• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

چهره‌ها - خبرها

بارزاني: به همزيستي با بغداد پايان مي‌دهيم

رييس سازمان اطلاعات دولت منطقه‌اي كردستان عراق با توصيف عراق به عنوان يك كشور شكست‌خورده، خواهان «جدايي دوستانه كردستان از بغداد» شد. مسرور بارزاني، رييس سازمان اطلاعات منطقه كردستان عراق موسوم به سرويس امنيتي «آسايش» در مطلبي كه در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر كرد، نوشت: عراق به عنوان يك كشور برآمده از ويرانه‌هاي امپراتوري عثماني يك «شكست مفهومي» است كه مردماني را كه زمينه‌هاي مشترك چنداني ندارند محكوم به يك آينده نامطمئن ساخته است.
اكنون زمان آن است كه بپذيريم تجربه عراق ديگر كارايي نداشته و اين كشور يك كشور شكست‌خورده است و تداوم حضور ما در داخل عراق همه ما را محكوم به خصومت‌ها و درگيري‌هاي بي‌پايان مي‌كند. در تابستان سال 2014 آشوب ما را فرا گرفت و چهره ملت عراق هنگامي كه گروه تروريستي داعش يك‌سوم اين كشور و بخش چشمگيري از مرز با سوريه را تصرف كرد مشخص شد زيرا معتبرترين نهاد سرزمين عراق يعني ارتش اين كشور در دفاع از آن شكست خورد.
اكنون عراق 11 سال بعد از پايان استبداد صدام ماهيتش را فاش كرده است؛ كشوري كه نمي‌تواند از مردمش محافظت كرده و به سختي مي‌تواند منافعش را تعريف كند.
مسرور بارزاني با تاكيد بر برگزاري همه‌پرسي در كردستان عراق براي تشكيل «كشور مستقل كردستان» گفت: اين همزيستي اجباري در عراق موثر نبوده است، به همين دليل است كه منطقه كردستان عراق قصد دارد يك همه‌پرسي براي تشكيل يك كشور مستقل برگزار كند كه رسما از بغداد جدا شده و مناطقي را كه ما اكنون كنترل مي‌كنيم به عنوان سرزمين مردم كرد تامين كند. اين نه تنها باعث اميد كردها مي‌شود بلكه اطمينان را به يك منطقه چند پاره بازمي‌گرداند.
ما از زمان سقوط صدام نشان داديم كه هم‌پيماناني قابل اتكا براي بسياري از همسايگان‌مان هستيم. ما در جنگ عليه داعش نقشي اساسي داريم و ميزبان نظاميان دست‌كم 12 كشور بوده و فداكاري‌هاي فراواني را براي آزادي مناطق اشغال شده از قواي نابودگر كه همه ما را به خطر مي‌اندازد، انجام داده‌ايم. ما وضعيت ممكن را با دولت مركزي بغداد امتحان كرديم و هيچ يك از آنها موثر نبوده است.
يك جدايي تنها گزينه‌ باقي مانده است. ما بايد در درجه اول راه را براي يك جدايي دوستانه از بغداد كه منافع دوجانبه را تامين كند هموار كنيم. اين فرآيند آغاز شده است.
همچنين قصد برگزاري مذاكراتي با تركيه و ايران را داريم تا توضيح دهيم اين اقدام مرزهاي آنها را بي‌ثبات نخواهد كرد.


طالباني‌ها اختلافات را كنار بگذارند

فايل صوتي كه از فرد شماره 2 طالبان در اختيار آسوشيتدپرس قرار گرفته نشان مي‌دهد وي از طالبان خواسته اختلافات داخلي خود را كنار گذاشته و آماده جنگ با دشمنان شوند. شبكه حقاني در حال منسجم كردن تمام شاخه‌هاي گروه طالبان براي رويارويي با دولت افغانستان است. يك كليپ صوتي از فرد شماره 2 طالبان كه در اختيار خبرگزاري آسوشيتدپرس قرار گرفته نشان مي‌دهد كه «سراج‌الدين حقاني» رهبر شبكه حقاني و معاون ملا منصور در جمع طالبان صحبت مي‌كند.  
وي در جمع طالبان مي‌گويد‌: بايد طالبان اختلاف‌هاي دروني‌شان را كنار گذاشته و براي رويارويي شديد عليه دولت افغانستان آماده شوند. اكنون زمان اختلاف نيست و جنگجويان ما آماده رفتن به ميدان‌هاي نبرد هستند.  
در اين ويديوي صوتي به زبان پشتو منتشر شده است «سراج‌الدين حقاني» خطاب به طالبان مي‌گويد كه براي پيروزي در ميدان‌هاي نبرد اختلاف‌هاي درون‌گروهي‌شان را كنار بگذارند و به جاي اين اختلاف‌ها، دست به هم داده در برابر دشمن‌شان كه همانا دولت افغانستان و نيروهاي خارجي دراين كشور است، مبارزه كنند.
تقاضاي من از شما اين است كه براي دين ومذهب‌مان اختلاف‌هاي درون‌گروهي‌تان را كنار بگذاريد و براي يك نبرد استراتژيك در برابر دشمنان آماده شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون