• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران:

از نامه رييس‌جمهور پيشين به روحاني بي‌خبرم

گروه سياسي| سهل‌انگاري يا قصور؛ نامي است كه نوبخت به اقدام دولت گذشته مي‌دهد. اقدامي كه به ضرر دو ميليارد دلاري ايران تبديل شده و با گزارش هيات ويژه رييس‌جمهور، در مسير مشخصي براي پيگيري قرار مي‌گيرد. سخنگوي دولت در نشست خبري ديروز خود با تقسيم‌بندي اتفاقات رخ داده به دو بخش داخلي و خارجي، از پيگيري اين مبحث در قوه قضاييه خبر مي‌دهد و عنوان مي‌كند آنچه راي دستگاه قضايي باشد براي همه لازم الاتباع است. موضوعي كه شايد بتواند پاي دولتمردان گذشته را به دستگاه قضايي براي نخستين‌بار باز كند، اين‌گونه از سوي سخنگوي دولت عنوان مي‌شود: «پرونده دو ميليارد دلار دارايي بلوكه شده ايران در امريكا در شوراي عالي امنيت ملي مطرح شده، مباحث داخلي پرونده به قوه قضاييه منعكس مي‌شود و آنچه راي دستگاه قضايي باشد براي همه لازم‌الاتباع است و مبحثي ديگر كه به مجامع جهاني مربوط مي‌شود براساس مصوبات شوراي عالي امنيت ملي اقدام خواهد شد. مقتضي نيست دولت قبل از قوه قضاييه كه در حال رسيدگي به موضوع است، اقدامي كند و منتظريم تا در چارچوب قانون و مقررات نسبت به كساني كه سهل‌انگاري يا قصور دارند، برخورد قانوني صورت گيرد.» سخنگوي دولت به اقدام نمايندگان مجلس طي هفته‌هاي گذشته هم اشاره كرد و گفت: «آنها مي‌خواستند با طرح دو فوريتي، حسن ختامي به كار خود بدهند.» محمد باقر نوبخت در ادامه با تاكيد براينكه اگر اين طرح در مجلس هم تصويب نمي‌شد، هيچ مانعي براي پيگيري ما در دادگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص وجود ندارد، يادآور شد: «اين اقدام از پيش در دستور كار دولت است و ما در حال انجام آن هستيم. در بيانيه‌اي هم كه از سوي كارگروه ويژه صيانت از اموال جمهوري اسلامي ايران صادر شد به تفصيل توضيح داده شده كه با چه ساز وكاري مي‌توانيم نسبت به استيفاي حقوق خود اقدام كنيم.» لغو كنسرت‌ها موضوع ديگري بود كه سخنگوي دولت از نارضايتي حسن روحاني از اين اقدامات خبر داد. نوبخت با تاكيد بر اينكه رييس‌جمهور در برخي سخنراني‌هاي خود به صراحت مراتب نارضايتي خود را از لغو مجوزهاي قانوني كنسرت‌ها بيان كرده‌اند، اظهار كرد: «انتظار داريم در خصوص كنسرت‌هايي كه با مجوز انجام مي‌شود، شاهد لغو آنها نباشيم چرا كه آثار اجتماعي و فرهنگي سويي دارند. گاهي لغو مجوز كنسرت‌ها در مورد هنرمنداني مثل استاد ناظري كه شخصيت هنري برجسته كشور هستند، اتفاق مي‌افتد، اصالت و متانت برنامه‌هاي استاد ناظري براي همه روشن است و قطعا مواضع رييس‌جمهور در اين موارد قابل تسري به همه كنسرت‌هايي است كه مجوز دارند». مباحث مربوط به رياست مجلس از ديگر مسائلي بود كه از سوي نوبخت مطرح شد. موضوعي كه عنوان مي‌شد كه برخي وزراي كابينه در اين مورد نقش‌ دارند، با واكنش سخنگوي دولت روبه‌رو مي‌شود. نوبخت با تاكيد بر اينكه وزرا اگر نظري داده‌اند، از جانب دولت نبوده و دولت موضع خاصي در اين مورد ندارد، از نامه سيد محمد خاتمي به رييس‌جمهور در رابطه با همين موضوع نيز اظهار بي‌اطلاعي كرده و مي‌گويد: «از محتواي چنين نامه‌اي خبر ندارم». نام مينو خالقي اما باز هم در نشست خبري عنوان مي‌شود. آنجا كه نوبخت در پاسخ به خبرنگاري كه عنوان كرد با تصميم‌گيري هيات حل اختلاف قوا تعداد 18 نفر نماينده زن مجلس اكنون به 17 نفر رسيده است، مي‌پرسد پس حرف روحاني چه مي‌شود؟ و در ادامه تاكيد مي‌كند كه «در اين زمينه صبر كنيد، بهتر است.»
گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:
  دولت موافق دو نرخي شدن قيمت بنزين نيست و اعلام كرده كه قيمت
دو نرخي فسادآور است. به تبصره 14 گزارش كميسون تلفيق بودجه 95 اشاره كرديد در حالي كه هنوز اين قانون به ما ابلاغ نشده تا دولت اقدامي انجام دهد. در اين تبصره گفته شده كه كارت‌هاي سوخت باقي بماند و همين وضعيت تعيين قيمت برقرار باشد و مازاد از سهميه‌اي كه دولت مشخص مي‌كند، براساس نرخ قيمت تمام شده محاسبه شود. دولت در فرآيند تصويب تبصره 14 در كميسيون تلفيق، مخالفت صريح خود را اعلام كرد كه موافق با
دو نرخي شدن قيمت بنزين نيست.
  دولت كانادا آماده بازگشايي سفارت خود است، آنها اين تصميم دولت قبل خود در مورد ايران را نكوهش كردند و مي‌خواهند سفارت خود را بازگشايي كنند. ما نيز با توجه به اينكه در چارچوب منافع و مصالح ملي از گسترش ارتباط با دنيا استقبال مي‌كنيم نگاه مثبت به اين موضوع داريم.
  تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان حج و زيارت اين بود بتوانيم با شرايطي كه در شأن زايران ايراني است، زمينه‌هاي حج را دولت عربستان فراهم كند كه متاسفانه تاكنون اين شرايط را فراهم نكرده است.
  در مورد اعلام دستگيري يكي از عوامل انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي، وزارت اطلاعات قطعا طبق وظايف و ماموريت‌هاي سازماني خود نقش داشته است اما گاهي تقسيم ماموريت انجام مي‌شود و يكي از دستگاه‌ها به عنوان مثال ناجا يا وزارت كشور آن را اعلام مي‌كند. اجازه دهيد گزارش نهايي اعلام شود.
  ارسال پيامكي درخصوص پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان نيروهاي مسلح، عمل نادرست و قابل پيگرد قانوني است چرا كه دلهره و تشويش بين بازنشستگان نيروهاي مسلح ايجاد كرده است. اينها قهرمانان ملي كشور هستند و مضطرب كردن آنها و ارايه چنين پيامكي، اقدامي نادرست و ظلم به اين افراد است. از طرفي رسانه‌هاي خارجي هم‌چنين جمع‌بندي كردند كه پول بازنشستگان به سوريه و خارج مي‌رود و فكر مي‌كنم اگر در اين رابطه از واژه اقدام مجرمانه استفاده كنيم، بجا باشد و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اقدامات قانوني را انجام خواهد داد. از اقدام وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سپاسگزارم كه از اين اقدام متاثر و متكدر بودند و برخوردهاي تنبيهي لازم را انجام خواهند داد. افرادي كه چنين تشويش اذهان عمومي بازنشستگان را به وجود مي‌آورند و فرصت سوءاستفاده براي رسانه‌هاي خارجي فراهم مي‌كنند، قطعا بايد تنبيه شوند.
  سال گذشته صندوق بازنشستگي كشوري بالغ بر 22 هزار و 500 ميليارد تومان و صندوق بازنشستگي لشكري، 14 هزار ميليارد تومان پرداختي داشته است كه صندوق بازنشستگي كشوري از اين رقم 15 هزار و 500 ميليارد تومان كم داشت كه دولت به آن كمك كرد و صندوق بازنشستگي لشكري نيز 13 هزار و 200 ميليارد تومان كسري داشت كه دولت به آن كمك كرد. در سال جاري هم دولت كمك خواهد كرد ولي صندوق‌ها بايد سهم مربوط به خود را پرداخت كنند و به نظر مي‌رسد صندوق بازنشستگي لشكري بنا دارد كه سهم خود را كه هزار ميليارد تومان مي‌شود، پرداخت نكند و همچون سال گذشته به عنوان افزايش منابع خود و سرمايه‌گذاري مورد استفاده قرار دهد كه دولت موافق اين موضوع نيست، بنابراين اينكه مردم را گروگان بگيرند، قابل تعقيب است.
  براي ارايه طرح نظام بانكداري اسلامي از سوي برخي نمايندگان و بررسي با فوريت در كميسيون مربوطه وقتي نيست و از طرفي طرح چنين قانون مادري آن هم به صورت آزمايشي مفهومي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون