• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

مقايسه فروش فيلم‌هاي امسال و سال گذشته

شروع پرقدرت سينما در هفته اول ماه رمضان

الهام نداف

 

سينماي ايران ماه رمضان امسال را با قدرت شروع كرد. شوراي صنفي نمايش كه همواره در اين ماه ترجيح مي‌داد فيلم‌هايي بي‌نام و نشان‌تر و خنثي را روي پرده ببرد، امسال در يك اقدام مفيد، فيلم‌هايي چون «ايستاده در غبار» محمدحسين مهدويان و «باركد» مصطفي كيايي را وارد چرخه اقتصادي سينما در ماه رمضان كرد؛ فيلم‌هايي كه به گواه آمار فروش‌شان تا به اينجا، موفق عمل كرده‌اند. «باركد» بعد از گذشت پنج روز از اكران خود و با داشتن 27 سالن سينمايي در تهران، توانسته 450 ميليون تومان فروش كند. اين فيلم هنوز در سينماهاي شهرستان روي پرده نرفته و پيش‌بيني مي‌شود با اين روند، در روزهاي آينده و با اتكا به تبليغات ميداني، فروش بيشتري داشته باشد.  
اما «ايستاده در غبار» به كارگرداني محمدحسين مهدويان نيز بعد از گذشت پنج روز نمايش در ۲۴ سينما در تهران ۱۲۵ ميليون تومان فروخت. اين رقم براي فروش فيلمي در ژانر دفاع مقدس كه داستاني واقعي را با نگاهي مستندگونه روايت مي‌كند، بي‌نظير است. پيش از اين زمزمه اكران اين فيلم در گروه هنروتجربه شنيده مي‌شد اما محمدحسين مهدويان توانست با كمك تهيه‌كننده خود حبيب والي‌نژاد فيلم را در سينماهاي كشور روي پرده ببرد. «ايستاده در غبار» ميانگين در هر روز 25 ميليون تومان فروخته است و با اين حساب مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين فيلم تا پايان ماه رمضان فروش يك‌ميلياردي را در پرونده‌اش ثبت كند.
علاوه بر اين دو فيلم تازه اكران‌شده، همچنان كه قبلا اعلام شده بود پرفروش‌هاي اكران بهار 95 نيز مي‌توانند در ساعت غيرموظف سينماها، روي پرده بروند. به اين ترتيب، فيلم‌هاي «ابد و يك روز»، «من سالوادور نيستم» و «باديگارد» در اكران ماه رمضان نيز حضور دارند.  با يك مقايسه اجمالي بين فروش فيلم‌هاي روي پرده در رمضان سال 94 و 95 مي‌توان اين‌طور نتيجه گرفت كه اگر پخش تيزر فيلم‌هاي سينمايي از تلويزيون از سر گرفته شود، شاهد فروش بيشتر فيلم‌هاي روي پرده خواهيم بود؛ اتفاقي كه با توجه به ضعف رسانه ملي در توليد برنامه‌هاي مناسبتي در رمضان امسال زياد دور از انتظار نيست.
سال گذشته همزمان با ماه رمضان فيلم‌هايي چون «عصر يخبندان» مصطفي كيايي و «گينس» محسن تنابنده كه جزو فيلم‌هاي ميلياردي سال 94 هم بودند، در 30 روز رمضان توانستند به ترتيب فروش 700 ميليون توماني و يك ميليارد و 300 ميليون توماني داشته باشند.
اما شوراي صنفي نمايش امسال اكران مختص عيد فطر را برداشت و بدين ترتيب قرار شده ديگر فيلم‌هاي آماده اكران به نوبت جاي فيلم‌هايي را بگيرند كه اكران هشت هفته‌اي خود را پشت سر گذاشته‌اند.  با اين حساب بعد از گرفتن پروانه نمايش براي اين فيلم‌ها آنها به ترتيب در فصل‌هاي مختلف سال روي پرده خواهند رفت. شوراي صنفي نمايش با اتكا به شعار همه فصل‌ها براي اكران مناسب است، با اين طرح راه خود را در پيش گرفت تا در نهايت فيلمسازان از اكران شدن فيلم خود در فصل نامناسب، گلايه‌اي نداشته باشند.
به اين ترتيب در تازه‌ترين جلسه شوراي صنفي نمايش در روز گذشته قرارداد دو فيلم «من» به كارگرداني سهيل بيرقي و «دختر» رضا ميركريمي ثبت شد و بر اساس آن فيلم «من» بعد از فيلم «زاپاس» در گروه استقلال اكران مي‌شود. فيلم «دختر» نيز بعد از فيلم «ننه‌نقلي» در گروه ماندانا نمايش خواهد داشت.
«دختر» جديدترين ساخته ميركريمي است كه در سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر روي پرده رفت و در بخش‌هاي مختلف اين جشنواره نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد. اين فيلم در نهايت با يك سيمرغ بهترين موسيقي متن براي محمدرضا عليقلي، در نوبت اكران قرار گرفت. در اين فيلم فرهاد اصلاني، مريلا زارعي، ماهور الوند، شاهرخ فروتنيان، مسعود سخايي، نيوشا مدبر و... بازي مي‌كنند. «من» اولين تجربه كارگرداني سهيل بيرقي است.
او پيش از اين مدير برنامه‌ريزي و دستيار كارگردان سينماگراني چون عبدالرضا كاهاني، واروژ كريم مسيحي، حسن فتحي و بهرام توكلي بوده است. بعد از تجربه حضور در سينما، بيرقي تصميم گرفت نخستين فيلم خود را با مشاوره عبدالرضا كاهاني كليد بزند. در اين فيلم ليلا حاتمي، امير جديدي، بهنوش بختياري، علي استادي، علي منصور، سعيد عطاييان و ماني حقيقي به ايفاي نقش پرداخته‌اند. «من» خلاصه داستان متداول و مرسومي هم ندارد. در توضيح يك‌خطي اين فيلم آمده است: «مارو نرقصون آذر!»
بر اساس ثبت قرارداد اين فيلم‌ها، «دختر» بعد از پايان ماه رمضان روي پرده مي‌رود. هرچند فيلم‌هاي «ننه‌نقلي» و «زاپاس» هنوز روي پرده نرفته‌اند و با احتساب ماندن اين فيلم‌ها به مدت هشت هفته روي پرده، تاريخ اكران فيلم ميركريمي و بيرقي چندان نزديك نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون