• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3147 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي

خبر

كاهش ۱۲۰۰ ميليارد تومان بدهي بانك‌ها به بانك مركزي|معاون وزير اقتصاد گفت: طبق آمار بانك مركزي، بدهي بانك‌ها به بانك مركزي 2/1 هزار ميليارد تومان كاهش يافت. شاپور محمدي، معاون اقتصادي وزير اقتصاد ديروز در نشست رشد اقتصادي و چرخه‌هاي تجاري كنفرانس اقتصاد ايران با اشاره به تاخير در روند اجراي مباحث خروج از ركود گفت: سه ماه است كه كارمند مجلس هستم و در حال حاضر 16 ماده لايحه رفع موانع توليد تصويب شده، از زمان شروع به كار دولت يازدهم برخي از مصوباتي كه مربوط به دولت بود شروع شد و اهداف تمام دستگاه‌ها شناسنامه‌دار شد، اما در كنار آن، بسته هماهنگ‌سازي و متحدالشكل ارايه شد و بسياري از مصوبات دولت ابلاغ و اجرايي شده است. معاون اقتصادي وزير اقتصاد با اشاره به اينكه در خصوص مصوبات رفع موانع توليد يك گزارش عملكرد به دولت ارايه شده، اضافه كرد: ظرف هفته آينده گزارش عملكرد دوم نيز ارايه مي‌شود، همچنين بخشي از بسته مربوط به لايحه رفع موانع توليد بود كه در كميسيون مشترك مجلس، نمايندگان وقت بسياري براي بررسي آن گذاشتند و البته كنار مواد ارايه‌شده، موادي نيز از سوي نمايندگان به آن الحاق شده است.

ديدگاه

كليد در دست ايران است |نماينده سابق ايران در اوپك با بيان اينكه در صورت ادامه شرايط فعلي بايد در فصل بهار شاهد دوران كاهش بيشتر قيمت جهاني نفت باشيم، گفت: مذاكرات و توافق ايران و عربستان قيمت نفت را افزايش مي‌دهد. سيد محمدعلي خطيبي درباره تبعات مصوبه آزادسازي صادرات نفت امريكا توسط دولت باراك اوباما، به مهر گفت: آزادسازي صادرات نفت امريكا نشان مي‌دهد كه برنامه عربستان سعودي براي مقابله با شيل اويل‌هاي امريكا نه تنها چاره ساز نبوده بلكه يك سياست توخالي بوده است. نماينده سابق ايران در اوپك با اعلام اينكه اقدامات و سياست‌هاي نفتي عربستان نه تنها توليد نفت از ذخاير نامتعارف امريكا را متوقف نكرده است كه حتي منجر به روانه بازار شدن بشكه‌هاي نفت امريكا شده است، اضافه كرد: از سوي ديگر، دولت امريكا براي جبران زيان شركت‌هاي خصوصي توليدكننده نفت در اين كشور، مصوبه آزادسازي صادرات نفت را صادر كرده است.
مدير سابق امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه هم اكنون قيمت نفت صادراتي براي شركت‌هاي امريكايي در مقايسه با قيمت نفت در بازار داخلي اين كشور به مراتب سودآورتر و جذاب‌تر است، گفت: سياست‌هاي نفتي عربستان كه منجر به كاهش شديد قيمت نفت شده، هم منجر به افزايش توليد و هم در نهايت آزادسازي صادرات نفت توسط شركت‌هاي امريكايي شده است. اين كارشناس اقتصاد انرژي با تاكيد بر اينكه افزايش توليد و در نهايت صادرات نفت امريكا جزو استراتژي‌هاي كليدي اين كشور است، اظهار داشت: از اين رو قطعا كشوري همچون عربستان سعودي نمي‌تواند با اقدامات خود اختلالي در سياست‌هاي نفتي امريكا به وجود بياورد. خطيبي با بيان اينكه هم اكنون تو خالي و فريبنده بودن ادعاهاي نفتي عربستان سعودي مشخص مي‌شود، تاكيد كرد: كشورهاي عربي به هيچ‌وجه نمي‌توانند خللي در برنامه‌هاي نفتي امريكا به وجود آورند و با اقدامات خود تنها شيب كاهش قيمت نفت در بازار جهاني را تندتر كرده‌اند. اين كارشناس اقتصاد انرژي با اعلام اينكه افزايش عرضه نفت توسط كشورهاي عضو و غير عضو اوپك بازار را به حالت اشباع درآورده است، تصريح كرد: اگر مديريت عرضه توسط كشورهاي عضو اوپك و غيرعضو انجام نشود، قطعا امكان افزايش و حتي تقويت قيمت نفت در بازار جهاني وجود ندارد. وي با بيان اينكه در صورت ادامه شرايط فعلي بايد در فصل بهار شاهد دوران كاهش بيشتر قيمت جهاني نفت باشيم، اظهار داشت: در شرايط فعلي به دليل تقاضاي فصلي قيمت نفت كاهش كمتري را تجربه مي‌كند و قطعا با فروكش كردن تقاضاي فصلي شرايط با سقوط بيشتر بهاي طلاي سياه در بازار فراهم مي‌شود. مدير سابق امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مذاكرات نفتي ايران و عربستان سعودي مي‌تواند گره‌گشاي گره كور اين روزهاي تثبيت قيمت‌ها در بازار باشد؟ گفت: ايران به عنوان يكي از كشورهاي موسس اوپك بدون شك نقشي غيرقابل انكار در بازگشت ثبات قيمت به بازار جهاني ايفا مي‌كند. نماينده سابق ايران در اوپك با اشاره به ضرورت مذاكرات وزير نفت و نماينده فعلي ايران در اوپك با نمايندگان و وزراي نفت و انرژي كشورهاي بزرگ توليدكننده نفت به ويژه كشورهاي غيرعضو اوپك همچون روسيه، قزاقستان، مكزيك، نروژ و عمان، تاكيد كرد: ايران بايد محور مذاكرات با كشورهاي نفتي عضو اوپك هم باشد. به گفته اين كارشناس اقتصاد انرژي، اينكه بخواهيم بنشينيم و صرفا نگاه كنيم قيمت نفت گران نخواهد شد و بايد از ابزار ديپلماسي انرژي براي بهبود قيمت طلاي سياه در بازار جهاني استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون