دوره بهمن زرينپور و رفقايش
سيد علي ميرفتاح
خبر فوت بهمن زرينپور در ميان خبرهاي مربوط به درگذشت آقاي كيارستمي گم شد... اشتباه نشود. من نه خودم و نه ديگران را سرزنش نميكنم. اهل مرثيهسرايي هم نيستم. بالاخره مرگ حق است و همه به نوبت ميميريم و جز كه تسليم و رضا كو چارهاي؟ اما به سوابق كه نگاه ميكنم ميبينم بهمن زرينپور بر گردن ما حق بزرگي دارد.
بسياري از روزها كه حالمان گرفته بود و اوقاتمان تلخ بود، با تماشاي بازي زرينپور خنديديم و حالمان سر جاش آمد. او حقيقتا بازيگر خوبي بود، سعي هم نميكرد بازياش را توي چشم تماشاچي كند. اصلا يكي از خوبيهاي بازيگران قديمي همين بود كه پيچيدهترين بازيها را تبديل به زندگي ساده و بيآلايش ميكردند، هيچ ادعايي هم نداشتند. فيالمثل اگر نقش پوري فشفشو را يكي از بازيگران دوره و زمانه ما بازي ميكرد هزار بار بعدش مصاحبه ميكرد و هزار تا نقد برايش مينوشتند و هزار تا تحليلگر، بازياش را تحليل هنري و روانشناسانه ميكردند. اما بازيگران قديمي بندگان خدا عين كارمندي كه صبحها برود سر كارش با حقوقي بخور و نمير سر كار ميرفتند و بهترين بازي را هم ارايه ميدادند. در همين سريهاي صمدآقا، زرينپور حضوري فوقالعاده داشت. حتي اگر تيتراژ را هم نميديدي ميفهميدي كه حضوري موثرتر و پررنگتر از بازي دارد. يك چيز جالب كه ميتوانم در مورد بازيگران قديمي بگويم اين است كه هيچكدام بديل و نظير ندارند. ما امروز سوپراستار زياد داريم. تا دلتان بخواهد سوپراستار داريم اما بازيگر درجه دو و سه مطلقا نداريم. گرجي يكي از بهترين آبدارچيها را بازي ميكرد. بعد از او چه كسي توانست به خوبي او نقش آبدارچي را بازي كند؟ بعد از نادره چه كسي توانست نقش مادر را بازي كند؟ بعد از اكبر دودكار و ورشوچي و باقر صحرارودي و مليحه نيكجومند و... چه كساني جاي آنها را پر كردند؟ بعضي از اينها آنقدر در نقششان فرو رفته بودند كه مردم به اسم نقشهاشان ميشناختند. اكثرا عبدالعلي همايون را سركار استوار ميناميدند و فنيزاده را مشقاسم. شما به نقشهاي قديمي نگاه كنيد. به هر كس بگوييد عينالله باقرزاده ميشناسدش. به هر كس بگوييد ننهآقا، ميداند درباره چه كسي داريد صحبت ميكنيد. به هركس بگوييد قوچعلي ميفهمد درباره چه كسي حرف ميزنيد. جالب اينكه اينها هر كدام كه به رحمت خدا رفتند كسي جايگزينشان نشد. جايگزين قيافه و كاراكتر و استايل بهمن زرينپور هيچكس نيست. اگر بر فرض نقشي شبيه به همين پوري را كسي بخواهد بازي كند از كجا بايد بازيگرش را پيدا كنيم؟... حيف. او فوقالعاده بود. اتفاقا غير از بازيگري در عرصه فيلمسازي و سريالسازي هم بعد از انقلاب معلوم شد زرينپور استعدادي فوقالعاده دارد. آدمي كه اكثرا كمدي بازي كرده بود و با كمدينها همكار بود يكباره نشان داد كه در ساخت ملودرام قدرتي فوقالعاده دارد. من نميدانم «عطر گل ياس» را به ياد داريد يا نه. سريال فوقالعادهاي بود كه نظيرش تكرار نشد. اتفاقا به لحاظ مذهبي و معنوي هم سريال زرينپور در حد اعلا بود. لااقل از سريالهاي اين چند سال اخير چند سر و گردن بالاتر بود. حتي اكبر زنجانپور و داود رشيدي در كمتر سريالي به اين خوبي بازي ميكردند و بينندهها به آنها حس خوب و خوشايند داشتند. بازي اسماعيل شنگله هم فوقالعاده بود همچنين بازي خانمها... حالا كه مناسبتش پيش آمد اجازه بدهيد اين را هم بگويم كه نسل قديم هنرمنداني خيلي نجيب و باصفا و بزرگوار بودند. بندگان خدا با مختصري دستمزد جور مديران نابلد و ناشي تلويزيون را ميكشيدند، جور خيلي چيزهاي ديگر را هم ميكشيدند اما بهترين بازيها را در نهايت بيادعايي ارايه ميدادند. عين كارمند ميرفتند اداره تلويزيون و با بخور و نمير تلويزيون بهترين بازي را ارايه ميدادند و برميگشتند خانه و زندگي را در نهايت تلخكامي ميگذراندند. تلخكام بودند اما شيرينترين بازيها را كردند و بهترين و نابترين لحظهها را براي ما ساختند. مهمتر اينكه بندگان خدا متواضع بودند و هيچ ادا و اطوارهاي هاليوودي نميآمدند و خود را تافته جدابافته نميدانستند. طرف الان مصاحبه ميكند و در نهايت عجب و غرور ميگويد كه بازياش شاهكار است، افتخار هم ميكند كه كتاب نميخواند، بد همه را هم ميگويد. اما بازيگران قديمي خدايشان رحمت كند هم خلق خوش داشتند، هم سوادشان زياد بود و هم به معناي خوب كلمه مردمي بودند. نميخواهم گذشته را متعالي نشان بدهيم و توي سر الان بزنم. هر دوره اقتضائات خاص خودش را دارد اما سرجمع كه حساب كنيم دوره بهمن زرينپور و رفقايش دوره بهتر و دوستداشتنيتري بود.