• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

پيشنهاد تئاتر

نقد دنياي پدرسالارانه در يك خانواده

اعتماد|سال گذشته در سي و دومين جشنواره تئاتر فجر نمايشي با عنوان قصه ظهر جمعه نوشته و كار محمد مساوات روي صحنه رفت و نظر بسياري از منتقدان و اهالي تئاتر را به خود جلب كرد و نشان يكي از موفق‌ترين كارگردانان جوان تئاتراست و حضورش را در تئاتر بايد به فال نيك گرفت. مساوات اين‌بار نمايشي با عنوان «خانه وا ده» نوشته و در تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه آورده است كه فضايي كاملا متفاوت با نمايش قبلي‌اش دارد. مساوات از جمله آثاري است كه در قالب «طرح جوان ايرانشهر» اين روزها در تماشاخانه استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر به صحنه مي‌رود و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده است. «خانه وا ده» كه به نقد دنياي پدرسالارانه در يك خانواده مي‌پردازد در تماشاخانه ايرانشهر ميزبان مخاطبان تئاتر است. «خانه وا ده» از لحاظ فضاسازي و فرم شبيه به آثار گذشته مساوات است تا نمايش واقع گرايانه «قصه ظهر جمعه». در اين نمايش پدر خانواده هديه بزرگي را كه يك هواپيماي تك موتوره است، خريداري مي‌كند، اما پسر بزرگ خانواده هديه پدر را انكار مي‌كند و...
مساوات در اين اثر نمايشي نظام مستبد پدرسالانه را به نقد مي‌كشد، استبدادي كه ريشه در خانواده دارد و نخستين جغرافيايي است كه هويت و انديشه افراد در آن شكل مي‌گيرد. علي محمودي، محمدعلي محمدي، احسان بهلولي، اسماعيل گرجي، بانيپال شومون، نيما نوري‌زاده و مجيد عسگري بازيگران اين اثر نمايشي هستند تا اواخر دي ماه هر شب ساعت 20:15 دقيقه در تالار استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر ميزبان مخاطبان تئاتر است.

دو دلقك و نصفي در تماشاخانه ايرانشهر

جلال تهراني نمايشنامه‌نويس و كارگردان با سابقه تئاتر به تازگي موسسه فرهنگي و هنري «مكتب تهران» را تاسيس كرده است. او به همراه جمعي از هنرجويانش در مكتب تهران نمايش «دو دلقك و نصفي» را روي صحنه آورده است. تمامي بازيگران و عوامل نمايش جلال تهراني از شاگردان كلاس‌هاي بازيگري، كارگرداني و نمايشنامه‌نويسي وي در همايش‌هاي مكتب تهران هستند. بنا به گفته جلال تهراني نمايش «دو دلقك و نصفي» يك متن بسيار تلخ بوده كه در سال 77 به نگارش درآمده اما سال 83 بازنگري شد و با نام «دو دلقك و نصفي» تبديل به متني با نشاط‌تر شده است.  در خلاصه داستان اين نمايش آمده است: رييس در محل كارش در شب كريسمس مشغول كار است و او در تاريكي با نور چراغ مطالعه كار مي‌كند صداي در زدن به گوش مي‌رسد و اندكي بعد زيتوي نابالغ با اجازه رييس وارد مي‌شود رييس فكر مي‌كند كه زيتو اين وقت شب براي استخدام و مصاحبه آمده در حالي كه زيتو با انگيزه ديگري اينجاست. سارا پهلواني، مصطفي لعليان، فرشاد قاسمي و مريم ملك بازيگراني هستند كه در اين نمايش به ايفاي نقش مي‌پردازند. «دو دلقك و نصفي» به كارگرداني جلال تهراني هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده كرماني روي صحنه مي‌رود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي خريد بليت به سايت تماشاخانه ايرانشهر مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون