• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3566 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۳ تير

اسراييلي‌ها حلقه فشار را تنگ‌تر كردند

بازگشت تنش به فلسطين

گروه جهان| بازگشت تنش تمام‌عيار و البته عيان به غزه، كرانه باختري و تل‌آويو. مساله صلح خاورميانه كه در چندسال گذشته به اولويت چندم اروپا، امريكا و البته برخي كشورهاي عربي و اسلامي بدل شده بود دوباره خود را به سرفصل خبرها رسانده است. ساعاتي پس از آنكه از سمت غزه راكت‌هايي به سمت شهرك سديروت در اراضي اشغالي پرتاب شد، اسراييلي‌ها در مسير تلافي قرار گرفتند. برهمين اساس جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي بامداد روز گذشته نوار غزه را هدف حملات پراكنده خود قرار دادند البته گفته مي‌شود كه اين حملات تلفاتي به دنبال نداشته است. منابع آگاه در غزه مي‌گويند كه در جريان حمله جنگنده‌هاي صهيونيستي به اين منطقه، اهداف تعيين شده بودند و جنگنده‌ها نيز همين اهداف را هدف قرار دادند. اين هفت پايگاه شامل يك كارگاه، پنج هدف متعلق به جنبش مقاومت اسلامي (حماس) و يك هدف متعلق به گروه جهاد اسلامي است. دو پايگاه گردان‌هاي «عزالدين القسام» شاخه نظامي حماس در جنوب غزه و يك پايگاه موشكي متعلق به گردان «القدس» شاخه نظامي جهاداسلامي هدف اين حملات قرار گرفته‌اند. در شرايطي كه برخي قدرت‌هاي اروپايي تلاش‌هاي تازه‌اي را براي احياي مذاكرات صلح آغاز كرده‌اند، تنش در رابطه دوطرف به دليل كشته شدن دو شهروند اسراييلي توسط فلسطيني‌ها و همچنين بالارفتن رقم تلفات فلسطيني‌ها در درگيري با نيروهاي اسراييلي بالا گرفته است. پس از حملاتي كه از سوي فلسطيني‌ها به سمت دو شهروند اسراييلي در كرانه باختري صورت گرفت، اسراييل محدويت‌هاي شديدي بر رفت و آمد فلسطيني‌ها اعمال كرده است. اين اقدام از سوي اسراييلي‌ها در شرايطي صورت گرفته است كه جامعه جهاني چندروز پيش در قالب گزارش كميته چهارجانبه اعلام كرد كه تنش‌آفريني‌هايي كه دو طرف انجام مي‌دهند، مي‌تواند برحجم بحران موجود در منطقه بيفزايد. نيويورك تايمز در گزارش خود در خصوص تحولات 24 ساعت گذشته فلسطين مي‌نويسد كه اسراييل در حال تنبيه كردن فلسطيني‌ها است. نه تنها محدوديت‌هاي رفت و آمد اعلام شده است بلكه اسراييل اعلام كرده كه مالياتي را كه متعلق به تشكيلات خودگردان بوده و اسراييل مسوول جمع‌آوري آن بوده را هم به اين تشكيلات نمي‌دهد تا در صندوق اسراييلي‌ها بماند. محدوديت‌هايي كه در كرانه باختري عليه فلسطيني‌ها اعمال شده است بي‌سابقه‌ترين و شديدترين آنها از ژوئن 2014 است. در همان زمان هم اسراييلي‌ها، تحريم‌هاي رفت و آمدي را به دليل كشته شدن سه نوجوان اسراييلي توسط فلسطيني‌ها اعمال كردند. برخي مقام‌هاي اسراييلي براي توجيه اين اقدام خود مي‌گويند كه براي مديريت بحران و تنش است كه محدوديت‌هايي را بر
آمد وشدها لحاظ كرده‌اند.
تشديد تنش در سكوت
همزمان با بالا رفتن وضعيت امنيتي در كرانه باختري ، مركز «عبدالله الحوراني» وابسته به سازمان آزاديبخش فلسطين «ساف» آماري را اعلام كرده است كه نشان مي‌دهد درگيري‌ها ميان اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها در حال رسيدن به نقطه‌جوش خود هستند و هرلحظه امكان انفجار حوادث در منطقه وجود دارد. بر اساس گزارش اين مركز، نظاميان رژيم صهيونيستي در نيمه اول سال 2016، 78 فلسطيني را به شهادت رسانده‌اند. بيشتر اين افراد در ايست‌هاي بازرسي كرانه باختري و قدس اشغالي به شهادت رسيده‌اند كه 22 كودك و 9 زن نيز در ميان آنها وجود دارند؛ تعداد شهداي انتفاضه قدس به 223 تن افزايش يافته و رژيم صهيونيستي همچنان جسد هشت شهيد را به خانواده‌هاي‌شان تحويل نداده است. بر اساس گزارش مذكور، طي شش ماهه اول 2016، حدود 3230 فلسطيني نيز زخمي شده‌اند. تخريب منازل فلسطيني‌ها يكي ديگر از اقدام‌هاي تحريك‌آميز اسراييل است كه در سه ماه گذشته در سايه بي‌توجهي‌هاي جامعه جهاني هر روز شدت بيشتري به خود گرفته است. بر اساس گزارش در نيمه اول سال 2016، اسراييل 620 منزل و نيز 341 عدد از تاسيسات تجاري و زراعي و صنعتي را تخريب كرده و اين اقدام منجر به آواره شدن بيش از 2500 شهروند شده است.
افزايش شهرك‌سازي يكي ديگر از اقدام‌هاي تحريك‌آميز اسراييل است كه البته چندان هم از ديدگان جهاني پوشيده نمانده است اما عملا تلاشي براي توقف آن هم صورت نگرفته است. در بخشي از گزارش آمده است كه در شش ماه اول 2016 شاهد افزايش ميزان شهرك‌سازي صهيونيستي بوده‌ايم و مجوز ساخت 8849 واحد شهرك‌سازي صادر شده است. در گزارش كميته چهارجانبه صلح هم از افزايش شهرك‌سازي‌هاي اسراييل و همچنين حملات با سلاح سرد و گرم فلسطيني‌ها به عنوان عواملي كه مي‌تواند به تشديد تنش منتهي شود، ياد شده است. در اين گزارش كه اعضاي آن روسيه، امريكا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا هستند تاكيد شده بود كه اسراييل بايد روند شهرك‌سازي‌ها در كرانه باختري را متوقف كند و سياست تصاحب زمين براي استفاده احتمالي در آينده را هم محدود كند. اسراييل همچنين در اين منطقه به درخواست فلسطيني‌ها براي ساخت مسكن پاسخ منفي مي‌دهد و بر اساس گزارش كميته چهارجانبه بايد اين روند را متوقف كند. تحليلگران مي‌گويند كه هدف اصلي اين گزارش، ترغيب يا وادار كردن اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها به بازگشت به پاي ميز مذاكراتي است كه دو سال پيش ميان دو طرف متوقف شد.
 تشكيل جلسه فوق‌العاده در تل‌آويو
كابينه امنيتي اسراييل تشكيل جلسه فوري داد. جلسه‌اي براي بررسي عمليات‌هاي استشهادي كه اسراييلي‌ها مي‌گويند اخيرا تعداد آنها در اراضي اشغالي افزايش پيدا كرده است. دفتر نخست وزير اين رژيم مي‌گويد كه در اين نشست امنيتي، طرف‌ها براي مقابله با اين رويكرد فلسطيني‌ها، راهكارهايي را پيشنهاد خواهند كرد. «يواف گالانت» وزير شهرسازي رژيم صهيونيستي اعلام كرده بود كه اسراييل بايد با تمام دنيا براي مقابله با عمليات‌هاي استشهادي همكاري كند. وي كه از افسران عاليرتبه رژيم صهيونيستي بوده است، در گفت‌وگو با شبكه دو اسراييل گفت برنامه‌هايش براي مقابله با فلسطيني‌ها را فقط با اعضاي كابينه و مسوولان نظامي مطرح خواهد كرد. گالانت مدعي شد كه عمليات‌كنندگان از هرجايي كه آمده باشند، مورد هدف قرار خواهند گرفت و تلويحا از حمله به لبنان و سوريه نيز صحبت كرد. «نفتالي بنت» وزير آموزش اسراييل نيز مدعي شد كه برنامه‌هاي گسترده و طولاني‌مدتي براي متوقف كردن عمليات استشهادي در اراضي اشغالي دارد. وي خواستار اخراج خانواده‌هاي عمليات‌كنندگان از كرانه باختري، بازداشت تمامي عاملان حماس در اين منطقه، تخريب هزاران خانه در كرانه باختري، محاصره كامل روستاهاي محل زندگي عمليات كنندگان، ازسرگيري حضور نظامي در كرانه باختري و قطع اينترنت تمامي فلسطينيان شد.
بسته كمكي امريكا در راه اسراييل؟
در شرايطي كه دولت باراك اوباما به ماه‌هاي پاياني حضور خود در كاخ سفيد نزديك مي‌شود، روز گذشته دو مقام ارشد كاخ سفيد در نامه‌اي به كنگره اين كشور توضيحاتي درباره بسته كمك‌هاي نظامي 10 ساله امريكا به رژيم صهيونيستي ارايه دادند. بر اساس اين گزارش مذاكرات بين واشنگتن و تل‌آويو درباره تمديد بسته كمك‌هاي نظامي 10 ساله امريكا به رژيم صهيونيستي ادامه دارد؛ بسته‌اي كه در سال 2007 امضا شد و سال 2018 زمان آن به پايان مي‌رسد. بر اساس توافق امضا‌شده بين امريكا و رژيم صهيونيستي، اين رژيم مبلغ 30 ميليارد دلار انواع كمك نظامي از جمله در بخش‌هاي مربوط به سيستم‌هاي موشكي و راداري از قبيل گنبد آهنين دريافت كرده است. به دنبال برخي تنش‌ها بين كابينه بنيامين نتانياهو با كاخ سفيد بر سر مذاكرات هسته‌اي ايران، تل‌آويو گفت‌وگوهاي دو طرف درباره بسته كمك‌هاي نظامي 10 ساله را به تعليق درآورد اما چند ماه بعد در نهايت، اين گفت‌وگوها را دوباره به جريان انداخت. نتانياهو اميدوار است كه در بسته كمك‌هاي نظامي جديد 10 ساله به اين رژيم مبلغ 50 ميليارد دلار اختصاص داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون