• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3587 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۰ مرداد

واكنش هنرمندان به توهين نشريه يالثارات

تندروي دلواپسان دامن جشن حافظ را گرفت

الهام نداف

 

شانزدهمين جشن سينمايي حافظ به دبيري علي معلم با تيتر روزنامه «يالثارات» به حاشيه كشيده شد. هنرمندان بسياري شامگاه شنبه دوم مرداد ماه پا روي فرش قرمز اين جشن گذاشتند و نوع پوشش و طراحي لباس اهالي سينما و تلويزيون، مورد اعتراض اين نشريه قرار گرفت.
يالثارات با انتشار عكس‌هاي اين مراسم به صورت سياه و سفيد، در تيتر كلمه‌اي را به كار برد كه چندي پيش مسعود فراستي از آن درباره يك فيلم سينمايي روي آنتن برنامه زنده تلويزيوني استفاده كرد. يالثارات نوشت: «هر مردي كه زنش خود را آرايش كند و با آن حالت از منزل بيرون آيد، آن مرد ديوث است.»
بعد از انتشار اين مطلب، شبكه‌هاي مجازي اقدام به بازنشر آن كردند تا جايي كه علي معلم به عنوان برگزار‌كننده جشن حافظ نخستين واكنش را نشان داد. او با بيان اين مطلب كه آيا مي‌شود در روزنامه فحش هم نوشت و به آدم‌ها توهين كرد، اين برخورد را غير فرهنگي و سياسي دانست و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جامعه هنري و خانه سينما درخواست كرد با چنين پديده‌اي برخورد كنند و واكنش نشان دهند. به گفته او تلقي عمومي از اين پيشامد اين است كه مدعي‌العمومي وجود دارد و هيچ فرد و سازماني حق چنين كنش‌هايي را ندارد و در واقع اكنون موضوع اعاده حيثيت است.
بعد از اين واكنش، زمزمه‌هايي مبني بر تنظيم بيانيه توسط خانه سينما، در برخي سايت‌هاي خبري پيچيد. برخي منابع آگاه نيز از واكنش وزارت ارشاد خبر دادند اما واكنش‌ها به اين توهين، به چند يادداشت از هنرمندان ختم شد. امير جعفري بازيگر سينما و تلويزيون، يكي از معترضان به مطلب نشريه يالثارات بود كه در صفحه شخصي خود نوشت: «خدايا ما به كجا شكايت ببريم؟؟ توهين تا اين حد؟»
همچنين اميرحسين علم الهدي كه از حاضران در اين جشن بود در يادداشتي كوتاه با بيان اينكه چنين واژه‌اي مربوط به كدام آموزه اخلاقي و ديني ايرانيان است، كساني را كه چنين بي‌محابا بچه مسلمان‌ها را تحقير مي‌كنند و با فرهنگ ما چنين كرده‌اند، لعنت كرد. اين كارشناس فرهنگي و عضو شوراي سياست‌گذاري گروه هنر و تجربه همچنين كساني كه بگم بگم‌ها را راه انداختند و به اسم مسلماني و اسلام چنين رواياتي را جعل مي‌كنند، مقصر اصلي وارد شدن اين ادبيات به فرهنگ ايران دانست.
ستاره اسكندري، بازيگر سينما وتلويزيون كه در شب حافظ تنديس بهترين بازيگر زن اين جشن را به خانه برده بود، از ديگر هنرمنداني بود كه به انتشار مطلب وقيحانه نشريه يالثارات واكنش نشان داد. او در متن يادداشت خود عنوان كرد بايد براى تنهايى‌مان سياه بپوشيم، براى از دست دادن فرهنگ و ادبيات پرافتخارمان. دلخوش بودم ازگرفتن تنديس حافظ كه ديدن تيتر وقيحانه يك مثلا روزنامه مرا به بهت فرو برد، براى جشنى كه به نام حضرت حافظ مزين است وتنها گناهش مستقل بودن است و فرياد زدن تخصص در اين حرفه.
رضا داوودنژاد نيز با تحسين جشن حافظ براي قدرداني از يك عمر فعاليت هنري جمشيد هاشم‌پور در زمان حيات اين هنرمند، تاسف خود را براي توهين به هنرمندان و قرار گرفتن اخبار اين توهين در صدر اخبار سايت‌هاي خبري و رسانه‌ها، اعلام كرد.
در اين ميان اما واكنش مهران غفوريان و انتشار عكس او در كنار همسرش كه با پتو خود را پوشانده بود، بيش از مطلب اصلي نشريه يالثارات در شبكه‌هاي مجازي دست به دست شد. غفوريان اين كار را در اعتراض به انتشار عكسي از خود و همسرش روي فرش قرمز جشن حافظ در نشريه يالثارات منتشر كرد. نشريه يالثارات پس از چندين بار توقيف در دي ماه 1394 از سوي هيات نظارت بر مطبوعات لغو مجوز و پرونده اين رسانه براي رسيدگي به قوه قضاييه ارجاع داده شد، اما «دستور موقت» انتشار اين نشريه از سوي مقام قضايي صادر شد و يالثارات ادبيات خود را از سر گرفت. با همه اينها سكوت خانه سينما به عنوان تنها نهاد مدافع حقوق سينماگران، از جمله نكات قابل تامل اين حاشيه سينمايي است. سينمايي كه ظاهرا سرنوشتش با ادبيات سخيف گروه‌هاي تندرو رقم خورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون