• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3569 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۹ تير

پورمختار در گفت‌وگو با «اعتماد»:

عمده تخلفات در بنياد شهيد توسط مديران بانك دي بوده است

 

گروه سياسي| از بيستم خرداد ماه سال 92 كه تحقيق و تفحص از بنياد شهيد به تصويب مجلس نهم رسيد اعضاي كميته تحقيق و تفحص از اين سازمان هرازچندگاه وعده قرائت گزارش اين كميته در مجلس را داده‌اند. با اين حال اما عمر مجلس نهم به سر آمد و همچنان گزارش اين كميته درباره پرونده جنجالي بنياد شهيد قرائت نشد تا چشم‌ها به مجلس دهم دوخته شود. محمدعلي پورمختار، رييس كميسيون اصل نود در مجلس نهم در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد كه از موانع احتمالي موجود بر سر راه قرائت كميته تحقيق و تفحص از بنياد شهيد بي‌اطلاع است اما مجلس دهم پيگير تخلفات مالي در اين سازمان به عنوان يكي از نهادهاي زير مجموعه دفتر رهبري خواهد بود. متن اين گفت‌وگوي كوتاه را در ادامه مي‌خوانيد:
 رهبري در پاسخ نامه‌اي كه به معاون اول رييس‌جمهور دادند به نوعي اين اجازه را دادند كه از نهادهاي زيرمجموعه دفتر ايشان هم تحقيق و تفحص شود. ارزيابي شما از اين موضوع چيست و مجلس قرار است برنامه‌اي براي اين موضوع داشته باشد؟
رهبري در خصوص نهادهاي وابسته به دفتر ايشان به خود دفترشان تذكر دادند و الزام كردند كه آنها هم مراقب باشند و بررسي كنند كه در اين حوزه‌ها تخلفي صورت نگيرد.
 يعني همچنان مجلس نمي‌تواند درباره اين نهادها وارد عمل شود؟
مجلس براي ورود به اين موضوعات با اجازه كلي كه مقام معظم رهبري دادند و اعتقادي كه به اين موضوع دارند منعي ندارد و اگر لازم باشد مي‌تواند اين كار را انجام دهد.
 اما تا به حال در اين رابطه اقدامي هم نداشته است...
در بعضي از موارد مجلس وارد شده است. مثلا بنياد شهيد را ما به نوعي در اين حوزه تعريف مي‌كنيم. گرچه اصل آن به عنوان يك سازمان زيرنظر رييس‌جمهور است اما نماينده ولي فقيه هم در آنجا حضور دارد. به خصوص در حوزه اقتصادي اين سازمان متولي آن نماينده ولي فقيه در بنياد است كه شما ديديد مجلس وارد شد و تحقيق و تفحص در اين سازمان را انجام داد.
 اما اتفاقا گزارش اين تحقيق و تفحص قرائت نشد و با فراز و فرودهاي زيادي در مجلس مواجه است...
اين حواشي مساله است. اگرنه اصل آنكه تحقيق و تفحص است انجام شده است.
 گزارش آن الان آماده است؟
حسب توضيحي كه كميته تحقيق و تفحص به من دادند بله گزارش آماده است.
 مانعي كه براي قرائت آن وجود دارد، چيست؟
من خبر ندارم مانعي وجود دارد يا خير.
 اصلا قرار هست در دستور كار قرار بگيرد؟
از اين هم خبر ندارم.
 فكر مي‌كنيد قرار است دراين مجلس پيگيري شود يا اراده‌اي براي اين موضوع وجود ندارد؟
اين اراده وجود دارد و به عنوان تخلفات مالي كه در اين سازمان انجام شده كه بخش عمده آن مربوط به بانك دي است، مجلس پيگيري‌هاي خودش را ادامه خواهد داد. قبلا هم گزارش‌هايي داده شده است و در اين حوزه منعي براي گزارش وجود ندارد. به هر حال بانك دي بانكي است كه تخلفاتي انجام داده و سهامداران آن هم عمدتا خانواده‌هاي ايثارگران هستند اما تخلف مديران بانكي نه ربطي به خانواده‌هاي شهدا دارد و نه ايثارگران.
 رقم دقيق تخلفات انجام شده در گزارشي كه كميته تحقيق و تفحص به شما داده‌اند اعلام شده است؟
خير. من رقم دقيقي ندارم. اين تخلفات عمدتا در حوزه صرافي‌هاي وابسته به اين بانك بوده است و تخلفات بيشتر توسط مديريت و مسوولان بانك دي انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون