• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

دومينوي تروريست‌ها از كويت و تونس تا عربستان

كنسولگري امريكا در جده هدف قرار گرفت

دومينو حملات تروريستي منطقه مانند كمربندي منطقه را در برگرفته است: بيروت، استانبول، بغداد و جده. اگر در سه مورد نخست هدف ايجاد رعب و وحشت در محله‌هاي انبوه از جمعيت بوده است در جده هدف بمبگذار انتحاري، سفارتخانه امريكا بود. سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان در اين باره گفت: در ساعت 2:15 بامداد در تقاطع خيابان فسطين با خيابان حائل و در نزديكي بيمارستان «سليمان فقيه»، نيروهاي امنيتي به يك شخص و رفتارهاي عجيب وي مشكوك مي‌شوند و هنگامي كه به سمت وي مي‌روند تا درباره علت اين رفتارش از وي سوال كنند فرد انتحاري خود را منفجر مي‌كند. در اين حمله دو تن از نيروهاي امنيتي عربستان زخمي شدند و عامل انتحاري كشته شد. اين حمله در ساعات اوليه روز استقلال امريكا (4 ژوئيه) صورت گرفت. برخي رسانه‌ها نيز گزارش داده‌اند: فرد انتحاري، خودروي خود را توقفگاه كنار مسجد در نزديكي كنسولگري امريكا پارك مي‌كند و به سمت نيروهاي امنيتي مسوول تامين امنيت اين كنسولگري مي‌رود و اينچنين وانمود مي‌كند كه به دنبال چيزي مي‌گردد؛ سپس مي‌گويد: «متشكرم، مثل اينكه اشتباه كرده‌ام» اما در هنگام بازگشت اين فرد به سمت خودروي پارك شده صداي انفجار شنيده مي‌شود.
نيروهاي امنيتي عربستان در اطراف كنسولگري امريكا تدابير شديد امنيتي اتخاذ كردند و نظاميان بسياري در محل مستقر شدند. همچنين سازمان‌هاي امنيتي در شهر جده به حال آماده‌باش درآمده‌اند و احتمالا وزارت كشور عربستان بيانيه‌اي در اين مورد صادر و توضيحاتي مي‌دهد. كنسولگري امريكا در جده در سال 2004 نير مورد حمله قرار گرفت كه طي آن 9 نفر كشته شدند. يكي از سخنگويان وزارت‌ خارجه امريكا اعلام كرد كه واشنگتن از انفجاري كه در «جده» عربستان به وقوع پيوسته آگاه است و در حال همكاري با مقامات سعودي براي جمع‌آوري اطلاعات بيشتر است. هنوز هيچ گروهي مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفته است اما داعش از سال 2014 تا به امروز عمليات‌هايي را بيشتر در مناطق شيعه‌نشين عربستان هدايت كرده است.
دستگيري خانواده داعش دوست در كويت
وزارت كشور كويت از سه عمليات پيشگيرانه در داخل و خارج از اين كشور در آستانه عيد فطر و خنثي‌سازي طرح‌هاي تروريستي و بازداشت عوامل وابسته به داعش خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه مستقل راي اليوم، وزارت كشور كويت اعلام كرد: دستگاه‌هاي امنيتي اين كشور توانستند طلال نايف رجا، تروريست و متهمي را كه داراي تابعيت كويتي و متولد 1998 است قبل از اجراي عملياتي تروريستي بازداشت كنند. اين عمليات قرار بود در يكي از مساجد منطقه «مالجعفريه» در استان «حولي» و يكي از تاسيسات وزارت كشور انجام شود. وزارت كشور كويت تاكيد كرد: متهم اعتراف كرده و گفته كه با داعش بيعت كرده و از سركردگان اين گروه در خارج دستور مي‌گرفته است. اين متهم اعتراف كرده كه قصد داشته عمليات تروريستي را در اواخر ماه رمضان يا اوايل عيد فطر انجام دهد. از سوي ديگر، دستگاه‌هاي امنيتي، علي محمد عمر را كه متولد 1988 و داراي تابعيت كويتي است و مادرش حصه عبدالله محمد كه وي نيز متهم است به همراه كودكش كه در رقه سوريه به دنيا آمده است، بازداشت كردند. وزارت كشور كويت اعلام كرد كه پس از تلاش‌هاي مكرر از سوي دستگاه‌هاي امنيتي كويت و با وجود عمليات شديد بين عراق و سوريه توانستند اين افراد را بازداشت كنند و آنها را از سوريه به كويت بياورند. اين افراد طي بازجويي اعتراف كردند كه به داعش پيوسته‌اند و مادر ابتدا پسر كوچك‌ترش عبدالله محمد عمر را به پيوستن به داعش تشويق كرده است. اين پسر نيز در درگيري‌هاي عراق كشته شده است. وزارت كشور كويت اعلام كرد: برادر متهم بعد از كشته شدن برادرش تحصيل در رشته مهندسي در انگليس را رها كرده و به داعش پيوسته و بعد با مادرش به شهر رقه سوريه رفته و در آنجا به عنوان مسوول راه‌اندازي ميدان‌هاي نفت و گاز فعاليت مي‌كرده است. مادرش نيز به تدريس زنان و فرزندان نيروهاي داعش مشغول شده بود. دستگاه‌هاي امنيتي كويت همچنين باند تروريستي وابسته به داعش را كه شامل فهد مبارك، عبدالله مبارك محمد و يكي از افراد وابسته به وزارت كشور همراه با دو متهم ديگر بود، شناسايي و بازداشت كردند.
انهدام يك گروهك وابسته به داعش در تونس
منابع امنيتي تونس از شناسايي و انهدام يك گروهك تروريستي وابسته به داعش با هفت عضو خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه الرياض عربستان، وزارت كشور تونس در بيانيه‌اي ضمن اشاره به شناسايي اين گروهك تروريستي وابسته به داعش اعلام كرد كه هفت عضو اين گروهك در جنوب كشور شناسايي و بازداشت شده‌اند. طبق اين بيانيه، اعضاي گروهك مذكور كه با داعش بيعت كرده بودند قصد داشتند به شاخه اين گروه تروريستي در ليبي ملحق شوند. برخي گزارش‌هاي بين‌المللي تعداد تونسي‌هاي عضو داعش در عراق و سوريه را بيش از 5000 تن اعلام كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون