• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3566 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۳ تير

چهره‌ها- خبرها

امريكا مقصر بحران افغانستان است

مك كين طي مصاحبه‌اي پيش از سفر اين هفته خود به پاكستان در پاسخ به سوالي درباره تكنوكرات و منزوي بودن بيش از حد اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان در مواجهه با شورشيان طالبان و ساير تهديدات عليه اين كشور اظهار كرد: آيا فكر مي‌كنيد طالبان تنها مساله اين كشور است؟ اما صراحتا بايد بگويم كه غني نسبت به رييس‌جمهور سابق افغانستان حامد كرزاي پيشرفت بسيار گسترده‌اي داشته است. وي توضيح داد: من غني را مقصر نمي‌دانم. من امريكا را مقصر از دست رفتن دستاوردهاي خود در افغانستان مي‌دانم و اين رييس‌جمهور امريكا بود كه طي هشت سال بر اين عقيده پافشاري كرد كه اگر ما از اين درگيري‌ها خارج شويم، همه‌چيز خاتمه مي‌يابد. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در طول هشت سال رياست‌جمهوري‌اش بر اين اساس عمل كرده كه به جنگ‌هاي آغاز شده در دوران جورج بوش، رييس‌جمهور سابق اين كشور خاتمه دهد. اوباما پاييز سال گذشته اعلام كرد كه هزاران تن از نيروهاي كشورش را دست كم تا سال 2017 در افغانستان نگه خواهد داشت. مك كين در حالي با نقش غني در شكست‌هاي متعدد كشورش مخالف است كه هم از نظر منطقي و هم از منظر بسياري از تحليلگران وي نيز در بين افرادي است كه مقصر شرايط موجود اين كشور هستند. با اين حال اين سناتور امريكايي همواره اوباما را مسوول شكست‌هايي نه تنها در افغانستان بلكه حتي حمله اخير تروريستي به فرودگاه تركيه مي‌داند.


آغاز به كار دبيركل جديد اتحاديه عرب

احمد ابوالغيط، دبيركل جديد اتحاديه عرب امروز مستقيما با  برگزاري نشستي با مقامات دبيرخانه اتحاديه عرب و معاونانش رسما وظيفه دبيركلي اتحاديه عرب را آغاز مي‌كند. او قرار است امروز اولين كنفرانس خبري خود را براي بيان ديدگاهش درباره اوضاع كنوني جهان عرب را برگزار كند. دبيركل جديد اتحاديه عرب متولد 12 ژوئن 1942 و عاشق پياده روي است و سال‌ها عادت داشته مسافت خانه تا دانشگاهش را كه حدود پنج كيلومتر بوده پاي پياده طي كند. غالبا نيز زماني كه وزير خارجه مصر در جولاي 2004 تا مارس 2011 بود اين ورزش را در هر سفري به هر كشور عربي و خارجي انجام مي‌داده است. ابوالغيط به صاحب مكتب ديپلماسي نرم معروف است و براي تحقق هدفش بدون هيچ برخوردي با رقيبش تلاش مي‌كند. مصداق آن اين است كه او توانست تلاش كشورهاي آفريقايي به خصوص آفريقاي جنوبي و نيجريه را براي دستيابي به دو كرسي اين قاره در شوراي امنيت به نفع مصر ناكام بگذارد. دبيركل جديد اتحاديه بر توافق اعراب اصرار داشته و بر پرونده‌هاي اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و سياسي تمركز دارد و به طرح‌هاي توسعه و بازسازي سيستم‌هاي مختلف و بالا بردن سطح آنها در سطح جهاني تاكيد دارد.


كردستان سوريه به سمت فدراليسم مي‌رود

روز گذشته گروه موسوم به خودمختاري كردستان سوريه از نخستين قانون اساسي خود پرده برداشت. به گزارش فارس در اين قانون، شهر «قامشلي» (شمال شرق سوريه) به عنوان پايتخت كردستان سوريه تعيين شده است. گروه موسوم به هيات موسس نظام فدرالي كردستان سوريه كه اعلام خودمختاري كرده بود، چند ماه بعد از اين مساله، قانون اساسي كردستان سوريه را مشخص كرد. اين قانون اساسي 85 بند دارد و قامشلي نيز به عنوان پايتخت خودمختار خود خوانده كردستان سوريه برگزيده شد. پس از اينكه نظام خودمختاري و كانتون‌هاي كردستان سوريه اعلام شد، شهر «عامودا» به عنوان مركز اداري و سياسي اين نظام خودخوانده انتخاب شده است. در اين حكومت خود خوانده همه زبان‌ها در مرزهاي فدرالي و در همه زمينه‌هاي اجتماعي، اداري، پرورشي و فرهنگي بر اساس قانون اساسي اين منطقه مساوي است. در ماده 5 قانون اساسي آمده است كه پرچم ويژه اين حكومت خود خوانده تعيين شده و در كنار پرچم سوريه فدرال به اهتزاز در خواهد آمد. همچنين در اين پرچم، آرم ويژه فدرال كردستان وجود دارد و اقليم فدرالي نيز بر مبناي نظام رياستي مشترك خواهد بود.كردهاي سوريه در كنفرانسي كه مارس گذشته در ريف برگزار كردند از تاسيس نظام فدرالي خبر داده بودند كه سه منطقه خودمختار را به آن منضم كرده‌اند. وزارت خارجه سوريه در واكنش اين اقدام كردها گفته بود كه دمشق به طرف‌هايي كه قصد داشته باشند به تماميت ارضي سوريه لطمه بزنند، هشدار مي‌دهد و اين مساله با قانون اساسي و قطعنامه‌هاي بين‌المللي در تضاد است. دمشق همچنين تاكيد كرده بود، اعلام نظام فدرالي ارزش و اعتبار قانوني يا تاثير اجتماعي، سياسي يا اقتصادي ندارد؛ اين مساله تا جايي رسيد كه مخالفان دولت سوريه نيز اين اقدام كردها را محكوم كرده و آن را اقدامي در تضاد با تماميت ارضي اين كشور عنوان كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون