• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

مرور سه‌دهه عكس‌هاي عباس كيارستمي

علي مطلب‌زاده|  اين‌روزها، روزهاي عباس كيارستمي است؛ روزهايي كه هرچند خود او در بين ما نيست اما در هر مراسمي يادي مي‌شود از اين كارگردان و فيلم‌ها و عكس‌هايش. همين موضوع بهانه‌اي شده تا گالري بوم نمايشگاهي از سه‌دهه عكاسي كيارستمي را براي اداي دين به اين عكاس و كارگردان براي دومين‌بار برگزار كند؛ نمايشگاهي كه در زمستان سال گذشته به مدت سه‌ماه در اين گالري داير بود، بعد از تعطيلات نوروز به مدت يك ماه تمديد شد و حالا بنا به درخواست مخاطبان عكس‌هاي كيارستمي بار ديگر نمايشگاهي از آنها از روز گذشته افتتاح شد.
«چهار فصل» عنوان اين مجموعه عكس از عباس كيارستمي است. نمايشگاهي كه پيش از اين با حضور خودش يازدهم دي‌ماه سال گذشته افتتاح شد و اين كارگردان با وجود شرايط جسماني نامناسب چند ساعتي را در مراسم افتتاحيه در كنار علاقه‌مندانش سپري كرد، به سوالات آنها پاسخ گفت و حتي با علاقه‌مندانش عكس يادگاري گرفت. عباس كيارستمي سال 94 را با اين پروژه نمايشگاهي به پايان برد و بخش عمده‌اي از وقتش را صرف برگزاري آن كرد. كيارستمي براي اين نمايشگاه سنگ‌تمام گذاشته بود.
 او براي نمايش عكس‌هاي مجموعه «درها و يادها» براي فضاي اين نمايشگاه كوچه‌هايي را در گالري طراحي كرده بود تا ابعاد واقعي اين عكس‌ها يادآور همان درهايي باشند كه در كوچه‌هاي باريك و قديمي مي‌بينيد. او طراحي رنگ ديوارها، چينش عكس‌ها و حتي طراحي كتاب اين مجموعه را هم بر عهده گرفته بود. اين نخستين‌بار بود كه مجموعه‌اى از عكس‌هاي عباس كيارستمي در كنار يكديگر به نمايش در مى‌آمد؛ 29 عكس در ابعاد بزرگ و واقعي از شش مجموعه معروف عكس‌هاي او يعني «سفيد برفي»، «راه‌ها»، «مهتاب»، «درها و يادها»، «ديوار» و «پنجره رو به حيات» و دست آخر يك ويديوآرت با عنوان «جاده» كل اين مجموعه را تشكيل مي‌داد. مجموعه‌اي كه به نوشته عليرضا سميع‌آذر، رييس سابق موزه هنرهاي معاصر در مقدمه كتاب اين نمايشگاه محصول بيش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار كيارستمي براي خلق اشاره و معنا در تصاويري از بستر جاري زندگي بود. سميع‌آذر نوشت: «مجموعه سفيد برفي حاوي نمونه‌هاي مفهومي‌تري از آثار عباس كيارستمي در همين سري است كه در نگاه اول برگرداني از حرف‌هاي كمابيش گفته شده در فيلم‌ها و ديگر آثار او به زبان تصوير به نظر مي‌رسد. .
 خود كيارستمي هم در حاشيه اين نمايشگاه با اين توضيح كه فضاي بصري و مفهومي عكس‌ها و فيلم‌هايش به هم نزديكند گفته بود: «عكس‌هاي من، سينماي من را مي‌سازد. مديوم عكس فرصت مينيمال و با حداقل امكانات كار كردن را به من داده است و همين عكس‌هاست كه سينماي مرا مي‌سازد. به سينما و عكاسي توامان علاقه دارم اما بديهي است كه شرايط براي عكاسي فراهم‌تر است، عكاسي به مجوز، سرمايه‌گذاري و پروداكشن... نيازي ندارد بنابراين در اين هنر فعاليت مي‌كنم اما هر گاه شرايط كافي و لازم براي ساخت فيلم فراهم شود، فيلم هم خواهم ساخت.»
 اين اتفاقي كه هيچ‌وقت نيفتاد و حالا برگزاري مجدد اين نمايشگاه بهانه‌اي شده براي اداي دين جامعه تجسمي ايران به عباس كيارستمي كه بيشتر به عنوان كارگردان از او ياد مي‌شد. نمايشگاه «چهار فصل» براي چهل روز (به غير از تعطيلات مناسبتى) در گالري بوم به نشانى خيابان ولي‌عصر، خيابان ارمغان غربي، شماره ۱۱ داير خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون