• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

پيكر حميد سبزواري تشييع شد

حميد سبزواري، پدر شعر انقلاب چند روز پيش درگذشت. روز گذشته بسياري از مسوولان فرهنگي و سياسي به حوزه هنري  آمدند تا او را به سوي خانه‌ ابدي‌اش بدرقه كنند. از رييس دفتر مقام معظم رهبري، وزير ارشاد و رييس صدا و سيما در مراسم تشييع اين شاعر حضور يافتند.
مراسم تشييع شاعر انقلاب از كنار مزار شهداي گمنام در حوزه  هنري آغاز شد ودر ادامه شعرهاي اين شاعر خوانده شد.  
در اين مراسم، رييس دفتر رهبر انقلاب پس از قرائت پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حميد سبزواري، گفت كه «اين پيام حاوي نكات صريحي در وصف شاعري است كه عمر خود را در طول ۷۵ سال گذشته صرف سرودن شعر كرده است و آنگاه كه نداي امام امت را شنيد، شعرش را در جهت خيزش او و انقلاب اسلامي قرار داد و بهترين سروده‌هايش را تقديم نظام كرد تا با تاريخ انقلاب همراه و هنگام شود.»
او گفت كه سروده‌هاي مرحوم سبزواري از كودكي و نوجواني بسياري از ما در ذهن‌هاي‌مان نشسته است. سروده‌هايي چون «خميني‌اي امام» يا «اي مجاهد، ‌اي شهيد مطهر.»
رييس دفتر رهبر انقلاب همچنين يادآور شد: «شعر اثري ماندگار دارد تا جايي كه گاه يك بيت از آن كار ۱۰۰ سخنراني را مي‌كند. بزرگان دين ما هم همواره قدردان چنين اشعاري بوده‌اند. بدون شك امام (ره) و رهبري معظم انقلاب، قدر ايشان را مي‌دانند و آقاي سبزواري نيز به پاس تلاش‌هاي‌شان در ماه رمضان به ديدار خداوند رفتند.»
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه سابقه آشنايي‌اش با مرحوم سبزواري به 37 سال پيش برمي‌گردد نيز در اين مراسم از اين آشنايي گفت: «در روزهاي ابتدايي انقلاب اسلامي اين افتخار را داشتم كه در سازمان صدا و سيما در خدمت ايشان باشم و در شوراي شعر سازمان بود كه ايشان را براي نخستين بار ديدم. امروز هم با شناختي كه در ۳۷ سال گذشته از ايشان پيدا كرده‌ايم، او را چهره‌اي مخلص و فداكار و با انقلاب و نيز آگاهي بخش و بابصيرت مي‌دانيم. كسي كه قلب او براي انقلاب مي‌تپيد و در طول بيش از ۷۰ سال گذشته، در راه آرمان‌هاي اسلام شعر سرود.»
او تاكيد كرد كه شعرهاي سبزواري حماسه ماندگاري بود كه براي تحليل احساسات ملت عليه استكبار و نيز در دوران دفاع مقدس نقش موثري را ايفا كرد و بر عمق جان مردم نشست.
وزير ارشاد شعر حميد سبزواري را شناسنامه زمان انقلاب دانست كه تمام حوادث انقلاب در آن ديده مي‌شود.
او با اشاره به شعرهاي قبل از انقلاب اين شاعر تاكيد كرد كه «مرحوم سبزواري در رژيم گذشته هم با شهامت شعر سرود و اشعارش در حافظه تاريخي ملت ما ماندگار شد.»
اجراي سرود «الله اكبر، خميني رهبر» از سروده‌هاي زنده‌ياد حميد سبزواري توسط محمد گلريز و مديحه‌سرايي سعيد حداديان از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود. در ادامه اين مراسم، پيكر حميد سبزواري از مقابل حوزه هنري تشييع و سپس براي خاكسپاري در خانه‌ پدري‌اش در سبزوار به اين شهرستان منتقل شد.
در اين مرسام علاوه بر رييس دفتر مقام معظم رهبري و وزير ارشاد،‌چهره‌هايي چون غلامعلي حداد عادل، عليرضا مختارپور دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي،‌حجت‌الاسلام محمود دعايي، سيد عباس صالحي معاون فرهنگي وزير ارشاد،‌محسن مومني شريف رييس حوزه هنري،‌محمد حسين صفار هرندي،‌حميد رضايي،‌علي اكبر اشعري، محمدرضا سرشار،‌رضا اميرخاني،‌سهيل محمودي و... حضور  داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون