• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

بدهي دولت به شهرداري دردسرساز شد

پلمب دو ساختمان دولتي از سوي شهرداري

حميدرضا خالدي

 

 همين چند روز قبل بود كه شهردار تهران دوشادوش رييس‌جمهورو دست دردست هم درمراسم افتتاح نمايشگاه كتاب شهر آفتاب حاضر شدند و به گونه‌اي سخن گفتند كه گويا قرار است اختلافات تاريخي بلديه با دولت به زودي حل شود؛ اختلافي كه مهم‌ترين دليل آن منهاي مسائل سياسي، ريشه در طلب شهرداري از دولت دارد. گرچه هنوز آمار دقيقي از ميزان اين بدهي اعلام نشده، ولي نقل قول‌ها اعداد مختلفي را اعلام مي‌كنند. از 14 هزار ميليارد تومان تا 5/2 ميليارد تومان كه البته فاصله بسياري با هم دارند ولي تاكنون نه از سوي دولت و نه شهرداري براي روشن شدن ماجرا واكنشي مطرح نشده. البته معاون اول رييس‌جمهور چندي پيش اعلام كرده بود به تدريج بدهي دولت به شهرداري پرداخت خواهد شد. با اين وجود اتفاقي كه روز گذشته افتاد نشان از وجود مشكلات عديده دارد؛ پلمب دو ساختمان دولتي مطرح پايتخت نشان داد كه هنوز اختلاف‌ها پايان نيافته است. ديروز زماني كه كاركنان سازمان ميراث فرهنگي تهران درخيابان استاد نجات‌اللهي و همچنين كاركنان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خيابان كلانتري به سنت هميشگي به سركار خود آمدند، با موانع و بلوك‌هاي سيماني بزرگي (نيوجرسي) مواجه شدند كه درست در مقابل در اصلي اين دو ساختمان قرار گرفته بود؛ موانعي كه از سوي شهرداري منطقه شش، براي پلمب اين دو ساختمان نصب شده بودند. با اين وجود نيوجرسي‌ها نيزنتوانستند كاركنان مسووليت پذير اين سازمان‌ها را از حضور در محل كارشان باز دارند. به‌طوري كه كاركنان سازمان ميراث فرهنگي از فضاي بين نيوجرسي و ديوارو البته به سختي، وارد سازمان‌شان شدند و كاركنان وزارت صنايع هم پا را از اين فراتر گذاشته به دستور رييس‌شان، با ديلم بلوك‌هاي سيماني را جابه‌جا كرده به بياني پلمب شهرداري را شكستند.

چند؟ به چند؟
مثل هميشه بازار شايعات داغ است. اما درنهايت شهرداري منطقه شش دليل اين اقدامش را بدهي‌هاي كلان اين دوسازمان به شهرداري اعلام كرد. براساس شايعات، سازمان ميراث فرهنگي استان تهران حدود 15 ميليارد تومان (بابت تغيير كاربري آن ساختمان) و وزارت صنايع بيش از 20 ميليارد تومان به شهرداري بدهي دارد.  «داوود‌اللهياري» مشاور شهردار منطقه شش تهران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مبلغ 150 ميليارد ريال بابت عوارض ساختمان خود در خيابان استاد نجات‌اللهي به شهرداري منطقه بدهكار است. به گفته وي، قرار دادن نيوجرسي (موانع سيماني) در برابر ورودي اين ساختمان نيز به دليل پرداخت نشدن اين بدهي انجام شده است. وي گفته سه ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خيابان‌هاي وليعصر (عج) نبش زرتشت، استاد نجات‌اللهي (كوچه كلانتري) و همچنين ساختمان آبان به شهرداري منطقه شش بدهي معوقه دارند.  اللهياري با اشاره به اينكه سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي از جمله وزارت كشور، تعاوني مصرف وزارت كشور، تعاوني مصرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد كشاورزي، دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه تهران نيز به شهرداري منطقه شش بدهكار هستند، يادآور شد: در اين ميان با وزارت جهاد كشاورزي و دانشگاه علوم پزشكي در حال مذاكره و تهاتر حساب هستيم.
مشاور شهردار منطقه شش با ذكر اينكه با وجود پيگيري‌ها و مكاتبات متعدد با وزارت صنعت، معدن و تجارت براي وصول عوارض ساختمان خيابان استاد نجات الهي، اين بدهي هنوز پرداخت نشده است، گفت: شهرداري تهران در بحث تخفيفات و محاسبات بدهي، نهايت همكاري را با وزارت صنعت داشته و هر چند قرار دادن نيوجرسي مقابل ساختمان شكل خوبي از اقدام نيست اما در برخي موارد شهرداري براي احقاق حقوق عمومي مجبور به استفاده از چنين ابزارهايي است.  وضعيت سازمان ميراث فرهنگي هم دست كمي از وزارت صنعت ندارد. شهريار عطري، رييس اداره اجراي احكام منطقه شش شهرداري تهران گفته كه سازمان ميراث فرهنگي بابت تغيير كاربري و تبديل ساختمان اين اداره كل از مسكوني به اداري بايد مبلغ شش ميليارد تومان به شهرداري منطقه شش پرداخت كند ولي از آنجايي كه اين تعهد پرداخت نشده، جريمه‌اي ۱۴ ميليون توماني هم به آن اضافه شده است، به همين دليل و پس از اينكه پيگيري‌هاي‌مان نتيجه نداشته مجبور شديم با قراردادن بلوك سيماني، مانع فعاليت آنها بشويم. شهريار عطري همچنين دليل قرار دادن نيوجرسي در مقابل در اين وزارتخانه را مانند ساختمان ميراث، بدهي به شهرداري اعلام كرده و مدعي شد كه بدهي مربوط به تخلف اين وزارتخانه در سال 77 و در مورد تغيير كاربري و تبديل سه طبقه پاركينگ اين ساختمان به مسكوني و اداري است، گفت: كميسيون ماده 100 طبق راي به شماره 7700034 مورخ 18/01/77 مبني بر رفع خلاف انبارهاي اداري، توسعه 2779 متر از همكف و طبقه‌هاي بالاي آن، توسعه 693 مترو تبديل 344 متر از انباري به اداري و همچنين كسري 144 واحدي پاركينگ در ساختمان اين وزارتخانه، نسبت به صدور راي اقدام كرده بود.  براساس آنچه شهرداري مي‌گويد و آخرين جلسه بين شهرداري و وزارت صنعت، مبلغ بدهي طبق توافق به 13 ميليارد تومان كاهش پيدا كرده است ولي باز هم وزارتخانه حاضر نيست تا اين مبلغ را به حساب خزانه شهرداري واريز كند. عطري همچنين در مورد برداشتن موانع بتني از مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت قاطعانه معتقد است: اين امر نيز خلاف قانون است و ما مي‌توانيم آن را پيگيري قضايي كنيم.»
اما اين درحالي است كه خبرگزاري تسنيم در گزارشي به نقل از يكي از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت كه نامي از آنها برده نشده، نوشته: «بعيد مي‌دانم كه چنين بدهي‌اي وجود داشته باشد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين صحبت به معناي آن است كه منكر بدهي اين وزارتخانه به شهرداري هستيد، گفته است: اكنون كارمندان اين وزارتخانه در حال انجام كار خود هستند. گودرزي مديرروابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در گفت‌وگو با اين خبرگزاري گفته كه برداشتن پلمب‌ها توسط نيروهاي وزارتخانه كاري غيرقانوني نيست و حتما با هماهنگي اين كار انجام شده است.  
البته چالش شهرداري با وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالي ادامه دارد كه عطري، رييس اجراي احكام منطقه شش از توافق شهرداري با ميراث براي برداشتن پلمب خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه ديروز جلسه‌اي بين شهردار منطقه شش و رييس سازمان ميراث فرهنگي تهران برگزار شده كه درنهايت مقرر شده تا بدهي ميراث به شهرداري به شكل اقساطي پرداخت شود. با اين وجود عطري، رييس اداره اجراي احكام منطقه شش خبر از فك پلمب اين ساختمان مي‌دهد و مي‌گويد: اين‌بار هم قرار است نيوجرسي از جلوي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري تهران برداشته شود. ما دوباره يك ماه ديگر به آنها مهلت داده‌ايم تا عوارض خود را پرداخت كنند و در غير‌ اين‌صورت بار ديگر طبق قانون عمل خواهيم كرد.  البته اين اخبار درحالي منتشر مي‌شود كه يك منبع موثق و آگاه در سازمان ميراث فرهنگي تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»، مدعي است كه درست است كه سازمان ميراث به شهرداري بدهي دارد ولي اين بدهي بسيار كمتر از رقم اعلام شده يعني شش ميليارد توماني است. وي با ارايه سندي از سوي شركت سهامي سازمان صنايع دستي ايران كه خطاب به رييس سازمان ميراث فرهنگي تهران صادر شده و در آن رقم دقيق بدهي آن سازمان به شهرداري اعلام شده است، مي‌گويد: همان‌طور كه در اين سند هم آمده است، كل بدهي ما به شهرداري حدود يك ميليارد و هفتصد ميليون تومان است بنابراين ما نمي‌دانيم، رقم شش ميلياردي از كجا درآمده است! گرچه وي هم خبر از توافق ديروز شهردار منطقه شش با رييس سازمان ميراث فرهنگي تهران مي‌دهد كه براساس آن، شهرداري موافقت كرده تا اولا تخفيف‌هايي را به ميراث بدهد و ثانيا بدهي باقيمانده را به صورت اقساطي دريافت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون