• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

فراكسيون « اميد» به رياست عارف

اصلاح‌طلبان مجلس، پيش از آغاز به كارپارلمان با انسجام و اتحاد، كار تشكيل فراكسيون خود را پيش بردند در هيات‌رييسه فراكسيون اميد، عارف ، مازني ،تاجگردون ،تابش ،حضرتي،صادقي،كواكبيان،وكيلي و نوبخت انتخاب شدند

 

 «منسجم و همگام». درست همان‌گونه كه سرليست‌شان و راي اول مردم تهران پيش از اين گفته بود و انسجام و وحدت را مهم‌ترين و كليدي‌ترين مساله اين روزها دانسته بود. فراكسيون اميد دومين نشست خود را برگزار كرد؛ نشستي كه بيش از هر چيز نمايش انسجام و وحدت اصلاح‌طلباني است كه پس از سه دوره توانستند بار ديگر كرسي‌هاي پارلمان را از آن خود كنند و يكي از مهم‌ترين فراكسيون‌هاي مجلس را شكل داده و براي اصولگراياني كه سال‌ها بدون رقيب در پارلمان يكه‌تازي كرده‌اند چالشي بزرگ را بيافرينند.
ديروز سالن همايش‌هاي شماره 1 نمايشگاه بين‌المللي تهران ميزبان منتخبيني بود كه نام اميد را كه در انتخابات براي‌شان خوش‌يمن افتاد براي فراكسيون خود نيز برگزيدند، منتخبيني كه براي دو دستور وارد اين نشست شده بودند، تصويب اساسنامه و انتخاب هيات‌رييسه موقت فراكسيون تا زمان تشكيل مجلس دهم. از اعضاي فراكسيون اميد در جلسه ديروز 105 نفر حضور داشتند.
محمدرضا عارف، علي مطهري، الياس حضرتي، غلامرضا تاجگردون و مسعود پزشكيان جزو چهره‌هاي مطرحي بودند كه در دومين نشست فراكسيون اميد حضور داشتند. هيات‌رييسه سني مانند نخستين نشست اداره جلسه را عهده‌دار بود. حال و هواي جلسه ديروز اصلاح‌طلبان بسان مجلسي كوچك بود، بندهاي اساسنامه توسط محمود صادقي منتخب مردم تهران قرائت و يكي پس از ديگري به راي گذاشته شد و برخي مورد بحث قرار گرفت و موافقين و مخالفين در مورد آن نظر مي‌دادند. در دومين دستور اما اعضاي فراكسيون اميد نخستين انتخابات درون‌گروهي خود را تجربه كردند، انتخاباتي كه قرار بود هيات‌رييسه موقت تا تشكيل مجلس را مشخص كند. انتخاباتي كه در آن براي رييس فراكسيون به صورت علني و ساير اعضا به صورت مخفي راي‌گيري شد. 23 نفر براي هيات‌رييسه نامزد شدند اما پيش از آن اعضاي جلسه با قيام خود راي به رياست محمدرضا عارف دادند تا بزرگ‌ترين رقيب علي لاريجاني براي دستيابي به كرسي اداره مجلس رياست فراكسيون اميد را به نام خود گره بزند. با قيام هر 105 نفر و صلوات حضار عارف ديگر رييس يكي از مهم‌ترين فراكسيون‌هاي مجلس دهم شد. ديگر نامزدهاي هيات‌رييسه يكي‌يكي پشت تريبون قرار گرفتند تا خود را معرفي كنند. پيش از راي‌گيري اما عبدالرضا هاشم‌زهي كه رياست جلسه را عهده‌دار بود پشت تريبون از حاضرين خواست تا در راي‌هاي خود دو موضوع را مدنظر داشته باشند؛ اول حضور زنان در هيات‌رييسه و دوم اينكه انسجام راي‌ها فقط روي منتخبين تهران نباشد تا از ميان منتخبين شهرستاني هم در هيات رييسه حضور داشته باشند. دو مساله‌اي كه در نخستين تجربه انتخابات درون گروهي اصلاح‌طلبان مجلس دهم با وجود گوشزد رييس جلسه باز هم به نوعي مورد غفلت قرار گرفت. با اتمام شمارش آرا مشخص شد كه تنها يك شهرستاني در هيات رييسه حضور دارد و تركيب هيات رييسه كاملا مردانه است بدون حضور هيچ زني.
با شمارش آرا حجت‌الاسلام مازني، تاجگردون، محمدرضا تابش، الياس حضرتي، محمود صادقي، مصطفي كواكبيان، محمدعلي وكيلي و علي نوبخت به همراه محمدرضا عارف ۹ عضو هيات رييسه موقت فراكسيون اميد شدند. به نظر مي‌رسد زنان فراكسيون اميد كه تشكيل‌دهنده فراكسيون زنان مجلس دهم نيز خواهند بود بيش از هر چيز از سهل‌انگاري خود ضربه خوردند و نتوانستند يك زن را به جايگاه هيات‌رييسه برسانند. زنان در جلسه ديروز اصلاح‌طلبان هيچ برنامه مشخصي براي اينكه تركيب مردانه هيات رييسه را برهم بزنند نداشتند و اين موضوع از كانديدا شدن همزمان چهار زن و عدم هماهنگي با سايرين براي راي دادن به زنان سبب شد تا زنان از دستيابي به جايگاه هيات‌رييسه باز ماندند. با مشخص شدن نتيجه انتخابات هيات رييسه سني جاي خود را به هيات رييسه منتخب داد تا محمدرضا عارف براي نخستين بار اداره جلسه فراكسيون اميد را در دست بگيرد و در قامت رييس فراكسيون نخستين سخنراني و نطق خود را ايراد كند.

عارف: مجلسي مي‌خواهيم كه
رقيب دولت نباشد
رييس فراكسيون اميد مجلس دهم صحبت‌هايش را از خرداد 92 و انتخاباتي كه در آخرين روزهايش خود را از دور رقابت‌ها خارج كرد تا حسن روحاني در پاستور ساكن شود و اداره كشور را بر عهده بگيرد آغاز كرد.
او همچنين از برنامه ششم توسعه به عنوان نخستين خروجي احتمالي مجلس دهم نام برد. عارف با اشاره به انتخابات سال 92 گفت: بعد از انتخابات خرداد 92 نشاطي در كشور احساس شد و روند بعد از خرداد 92 حاكميت اخلاق عقلانيت و تدبير بود و استمرار اين موضوع مورد خواست جامعه بود. وي با بيان انسجام و وحدت دروني خوبي كه درون جبهه اصلاحات شكل گرفته گفت: مجلسي مي‌خواهيم كه رقيب دولت نباشد. منتخب مردم تهران در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مردم به ليستي راي دادند كه مبناي آن اخلاق بود. عارف همچنين اظهار داشت: همه فراكسيون‌ها بايد در مديريت مجلس مشاركت داشته باشند؛ برنامه ششم احتمالا اولين خروجي مجلس دهم خواهد بود.
وي در پايان تصريح كرد: اسناد بالادستي مي‌تواند محور حركت مشترك در مجلس دهم باشد. با پايان سخنراني عارف اما مهم‌ترين موضوعي كه مورد توجه قرار گرفت وزن پايين شهرستاني‌ها و عدم حضور يك زن در هيات‌رييسه بود. همين امر سبب شد تا دو تن از اعضاي هيات رييسه اعلام كنند كه به نفع يك منتخب از شهرستان و يك منتخب زن از سمت خود كناره‌گيري مي‌كنند تا وزن تهراني بودن و مردانه بودن هيات رييسه كمي تغيير كند. پيشنهادي كه با مخالفت سايرين قرار گفت و دليل اين مخالفت را اين موضوع عنوان كردند كه اين هيات رييسه موقت است و با تشكيل مجلس انتخابات ديگري برگزار خواهد شد و در آن انتخابات اين مسائل را مدنظر قرار خواهند داد. به نظر مي‌رسد پايبندي به قانون بيش از رنگ و وزن هيات رييسه براي اعضا ارزش داشت. اصلاح‌طلبان مجلس دهم در قالب فراكسيون اميد دومين جلسه خود را تشكيل دادند و انسجام و كار تشكيلاتي منظم خود را به نمايش گذاشتند. در ميان فراكسيون‌هاي رنگارنگي كه در آينده و در مجلس دهم شكل خواهد گرفت فراكسيون اميد پيش از همه تكليفش را روشن و قدرتش را به رخ كشيد تا نخستين فراكسيون مجلس دهم باشد كه اعضاي هيات رييسه و رييسش را معرفي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون