• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3566 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۳ تير

داعش دامنه يارگيري‌ها را افزايش داده است

بنگلادش روي خط ترور

گروه جهان| در روزهايي كه بسياري از اخبار جهان معطوف به حمله تروريستي در استانبول و پيامدهاي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا بود، در گوشه ديگري از جهان واقعه‌اي تروريستي همه را در شوك فرو برد. در داكاي بنگلادش افراد مسلح در شامگاه روز جمعه دست به گروگانگيري زدند كه تا صبح روز شنبه ادامه پيدا كرد. ارتش بنگلادش روز گذشته رسما اعلام كرد مردان مسلح در اين گروگانگيري 20 گروگان را به همراه دو افسر كشتند و در نهايت صبح روز شنبه اين گروگانگيري پايان يافت. به گفته ارتش همه گروگان‌هاي كشته شده نيز خارجي بودند. فرماندهان ارتش بنگلادش توانستند 14نفر را در اين گروگانگيري نجات دهند. مقامات بنگلادشي همچنين عنوان كردند كه از ميان مهاجمان شش تروريست كشته شده و يك نفر نيز زنده دستگير شده‌اند. تاكنون مشخص شده است كه از ميان گروگان‌هاي آزاد شده يك نفر با مليتي ژاپني و دو سريلانكايي بوده‌اند. شاهدان عيني به سي‌ان‌ان گفته‌اند كه زماني مردان مسلح به ساختمان كافه در داكا حمله بردند فضا به‌شدت پر هرج و مرج شد. شاهدان مي‌گويند كه شش تا هشت مرد مسلح وارد كافه شدند و وقتي كه آنها وارد محل شدند عده‌اي توانستند فرار كنند. ابتدا حمله‌كنندگان تير هوايي شليك كردند و تنها سعي كردند تا وحشت در فضا ايجاد كنند و هيچ شليكي به سمت هيچ كس نكردند. شاهدان عيني مي‌گويند كه مهاجمان اعلام كردند كه تمامي مهمانان روي زمين بخوابند اما برخي كاركنان كه مسيرهاي امن را مي‌دانستند توانستند فرار كنند. عده‌اي خود را به پشت بام رساندند و ديگران نيز سعي كردند تا به نقاط امن بروند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه مدت كوتاهي پس از آغاز حمله، مردان مسلح شروع به پرتاب مواد منفجره كردند. افرادي كه در حاشيه محل حمله تروريستي بودند نيز به خبرنگاران اعلام كردند كه همزمان با شروع حملات و شليك گلوله توسط مهاجمان نيز فرياد ‌الله اكبر از سوي آنها شنيده شده است. زماني كه پليس به محل رسيد مهاجمان با ضرب گلوله يكي از افسران پليس را مورد هدف قرار دادند. رفته‌رفته ارتش بنگلادش منطقه را محاصره كرد تا بتواند به گروگانگيري خاتمه دهد. اما اين گروگانگيري تا ساعات ابتدايي صبح روز شنبه ادامه يافت تا در نهايت با  درگيري نيروهاي امنيتي و مهاجمان اين غائله خاتمه پيدا كرد. پس از اين واقعه سايت اعماق وابسته به داعش رسما اعلام كرد كه اين اقدام توسط سربازان اين گروه صورت گرفته و داعش مسووليت آن را مي‌پذيرد، موضوعي كه مقامات امريكايي در آن شك و ترديد دارند. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در نخستين واكنش نسبت به اين انفجار گفت كه ايالات متحده نمي‌تواند تاييد كند كه اين كار توسط داعش صورت گرفته و از قبل برنامه‌ريزي شده است.
گفتني است، كافه‌اي كه مورد حمله قرار گرفته شده است به عنوان يك مكان عمومي در داكا شناخته مي‌شود كه معمولا مردم روز جمعه در آن جمع مي‌شوند و در ماه رمضان نيز مردم براي صرف افطار و شام در اين منطقه گرد هم آمده بودند.
يارگيري‌هاي جديد داعش
محل كافه مورد حمله واقع شده در محدوده گلشن داكا واقع شده كه يكي از مرفه‌ترين مناطق پايتخت بنگلادش شناخته مي‌شود. شايد مهم‌تر از مرفه نشين بودن اين منطقه، ديپلماتيك بودن اين محدوده است. زيرا بسياري از سفارتخانه‌ها در منطقه گلشن داكا قرار دارند. از همين رو مهاجمان اين اميد را داشتند كه با انجام عمليات تروريستي در اين منطقه مي‌توانند بيشترين تلفات از شهروندان خارجي را برجاي بگذارند.
نخست وزير بنگلادش نيز در اين خصوص گفت: ما تروريست‌ها را در بنگلادش نمي‌خواهيم. اين وضعيت براي نخستين بار است كه در بنگلادش رخ مي‌دهد و منجر به قتل افراد مي‌شود. اما اكنون به طور ناگهاني اين واقعه رخ داده است اما آن چيزي كه مهاجمان انجام دادند يك عمل شنيع بود. اگرچه در سال‌هاي اخير شاهد اين نوع حملات در بنگلادش نبوده‌ايم اما كارشناسان معتقدند كه داعش در حال يارگيري در اين كشور است. سجان گل، مدير بخش امنيت بين‌المللي در بنياد آسيا و اقيانوسيه به سي‌ان‌ان گفت: اين يك واقعيت است كه داعش قصد دارد تا حملات خود را در اين منطقه افزايش دهد و مي‌خواهد داوطلبان را براي پيوستن به اين گروه جذب كند. اما باربارا استار به نقل از يكي از مقامات بلند پايه امريكا گفت: بر اساس شواهد اين احتمال وجود دارد كه القاعده در شبه قاره هند اين حمله را انجام داده و احتمال اينكه داعش دست به اين حمله زده باشد كمتر است. كشور بنگلادش در حدود 150 ميليون نفر مسلمان دارد، اين كشور اگرچه در طول ساليان گذشته سعي كرده تا از راديكاليسم و تروريسم در جهان دور باشد اما در دوسال گذشته موجي از قتل در سراسر بنگلادش از جمله نويسندگان‌سكولار، دانشگاهيان و اقليت‌هاي مذهبي را دربرگرفته است كه اين رشته از قتل‌ها احتمال دخالت داعش در بنگلادش را افزايش داده است. از همين رو دولت بنگلادش با موج شديدي از انتقادات روبه‌رو شده است و سعي كرده با بازداشت مظنونان احتمالي جلوي موج افراط‌گرايي گرفته شود اما بسياري معتقدند كه اين دستگيري‌ها تنها معطوف به مجرمان عادي است و آنها از جمله افراط‌گرايان نيستند. كشيده شدن گستره داعش به شرق آسيا و گسترده‌تر شدن آن به سمت كشورهاي آرام آسيايي بيش از هر زمان ديگري امنيت نقاط جهان را به خطر مي‌اندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون