• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

آيت‌الله مكارم‌شيرازي:

هنوز خسارت افراط‌گري‌ها را مي‌دهيم

گروه سياسي| «بايد در خط مستقيم اعتدال حركت كنيم»؛ اين راهكار يكي از مراجع تقليد شيعيان است. مردي كه هرچند مي‌گويد كه نمي‌خواهد وارد جزييات شود اما از خسارت‌هايي كه هنوز براي افراطي‌گري در كشور داده مي‌شود نگران است. آيت‌الله مكارم‌شيرازي مردي كه در روزهاي اوج تندروي و حمله به دستاورد برجام از ادامه آن شرايط احساس نگراني كرد و دست به قلم خطاب به رييس مجلس شد تا به وضعيت برجام سامان بخشيده شود اين‌بار از ادامه افراطي‌گري‌ها كه نتايج آن در زندگي‌هاي سياسي و اجتماعي افراد هم ديده مي‌شود نگران است و مي‌گويد كه توصيه قرآن هم حركت در مسير اعتدال است و افراط و تفريط نه تنها بلاي بزرگ جامعه اسلامي است بلكه موجب طمع دشمنان هم مي‌شود. آيت‌الله مكارم‌شيرازي با تاكيد بر اينكه افراط سبب تخريب مي‌شود، گفت: از افراط‌گري گرفتار خسارت‌هاي زيادي شديم كه هنوز هم ادامه دارد. به گزارش «انتخاب»، آيت‌الله مكارم‌شيرازي شامگاه پنجشنبه با اشاره به اينكه موضوع بحث ما دعاي بيستم صحيفه سجاديه با عنوان «مكارم الاخلاق» است، اظهار داشت: تمام فضايل اخلاقي به يقين در اين دعا وجود دارد و اگر كسي بتواند به آن عمل كند، براي كسب اخلاق نياز به مطلب ديگري نخواهد داشت.  
افراط و تفريط بلاي بزرگ جوامع انساني است
وي با بيان اينكه افراط و تفريط بلاي بزرگي در جوامع انساني است، گفت: اين مساله در زندگي فردي و اجتماعي افراد زيادي وجود دارد. اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه افراط سبب تخريب مي‌شود، ابراز داشت: واقعا در زندگي فردي و اجتماعي از افراط‌گري گرفتار خسارت‌هاي زيادي شديم كه هنوز هم ادامه دارد؛ بنده نمي‌خواهم وارد جزييات شوم اما از افراط‌گري خسارت‌هايي وارد شده است كه هنوز هم ادامه دارد. آيت‌الله مكارم‌شيرازي همچنين بر نهي از تفريط تاكيد كردند و افزود: بلاي تفريط سبب مي‌شود كه دشمن خيال كند ما تسليم شديم و هركاري دلش مي‌خواهد انجام دهد و از ما بخواهد اسراييل را به رسميت بشناسيم و در خصوص عرصه دفاعي ما نيز مسائل نامربوط مطرح كند. وي تصريح كرد: در صورتي كه تفريط شود، دشمن طمع مي‌كند و مي‌خواهد بر همه امور ما تسلط يابد. وي بار ديگر بر لزوم نهي از افراط و تفريط در زندگي تاكيد كرد و افزود: بايد در خط مستقيم اعتدال حركت كنيم؛ در زندگي فردي اگر در خط اعتدال حركت كنيم هيچ ناراحتي و ناآرامي به وجود نمي‌آيد؛ ناراحتي‌ها همواره از تندروي و كندروي است.
آمار بالاي طلاق حاصل دوري از اعتدال در زندگي فردي است
اين مرجع تقليد همچنين بر لزوم حركت خانواده‌هاي ايراني در مسير اعتدال در زندگي شخصي تاكيد كردند و گفت: اگر زن و شوهر در خط اعتدال حركت كنند، مشاجره پيش نمي‌آيد كه پرونده‌هاي دادگستري و آمار طلاق افزايش پيدا كند؛ متاسفانه دايم به ما از افزايش آمار طلاق مي‌گويند. آيت‌الله مكارم‌شيرازي افزود: در صورتي كه در مسائل سياسي و اجتماعي نيز در خط اعتدال حركت كنيم، شاهد پيشرفت خواهيم بود. وي همچنين به تعدادي از آيات قرآن كريم كه بر مساله اعتدال تاكيد دارد، اشاره كرد و گفت: خداوند در آيه 110 سوره اسراء به پيامبر مي‌فرمايد كه «نمازت را زياد بلند يا آهسته مخوان و در ميان اين دو راهي (معتدل) انتخاب كن.» وي به آيه 29 سوره اسراء نيز اشاره داشتند و افزود: در اين آيه نيز خداوند به نبي مكرم اسلام مي‌فرمايد: «نه بخل بورز و دست خود را به گردن ببند و نه آنچنان گشاده‌دستي نما كه خودت تهي دست و ملامت‌زده شوي»؛ اين مطلب كنايه از اين دارد كه در هنگام انفاق كردن نه سختگيري شود كه كمك به ديگران صورت نگيرد و نه به‌گونه‌اي انفاق شود كه زندگي انسان متلاشي شود. اين مفسر برجسته قرآن كريم در پايان با بيان اينكه همه آيات قرآن، انسان را به حركت در مسير اعتدال توصيه مي‌كند، خاطرنشان كرد: در تمام زندگي خط اعتدال را رها نكنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون