• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3569 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۹ تير

اقامه نماز عيد فطر به امامت يادگار امام در كراچي پاكستان:

سيدحسن خميني: ظريف تا به حال تلاشي براي روابط دوجانبه با امريكا نداشته است

گروه سياسي| امسال در مصلاي تهران و در صف اول نمازگزاران عيد فطر جاي يك نفر خالي بود. سيد حسن خميني عيد فطر امسال را برخلاف سال‌هاي گذشته نه در صف اول تهران كه در كراچي پاكستان و به عنوان امام جماعت نماز روز عيد فطر اين شهر حضور پيدا كرد و در بزرگ‌ترين عيد مسلمانان و در خطبه‌هاي روز عيد فطر از لزوم وحدت ميان مسلمانان سخن گفت. اين نخستين‌بار است كه يك نفر از بيت امام و در اين مقام چنين سفري را به ساير كشورها مي‌كند. يادگار امام در تلويزيون ملي اين كشور نيز حاضر شد و پاسخگوي سوالات خبرنگار اين شبكه شد. پاكستان اما تنها مقصد سفر سيد حسن خميني نبود. يادگار امام به سريلانكا نيز سفري داشت و با رهبر مسيحيان كاتوليك سريلانكا ديدار داشت.
هيچ كدام از جريان‌هاي داخل ايران را
مخالف انديشه‌هاي امام نمي‌دانم
اگرچه بيت امام و شخص سيد حسن خميني هميشه تلاش كرده‌اند تا بيت امام را دور از افت و خيزهاي سياسي كشور نگه دارند و همواره بر بيطرف بودن تاكيد داشته باشند اما نمي‌توان كتمان كرد كه جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي داخل كشور بر اساس صحبت‌ها و نظرات‌شان گاه و بي‌گاه بيت امام را به جناح خاصي منتسب مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين موضوع تنها مخصوص جريان‌هاي سياسي در ايران نيست و گاهي حس كنجكاوي برخي حتي خارج از مرزهاي ايران را نيز برمي‌انگيزد كه خانواده بنيانگذار جمهوري اسلامي به كدام جناح سياسي نزديك است و كدام جناح را منطبق با انديشه‌هاي امام خميني(ره) مي‌داند. بر همين اساس است كه خبرنگار شبكه تلويزيوني پاكستان هم روي همين مساله دست مي‌گذارد. به گزارش ايلنا سيدحسن خميني به سوالاتي در خصوص روابط ايران با كشورهاي منطقه، پديده گروه‌هاي تكفيري، بيداري اسلامي، انتخابات آينده رياست‌جمهوري امريكا و... پاسخ داد. او در اين مصاحبه در پاسخ به سوالي در مورد نسبت جناح‌هاي مختلف درون ايران با انديشه امام گفت: من هيچ كدام از جريان‌هاي داخل ايران را به مخالفت با امام و انديشه ايشان متهم نمي‌كنم. البته قرائت‌هاي مختلفي وجود دارد. همين امر نيز نقطه قوت انديشه‌هاي امام است كه امكان اجتهاد‌ها و قرائت‌هاي مختلف درون آن وجود داشته باشد. در بخش ديگري از اين مصاحبه خبرنگار شبكه تلويزيوني پاكستان مي‌پرسد: «امام خميني(س) امريكا را شيطان بزرگ مي‌دانست. با توجه به كارهايي كه آقاي ظريف انجام مي‌دهد به نظر شما سياست ايران در قبال امريكا تغيير كرده است؟»سيدحسن خميني در پاسخ به اين سوال گفت: فكر نمي‌كنم آقاي ظريف تا به حال تلاشي براي روابط دو جانبه داشته باشند. بحث برجام كه سياست كلي جمهوري اسلامي بود انجام شد. ارتباطات ما هم طبيعتا در محدوده برجام بوده است. البته هميشه نگاه ما به امريكايي‌ها بسته به رفتار آنها است.
جامعه جهاني بايد به حل معضل فلسطين كمك كند
يادگار گرامي امام صبح ديروز با حضور در مركز مسيحيان كاتوليك سريلانكا مورد استقبال مالكوم رانجيت رياست اعضاي مسيحيان كاتوليك سريلانكا قرار گرفت. به گزارش جماران، در اين ديدار بسيار صميمانه كاردينال رانجيت با اشاره به جايگاه رفيع امام خميني و نقش بي بديل ايشان در تحقق ارزش‌هاي انساني گفت: در جهان غرب هيچ دين خاصي جاري نيست و اسلام و مسيحيت بايد بتوانند همراه هم ارزش‌هاي الهي را بر جهان حاكم كنند. وي گفت: درد فلسطين از دغدغه‌هاي مهم ما بوده است و ما از درد مردم اين كشور رنجور هستيم؛ در حقيقت بيت‌المقدس بخشي از جهان اسلام است و با اشغال اين بخش از جهان اسلام، اين بخش و همه جهان مورد تهديد قرار گرفته است. در اين ديدار سيد حسن خميني نيز ضمن تشكر از مهمان‌نوازي صميمانه كاردينال رانجيت گفت: پاپ فرانسيس شخصيت خوبي را از خود در نگاه جهان اسلام به نمايش گذاشته است. وي يادآور شد: انقلاب اسلامي با هدف بازگرداندن ارزش‌هاي الهي به جامعه جهاني صورت گرفته است. وي با اشاره به مبارزات ارزشمند جناب كاردينال در مورد فلسطين به عنوان يك انسان و نه صرفا از جانب يك مسلمان، از وي تشكر كرد. يادگار امام گفت: ما بر اين باوريم كه اسراييل بر اساس ظلم و فساد بنا شده است و جامعه جهاني بايد به حل اين معضل كمك كند. وي افزود: من معتقدم جنگ‌هاي دروني جهان اسلام و ترورهاي كور كه در غرب صورت مي‌گيرد ريشه در معضل فلسطين دارد كه به سبب دفاع غلط برخي غربي‌ها از اسراييل، به اينگونه رفتارها دست مي‌زنند و به نظر من جهان كاتوليك بسيار مي‌تواند در حل اين مساله كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون