• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3147 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي

عقب‌نشيني شاخص به نيمه كانال 68 هزار واحدي

گروه اقتصادي| بورس تهران به نيمه كانال 68 هزار واحدي نزديك شد. روز گذشته شاخص كل بازار سهام با 179 واحد كاهش به 68 هزار و 650 واحد رسيد كه نشان مي‌داد عقربه شاخص 26/0 درصد عقب‌نشيني كرده است. بدين‌ترتيب فشار عرضه همچنان بر تقاضاي بازار مي‌چربد. سيماني‌ها، دارويي‌ها، محصولات غذايي، فرآورده‌هاي قندي، صنايع شيميايي، معدني‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در صدر ليست فروشندگان بازار بودند. اين در حالي بود كه بيمه‌يي‌ها، لاستيكي‌ها و خودرويي‌ها مانند نخستين روز معاملاتي هفته روندي مثبت را دنبال كردند و با افزايش تقاضا مواجه بودند. بيشترين تاثير منفي در افت ديروز شاخص را «فخاس » داشت كه به تنهايي بازار را 81 واحد عقب برد. اين در حالي بود كه معدني‌ها، صنايع شيميايي، قندي‌ها و بانكي‌ها هم در برابر خودرويي‌ها ايستادند و اجازه ندادند و خودروسازان و قطعه‌سازان در بازار خودنمايي كنند.

معاملات آنلاين كارگزاري را خلوت كرد

آقاي بورس ديروزتالار حافظ نرفت و تصميم گرفت سري به كارگزاري‌هاي خيابان قائم مقام و وزرا بزند. وارد يكي از كارگزاري‌ها كه شد، با ازدحامي از صندلي‌هاي خالي مواجه شد. تصور كرد كارگزاري تعطيل است. از باجه خريد و فروش سوال كرد كه چه خبر است! باجه‌دار خريد آنلاين بيشتر مشتري‌ها را دليل اصلي خلوت بودن كارگزاري‌ها در اين روزها عنوان كرد و گفت: از آنجا كه اين روزها بازار راكد است، كسي رغبتي براي حضور در تالار ندارد. علاوه بر اين از وقتي خريد آنلاين مد شده معمولا نه از نظر وقت و نه هزينه صرف نمي‌كند كسي در ترافيك و آلودگي هوا تا كارگزاري بيايد. او اما به آقاي بورس گفت: البته هر از گاهي معامله‌گران قديمي سري به ما مي‌زنند با اين اميد كه رفقاي سهام باز خود را هم ملاقات كنند و‌لي وقتي با صندلي‌هاي خالي مواجه مي‌شوند مي‌روند و ديگر بر‌نمي‌گردند.

مزايا و معايب معاملات آنلاين

آقاي بورس به فكر فرو رفت و گفت: هر چند معامله آنلاين مزاياي زيادي دارد ولي يك ايراد بزرگ دارد. در گذشته معامله‌گران در جمع‌هاي چند نفره‌يي كه خود انتخاب مي‌كردند به بحث و تبادل نظر درباره خريد و فروش سهام مي‌پرداختند. در بسياري مواقع چند نفر با هم يك تيم تشكيل مي‌دادند و با مشاوره هم سهام مي‌خريدند و مي‌فروختند ولي امروز هر كسي از راه دور و بدون چنين مشاوراني خريد و فروش مي‌كند. بالطبع چنين اتفاقي براي تعداد زيادي از معامله گران كه قدرت تحليل بازار را نداشته باشند گران تمام مي‌شود. شايد يكي از دلايلي كه اين روزها آمار فروشندگان هيجاني بالا رفته اين باشد. يك ايراد ديگر اين است كه اگر امروز فرد تازه واردي قصد آشنايي با بازار را داشته باشد نمي‌تواند راهي كارگزاري‌هاي نزديك به منزل يا محل كار خودش شود و مجبور است تا تالار زير پل حافظ در دل آلودگي حاضر شود تا بخشي از آلودگي هوا را در شش‌هاي خود فرو كند و بدين طريق به كاهش آلودگي هواي پايتخت كمك كند. تصميم گرفت به يكي از كارگزاري‌هاي قديمي كه معمولا در گذشته به آنجا مي‌رفت و اهالي آنجا را مي‌شناخت هم سري بزند. خوش شانس بود؛ چون در بدو ورود با چند چهره آشنا رو به رو شد. تنها تفاوتي كه با 10 سال پيش كرده بودند اين بود كه تمام موها و ريش و سبيل‌هاي‌شان سفيد شده بود. بعد از خوش‌و بش جلوي تابلو نشستند و به تحليل مقدماتي بازار پرداختند.  يكي از معامله‌گرها كه خيلي از ديدن آقاي بورس ذوق زده شده بود، با يك حالت درماندگي از او پرسيد: «چه بايد كرد؟ بفروشيم و در بريم يا بخريم؟!» آقاي بورس گفت: معلوم نيست چه اتفاقي بيفتد. هيچ چيز قابل پيش بيني نيست. اگر توافق هسته‌يي صورت گيرد بازار از اين رو به آن رو مي‌شود. ولي اگر اين اتفاق نيفتند چند تئوري مطرح است. يكي اينكه بورس دوباره خودش را با شرايط موجود تطبيق بدهد و به سمت رونق حركت كند. يكي اينكه فشار بر صنايع بورسي بيشتر شود و برخي ناگزير شوند سهام خو را بفروشندو با افزايش عرضه هيجاني بازار سقوط كند. به هر حال بهترين استراتژي در حال حاضر صبر است.

جو گير نشويد

هضم گفته‌هاي آقاي بورس براي حضار سخت بود؛ چرا كه عادت كرده بودند آقاي بورس هميشه به به و چه چه كند و از آينده روشن بازار بگويد. وقتي آقاي بورس هم نمي‌داند كه چه بايد كرد، اوضاع خيلي خراب است. يكي از دوستان نتوانست جلوي خودش را بگيرد و سر ضرب پرسيد: يعني بدبخت شديم؟ آقاي بورس گفت: نه دوست من. بايد با تحليل رفتار كنيم. نبايد جو گير شويم. من همچنان بر اين عقيده‌ام كه بازار دورنماي مثبتي دارد. چرا كه حتي اگرقيمت نفت هم پايين‌تر بيايد، دلار هم بالاي 4000 تومان برود باز معتقدم اتفاقي براي بازار سهام نمي‌افتد و بورس توانايي اين را دارد كه خودش را با شرايط تطبيق دهد و مثبت رفتار كند. آقاي بورس ساعتش را نگاه كرد و ديد وقت معاملات بازار تمام شده است. با دوستان قديمي‌اش خداحافظي كرد ولي قبل از بيرون آمدن از تالار به آنها گوشزد كرد كه هيجان زده نشوند و صبور باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون