقه دارند و 90 درصد از مردم ايران سريال جواهري در قصر را ديده‌اند. بر اساس تفاهم‌هاي فرهنگي امضا شده بين دو كشور اميدواريم گسترش روابط فرهنگي اتفاق بيفتد و نتايج آن به كشورهاي خاورميانه نيز برسد. از طرف ديگر نيز ايران براي دوران پسانفت روي حوزه ‌آي‌سي‌تي تمركز دارد و كره در اين زمينه مي‌تواند شريك خوبي براي ايران باشد.»
نه ايران به CKD  و  SKD
محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه از ابتداي حضور خانم پارك گئون هي، وي را همراهي مي‌كرده، نيز در سخناني گفت: «با وجود افزايش فشارهاي اقتصادي تحت شرايط تحريم هيچ‌گاه فعاليت اقتصادي ايران و كره متوقف نشده و اگر خللي در روابط ايجاد شده، به دليل محدوديت خريد نفت، حمل و نقل دريايي و مسائل بانكي بوده است. استراتژي جديد صنعتي ايران اجازه كار مشترك در حوزه CKD و SKD را نمي‌دهد و به نظر مي‌رسد شركت‌هاي كره‌اي ديگر نبايد به فكر مونتاژكاري در ايران باشند. در مقابل ايران هم تسهيلات مالياتي به كره‌اي‌ها ارايه خواهد داد و اگر كمبود و نواقصي در روند سرمايه‌گذاري آنها باشد، آن را بررسي و رفع مي‌كند.»
محسن جلال‌پور، رييس اتاق بازرگاني ايران هم كه در اين نشست به عنوان رييس پارلمان بخش خصوصي سخن مي‌گفت، تلويحا به دفاع از حقوق بخش خصوصي پرداخت و گفت: «ايران ديگر تنها بازار مصرف كالاهاي كره‌اي نخواهد بود، ايران علاقه‌مند است در همكاري‌ خود با كره جنوبي، بازار منطقه در اختيار شركت‌هاي مشترك قرار گيرد.»
بلال به كره‌اي‌ها رسيد
يكي از بخش‌هاي مورد توجه هيات‌هاي تجاري كه به ايران مي‌آيند بخش انرژي است كه تقريبا در تمام سفرهاي انجام شده توسط مسوولان خارجي مورد بحث و مذاكره بوده است. كره‌اي‌ها بالاخره توانستند توسعه يك ميدان نفتي ايران را به نام خودشان ثبت كنند. شركت ملي نفت ايران با شركت گاز كره جنوبي (كوگس) يك يادداشت تفاهم امضا كرد تا مطالعه براي توسعه ميدان گازي بلال و پروژه‌هاي گازي ديگر را بر عهده بگيرند. كره كه پيش از اين تفاهمنامه خريد LNG  از ايران را امضا كرده است، تفاهمنامه‌اي با محور مشترك صادرات گاز طبيعي از مسير دريايي را نيز به امضا رساند.
انتقال تكنولوژي كشاورزي
البته كره‌اي‌ها تمام تلاش خود را نيز به بخش‌هاي نفتي و بازرگاني متمركز نكرده‌اند و روز دوشنبه در بخش كشاروزي نيز تفاهمنامه‌اي را امضا كردند. كره‌اي‌ها اعلام كرده‌اند حاضرند در بخش كشاورزي ايران كه جزو بخش‌هايي است كه ايران مشكلات زيادي را در آنها دارد سرمايه‌گذاري كنند.
«وون لي»، مديرعامل شركت LS كره جنوبي، با تاييد آمادگي اين كشور براي سرمايه‌گذاري در ايران و انتقال تكنولوژي به ايران به ويژه در بخش كشاورزي گفته است: «لغو تحريم‌ها عليه ايران توسط امريكا فرصتي براي تقويت روابط ايران با كشورهايي شد كه مصمم به سرمايه‌گذاري در اين كشور هستند. ما خوشحال از توسعه روابط بين ايران و كره‌جنوبي خصوصا در حوزه كشاورزي هستيم. براي كره‌جنوبي باعث افتخار است كه بتواند ضمن سرمايه‌گذاري در ايران، نسبت به انتقال تكنولوژي در حوزه تجهيزات و ماشين‌آلات كشاورزي به اين كشور فعاليت داشته باشد.»
كاهش تلفات برق در دست كره‌اي‌ها
در ادامه تبادلات و مذاكرات كره‌اي‌ها در تهران، هيات 12 نفره از متخصصان صنعت برق كره جنوبي كه به ايران سفر كرده‌اند، در نشستي با مديرعامل شركت توانير در خصوص زمينه‌هاي همكاري و راه‌هاي رسيدن به يك تفاهم مشترك و عملياتي به مذاكره پرداختند. اين تفاهمنامه ۱۰ ميليارد دلاري براي توسعه همكاري‌ها و اجراي طرح‌هاي جديد در صنايع برق و انرژي امضا شده و بر كاهش تلفات برق، افزايش راندمان، احداث نيروگاه‌هاي جديد و هوشمندسازي شبكه برق دلالت دارد.
همكاري‌هاي ايران و كره در بخش آي‌تي‌سي
در ادامه ملاقات‌ها چوي يان هيف، وزير علوم كره هم با همتاي ايراني خود حميد فرهادي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري ايران ملاقات كرد و توافق‌هايي در زمينه همكاري در بخش آي‌تي‌سي ميان دو كشور را امضا كردند. چوي گفته است: «ايران پيش از اعمال تحريم‌ها در بخش آي‌تي‌سي از شركاي كليدي كره در غرب آسيا بود. دولت‌هاي ايران و كره از سال 1991 تا 2004 با يكديگر در زمينه آتي‌سي همكاري داشتند.»
يك پاي كره‌اي‌ها در آزاد راه تهران – شمال
كره‌اي‌ها كه تقريبا در تمام بخش‌هاي اقتصادي ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند به بخش راهي و آزادراه معطل‌مانده چند دهه‌اي ايران هم نگاه ويژه‌اي كردند و توانستند عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي را متقاعد كنند تا قطعه سوم اين آزادراه را بسازند.
مديرعامل شركت آزادراه تهران -شمال از پيش قرارداد اين شركت با شركت دوو كره جنوبي خبر داد و گفت: تامين مالي منطقه سه آزادراه تهران شمال با فاينانس 3/1 ميليارد يورو انجام مي‌‌شود. در همين حال كره‌اي‌ها كه از ابتدا براي مشاركت در بخش دريايي ايران صحبت‌هايي را كرده بودند با حضور مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و رييس هيات‌مديره اتحاديه مالكان كشتي كره جنوبي تفاهمنامه همكاري حمل و نقل دريايي بين اتحاديه‌هاي مالكان كشتي ايران و كره امضا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون