• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

روسيه مقابل اوپك ايستاد

مديرعامل شركت روس‌نفت كه ارتباط بسيار نزديكي با پوتين، رييس‌جمهور اين كشور دارد، گفت: اختلافات داخلي، سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) را نابود مي‌كند و توانايي آن براي اعمال نفوذ بر بازارها، تقريبا از ميان رفته است.  ايگور سچين در حالي اين نكته را مورد تاكيد قرار داده است كه در پي ريزش قيمت‌ها، اوپك و غيراوپك گردهم آمدند تا راهي بيابند براي غلبه بر بحران ايجاد شده در بازار نفت. طرح فريز نفتي كه البته همراهي اوليه عربستان و روسيه را به همراه داشت براي ساماندهي به وضعيت بازار طرح شد اما آنچه مديرعامل شركت روس نفت مي‌گويد اشاره دارد به واكنش‌هاي ثانويه عربستان در قبال طرحي كه خود مطرح كرده بود. برخي حالا بركناري وزير نفت در عربستان را پس لرزه‌هاي زلزله‌اي مي‌دانند كه عربستان بايد مسووليت آمدنش را بر عهده بگيرد. همراه نشدن ياران با اين طرح پا پس كشيدن عربستان را در پي داشت و سبب شد اين كشور از اجراي اين طرح شانه خالي كند تا اجلاس پيش رو دوباره براي رايزني در اين حوزه تشكيل شود. روسيه، بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت غيراوپك كه از قبل كاهش قيمت نفت زيان‌هاي سنگيني را مانند عربستان و ديگر توليدكنندگان نفت متحمل شده است، كم‌كم ساز پايان اوپك را مي‌نوازد.
اين‌گونه است كه ايگور سچين در تندترين اظهارنظرها درباره اوپك مي‌گويد: اكنون شماري از عوامل عيني، توانايي هرگونه سازماني از جمله اوپك را براي تحميل نظر و اراده خود بر بازار از بين برده است و در عمل اوپك به عنوان يك سازمان متحد و يكپارچه ديگر وجود ندارد.
به گفته سچين، روس‌نفت از ابتدا درباره احتمال دستيابي به هرگونه توافق مشترك در شرايط كنوني با مشاركت اوپك، ترديد داشت. وي از روسيه خواست كه هرگونه اميدواري به تثبيت احتمالي قيمت‌ها را از هر راهي جز ايجاد توازن مجدد در بازار، كنار بگذارد. سچين افزود: عوامل اصلي كه در حال حاضر بر بازار تاثير مي‌گذارند، مالي، فناوري و مقررات هستند كه ما مي‌توانيم آن را در نمونه نفت شيل ببينيم كه به ابزار نيرومند براي نفوذ در بازار جهاني بدل شده است.
سچين كه يكي از نزديك‌ترين همكاران ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه است، تنها مقام روس بود كه همواره حتي پس از تصويب طرح توافق با اوپك در كرملين، با اين امر مخالفت مي‌كرد. روسيه كه به‌شدت از سقوط قيمت نفت آسيب ديده است، در ماه‌هاي اخير از همكاري با اوپك حمايت مي‌كرد تا اينكه طرح تثبيت قيمت نفت با همكاري كشورهاي عضو و غيرعضو اين سازمان، شكست خورد.
 قيمت نفت در حال حاضر در كانال چهل دلاري قرار دارد و برخي عوامل سبب شده است بازار تا حدي خود را بازيافته و قيمت‌ها افزايشي اندك را تجربه كند.
قيمت نفت در بازارهاي جهاني به دنبال اختلال در عرضه نفت كانادا و مناطق ديگر كه 5/2 ميليون بشكه نفت در روز را  از بازار خارج كرد، افزايش يافت.
قيمت نفت در معاملات امروز به علت اختلال در عرضه نفت كانادا و مناطق ديگر كه 5/2 ميليون بشكه نفت در روز را از بازار خارج كرد و بر نگراني‌ها در مورد افزايش ذخاير تاثير گذاشت، افزايش يافت.
مقامات امريكايي نخستين برآورد خود را از وضعيت شهر ماسه‌هاي نفتي از شروع آتش‌سوزي اعلام كردند. به گفته اين مقامات تقريبا 90 درصد ساختمان‌هاي اين شهر سالم هستند. بانك گلدمن ساكز اعلام كرد انتظار دارد كه توليد نفت امريكا 650 هزار بشكه در روز در سال جاري كاهش يابد درحالي‌كه بيزينس مانيتور اعلام كرد توليد نفت در آسيا 9/4 درصد در سال 2016 كاهش مي‌يابد كه معادل 331 هزار و 500 بشكه نفت در روز است. توليد نفت در امريكاي لاتين و آفريقا نيز كاهش مي‌يابد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون