• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

روابط تركيه وقاره سبزدر سراشيبي

پس‌لرزه‌هاي كودتا به اروپا رسيد

تركيه پساكودتا، تركيه هر روز يك ماجراجويي داخلي و داستانسرايي خارجي است. در روزهاي پس از كودتا، روابط تركيه و آلمان وارد فاز جديدي شده است به گونه‌اي كه مارتين شافر، معاون وزير خارجه آلمان مي‌گويد روابط ميان دو طرف وارد يك فاز پر از دست انداز شده است. با اين وجود هرچند شافر اعتراف مي‌كند كه روابط تركيه و آلمان در روزهاي اخير و پس از شكست كودتا در اين كشور از شرايط مناسبي برخوردار نيست اما تاكيد دارد كه روابط ميان آلمان و تركيه خيلي عميق است و با غلبه بر اين دست‌اندازها روابط دوجانبه مجدد بهبود مي‌يابد هرچند كه اين كار آسان نيست. اين اظهارنظر در حالي صورت گرفت كه روز گذشته وزارت خارجه تركيه كاردار آلمان را به دليل جلوگيري دولت اين كشور از انتشار ويديوي رجب طيب اردوغان در راهپيمايي هواداران وي در شهر كلن آلمان اظهار كرده بود.
گفتني است اين اتفاق در حالي رخ داده است كه روز يكشنبه موافقان و مخالفان رجب طيب اردوغان در خيابان‌هاي كلن جمع شدند و به راهپيمايي پرداختند. طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته رجب طيب اردوغان بنا بود در يك ارتباط ويديويي در شهر كلن براي هواداران خود سخنراني كند ولي پليس و مقامات امنيتي آلمان اعلام كردند كه براي جلوگيري از هرگونه درگيري و تشنج ميان هواداران و مخالفان اردوغان در اين منطقه از اين اقدام جلوگيري كردند. گفتني است چندي پيش ميان كردهاي مخالف اردوغان و طرفداران وي در آلمان درگيري صورت گرفته بود و دولت آلمان به‌شدت بيم آن را داشت تا دوباره اين واقعه تكرار شود و راهپيمايي روز يكشنبه شهر كلن تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد.

تداوم گروكشي تركيه- اتحاديه اروپا
در حالي كه پس از كودتاي نافرجام تركيه و اقدامات دولت عليه مخالفان خود و زنداني و دستگير كردن مقامات و افرادي كه در طراحي كودتا دست داشتند، اتحاديه اروپا به‌شدت عليه اين شرايط در مقابل دولت تركيه قرار گرفته است. توافقي كه در ماه مارس تركيه و اتحاديه اروپا به آن دست يافتند، اتحاديه اروپا به تركيه تعهد داد كه در قبال جلوگيري از موج مهاجرت به سمت اروپا به شهروندان تركيه‌اي اجازه مسافرت بدون ويزا به اروپا را بدهد و مجدد مذاكرات پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا به جريان بيفتد. اما حالا شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه تمامي اين توافق‌ها را به خطر انداخته است. مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه روز گذشته هشدار داد كه آنكارا امكان دارد كه اگر اتحاديه اروپا تا اكتبر به تعهدات خود عمل نكند از توافقي كه در ماه مارس صورت گرفته عقب‌نشيني خواهد كرد. او در مصاحبه خود با روزنامه فرانكفورتر آلگمانيه گفت: اجراي تعهدات ما كاملا وابسته به اجراي مواردي است كه مقامات اروپايي به آن متعهد شده‌اند و اگر اتحاديه اروپا آزادسازي ويزا را دنبال نكند ما مجبور خواهيم شد كه نسبت به تعهدات خود عقب گرد داشته باشد. چاووش اوغلو همچنين با توجه به اينكه هنوز هيچ تاريخ دقيقي براي لغو ويزا اعلام نشده تاكيد كرد كه آغاز اين روند مي‌تواند اوايل يا اواسط ماه اكتبر باشد.
اما آن گونه كه از مواضع مقامات اتحاديه اروپا بر مي‌آيد به نظر نمي‌رسد كه آنها بخواهند به زودي توافقي كه ميان اتحاديه اروپا و تركيه به انجام رسيده را عملي كنند. زيرا با توجه به گزارش‌هاي حقوق بشري كه از تركيه مخابره مي‌شود اتحاديه اروپا چندان تمايلي براي اجراي آن ندارد. آن گونه كه گونتر اوتينگر كميسر اتحاديه اروپا اعلام كرده كه به نظر نمي‌رسد اعطاي امتياز لغو ويزا براي شهروندان تركيه در آينده‌اي نزديك صورت گيرد.

اتهام نفوذ شبكه گولن به پارلمان بريتانيا
روز گذشته سايت ديلي صباح نزديك به دولت تركيه در گزارشي عنوان كرد كه شبكه گولنيست‌ها با صرف هزينه صدوپنجاه هزار پوندي تلاش كردند تا با تهيه گزارشي در خصوص نقض حقوق بشر در تركيه جريان حمايت دولت بريتانيا از مذاكره با دولت تركيه را منحرف كند. طبق اين گزارش سر ادوارد از نمايندگان مجلس بريتانيا به صورت انحصاري در خدمت سازمان گولن‌براي انعكاس موارد مخالفت دولت اردوغان با اين نهاد بوده است. در ماه مارس سر ادوارد كه وارد مناظره مجلس عوام در خصوص معامله درباره مهاجران ميان اتحاديه اروپا و تركيه شد، ليست بزرگي از نقض سريالي حقوق بشر و نقض قانون توسط دولت تركيه را ارايه كرده و خواستار توقف حمايت بريتانيا از الحاق تركيه به اتحاديه اروپا شده بود.

 تركيه فرمانده ستاد مشترك امريكا را به اينجرليك كشاند
در حالي كه روابط ميان تركيه و امريكا پس از كودتا تيره‌تر از هر زمان ديگري شده است، پس از قطع برق پايگاه اينجرليك و همچنين محاصره آن در روز يكشنبه توسط نيروهاي امنيتي تركيه به بهانه جلوگيري از كودتاي احتمالي در تركيه، موجب شد تا امريكا براي بحراني‌تر نشدن روابط و كنترل آن وارد عمل شود. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ژنرال ژوزف دانفورد، فرمانده ستاد كل ارتش ايالات متحده امريكا به تركيه رفته و مستقيم براي ديدار با سربازان امريكايي وارد اينجرليك شد. او همچنين با مقامات عاليرتبه ارتش تركيه نيز ديدار كرد تا شرايط موجود در اينجرليك را مورد بررسي قرار دهد. گفتني است پس از كودتاي نافرجام تركيه برق پايگاه اينجرليك را قطع كرده و عمليات هوايي امريكا از اين پايگاه با ژنراتورهاي پشتيبان امريكا صورت مي‌گيرد و اگرچه مقامات امريكايي مدعي هستند كه خللي در عمليات‌هاي هوايي آنها بر فراز سوريه به وجود نيامده اما اين موضوع در بلندمدت به‌شدت نگران‌كننده خواهد بود. گفتني است امريكا و تركيه بر سر استرداد فتح‌الله گولن، روحاني تركيه‌اي كه آنكارا معتقد است مغز متفكر كودتاي نافرجام بوده است اختلاف فراواني دارند. حال بايد ديد كه آيا حضور ژنرال دانفورد در اينجرليك به ادامه همكاري امريكا و تركيه مي‌انجامد يا مي‌توان منتظر يك پايان تلخ در روابط نظامي امريكا و تركيه بود. گزارش‌ها حاكي از آن است كه امريكا به دنبال مقرهاي جايگزين براي اينجرليك است تا عمليات‌هاي هوايي ائتلاف ضد داعش به تعويق نيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون