• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

مهاجرزاده پاكستاني مسلمان بر سرمايه‌دار انگليسي پيروز شد

نخستين شهردار مسلمان لندن

ميثم سليماني

 

صادق خان، پسر يك راننده اتوبوس پاكستاني در انگليس تبديل به نخستين شهردار مسلمان لندن شد. صادق خان نامزد حزب كارگر بريتانيا در انتخابات شهرداري روز جمعه لندن توانست رقيب محافظه‌كار خود يعني زك گلداسميت را شكست دهد تا به حكومت هشت ساله محافظه‌كاران در لندن خاتمه دهد. صادق‌خان را مي‌توان نخستين مسلماني دانست كه در قلب اروپاي مسيحي با راي مستقيم مردم، مديريت يكي از قديمي‌ترين پايتخت‌هاي قاره سبز را برعهده گرفت.
صادق‌خان كه با وعده امنيت، اشتغال و آرامش وارد كارزار انتخاباتي شهرداري لندن شد، با زك گلداسميت كه از خانواده‌اي سرمايه‌دار بود رقابت تنگاتنگي را به اجرا گذاشت و در نهايت توانست با كسب نزديك به 57درصد آرا پيروز كارزار انتخاباتي لندن شود و اين در حالي بود كه رقيب او حدود 43 آرا را به دست آورد.
اما رقابت انتخاباتي براي صادق خان چندان ساده نبود. زك گلداسميت محافظه‌كار از تمامي ابزارهايي كه در دست داشت استفاده كرد تا اجازه ندهد صادق‌خان در رقابت نزديك با او پيروز شود. او حتي از حربه اسلام‌هراسي نيز استفاده كرد و گفت كه تفكرات صادق خان به سمت اسلام‌گرايان تندرو گرايش دارد و حضور او در شهرداري لندن بسيار مي‌تواند خطرناك باشد؛ موضوعي كه به‌شدت با واكنش سران نه‌تنها حزب كارگر بلكه حزب محافظه‌كار نيز مواجه شد. زيرا محافظه‌كاران معتقد بودند كه اين شيوه نه‌تنها به ضرر صادق خان نيست، بلكه به نفع او تمام خواهد شد. در اين بين حتي جيما گلد اسميت خواهر زك گلداسميت نسبت به شيوه رقابتي برادرش انتقاد كرد و در توييتر خود نوشت، كمپين زك معرف شخصيت برادر او نيست بلكه او سياستمداري با تفكر مستقل، طرفدار محيط زيست و شخصيتي استوار است. وي همچنين پس از تبريك به صادق خان عنوان كرد كه او به عنوان شهردار جديد لندن مي‌تواند الگوي بسيار مناسبي براي جوانان مسلمان باشد.  فاصله 13درصدي صادق خان با رقيب محافظه‌كار خود كه در 16 سال گذشته بي‌سابقه بوده است نشان داد كه نفرت پراكني عليه يك نفر و اتهامات واهي در خصوص يهودي ستيزي او نتوانست بر محبوبيت و رايي كه مردم به دنبال آن رفتند تاثير بگذارد.  صادق خان در سخنراني پيروزي، در ميان هواداران خود گفت: اين انتخابات خالي از جنجال نبود ولي اين افتخار من است كه اميد لندن به من، بيش از ترس و وحشت ايجاد شده، است. او در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: اميدوارم هيچگاه شاهد چنين انتخاباتي نباشيم. ترس هيچگاه امنيت بيشتري را ايجاد نمي‌كند و در شهري كه سياست ضعيف ناشي از ترس وجود داشته باشد به هيچ‌وجه از آن استقبال نمي‌شود. صادق خان همچنين وعده داد، با نابرابري در لندن مبارزه كند؛ هواي سالم، سيستم حمل و نقل روان‌تر فراهم كند و زندگي در لندن را براي همه لندني‌ها، فارغ از آنكه چه كسي هستند و چه تاريخچه‌اي داشتند را بهتر كند. همچنين پس از پيروزي صادق خان، شهردار نيويورك در حساب توييتر شخصي خود به وي تبريك گفت و اعلام كرد كه شهردار و همكار جديد من در لندن مدافع اصلي مسكن مقرون به صرفه است.

زندگي خصوصي صادق خان
صادق خان در هشتم اكتبر 1970 در جنوب لندن به دنيا آمد. خانواده او از جمله مهاجران پاكستاني بودند كه به بريتانيا آمدند و در آنجا ساكن شدند. صادق خان پنجمين فرزند از يك خانواده هشت نفري است كه هفت نفر آنها پسر هستند و يك نفر آن دختر است. پدر او در لندن يك راننده اتوبوس بود و مادر وي به كار خياطي مشغول بود. صادق خان براي تامين درآمدهاي خود از بچگي مشغول كار بوده است. او از سن پانزده‌سالگي وارد حزب كارگر بريتانيا شد تا بتواند در آينده كشور سهمي داشته باشد. صادق خان در خصوص علاقه خود به سياست مي‌گويد: مشوق اصلي من براي ورود به سياست مدير دبيرستاني بود كه نخستين مدير مسلمان كشور شناخته مي‌شد. وي مي‌افزايد: من در ابتدا قصد داشتم دندانپزشك شوم اما به سمت رشته حقوق رفتم. صادق خان پس از تحصيل حقوق در دانشگاه لندن به وكالت در پرونده‌هاي حقوق بشري پرداخت و وقتي فقط ۲۷ سال سن داشت به همراه يك شريك موسسه خدمات حقوقي خودش را داشت. او در دوران وكالتش چند پرونده بزرگ و جنجالي را عليه پليس لندن برد. پيروزي در اين پرونده‌ها يكي از بهانه‌هاي حمله محافظه‌كاران به صادق خان در جريان كارزار انتخابات شهرداري لندن بود. آنها او را متهم مي‌كردند كه زندگي حرفه‌اي‌اش را بر مبناي كمك به افراد براي شكايت از پليس بنا كرده است. صادق خان از سال ۲۰۰۵ نماينده محله توتينگ در مجلس عوام بريتانيا بوده است. او وعده داد شهرداري براي همه لندني‌ها باشد و عدالت اجتماعي را به اين شهر بياورد. او حتي در دولت گردون براون نيز به سمت معاون وزير اقليت‌هاي كشور برگزيده شد، او همچنين به وزارت حمل و نقل كشور رسيد و پس از تغيير دولت نيز او در مجلس عوام مسووليت وزارت حمل و نقل اد ميليبند در دولت در سايه را بر عهده گرفت.

رابطه صادق خان با جرمي كوربين
به نظر مي‌رسد صادق خان اگرچه به عنوان فردي ليبرال محسوب مي‌شود اما نزديكي با اد ميليبند، رهبر سابق حزب كارگر داشته و چندان علاقه‌اي به جرمي كوربين ندارد. زيرا به نظر مي‌رسد صادق خان بخشي از حزب كارگر را تشكيل مي‌دهد كه نظر خوبي نسبت به كوربين ندارند. با اين وجود جرمي كوربين به عنوان رهبر حزب كارگر پيش از اعلام رسمي نتايج نهايي انتخابات به صادق خان تبريك گفت و اعلام كرد كه آمادگي همكاري با او را دارد.

اهميت لندن
شهرداري شهري مانند لندن و با حدود 9 ميليون جمعيت و كنترل آن به عنوان پايتخت براي هر دو حزب اصلي محافظه‌كار و جمهوريخواه از اهميت بالايي برخوردار است. حضور حزب كارگر پس از هشت‌سال در شهرداري لندن نيز اتفاق درخور توجهي است. در هشت سال گذشته با حضور بوريس جانسون بر راس مديريت پايتخت انگليس براي جايگاه اجتماعي حزب محافظه‌كار از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده است. اما بوريس جانسون خود را يكي از رقباي اصلي ديويد كامرون براي رياست بر حزب محافظه‌كار و نخست‌وزيري مي‌بيند. او برخلاف كامرون مخالف حضور بريتانيا در اتحاديه اروپا است و منتظر يك لغزش از كامرون است تا او را از مسند رياست حزب كنار بگذارد. حال به نظر مي‌رسد حضور حزب كارگر بر مديريت پايتخت لندن مي‌تواند نفوذ حزب كارگر را نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش دهد. شهردار لندن نفوذ بسيار زيادي در رايزني‌هاي با دولت و همچنين با سرمايه‌داران و بازار سرمايه اين شهر دارد. شهردار همچنين مسوول مديريت پليس، حمل و نقل، مسكن و محيط زيست شهر را نيز برعهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون