• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

كلينتون مسكو را محكوم كرد؛ ترامپ از رابطه حمايت كرد

روسيه، سوژه مناظره‌هاي داغ انتخاباتي

ورود تمام قد روسيه به ماجراي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا. باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده قريب به هشت سال پيش در حالي پا به كاخ سفيد گذاشت كه اولويت خود را بازسازي رابطه با روسيه اعلام كرد. آن دكمه قرمز رنگي كه هيلاري كلينتون وزير امور خارجه وقت امريكا و سرگئي لاوروف، همتاي روسي وي مقابل خبرنگاران فشردند تا سمبلي باشد براي روزهاي بهتر در رابطه دوجانبه، اكنون به ايده‌آلي تبديل شده است كه محقق نشد. باراك اوباما تا چندماه ديگر كاخ سفيد را تحويل مي‌دهد و جانشين وي با پرونده اختلاف‌هاي بي‌شمار ميان روسيه و امريكا بر ميز اتاق بيضي شكل روبه‌رو خواهد شد. اما پاي روسيه بسيار زودهنگام به رقابت‌هاي رياست‌جمهوري امريكا كشيده شده است. هيلاري كلينتون كه هشت سال پيش تصوير خنده از ته دل وي دوشادوش روس‌ها سرخط‌هاي خبري را ربود اكنون روسيه را به دست داشتن در ربايش اطلاعات از كامپيوترهاي كميته ملي متهم مي‌كند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، هيلاري كلينتون رسما سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه را به هك كردن كامپيوترهاي كميته ملي دموكراتيك متهم كرد و گفت: دونالد ترامپ نشان داده كه از رييس‌جمهور روسيه حمايت مي‌كند.
روسيه در هك‌ها دست دارد
نامزد دموكرات‌ها در انتخابات آتي رياست‌جمهوري امريكا تعارف را به حاشيه رانده و در اين خصوص گفت: ما مي‌دانيم كه سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه كامپيوترهاي كميته ملي دموكراتيك را هك كرده‌اند و ما مي‌دانيم كه آنها تعداد زيادي از ايميل‌هاي موجود در اين كامپيوترها را جمع‌آوري كرده‌اند كه منتشر خواهند كرد. ما همچنين مي‌دانيم كه دونالد ترامپ تمايل شديدي به حمايت از ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه دارد.
كلينتون در بخش‌هايي از مصاحبه با فاكس نيوز گفت: ما چنين رفتاري را از سوي يك كشور ديگر تحمل نمي‌كنيم به خصوص كشوري كه مواضع متفاوت و رابطه خصمانه‌اي با ما دارد. ما مي‌دانيم كه سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه كه بخشي از بدنه در خدمت دولت هستند و تحت كنترل كامل ولاديمير پوتين قرار دارند، در ماجراي هك اطلاعات دست داشته‌اند.
هيلاري كلينتون كه به نظر مي‌رسد محافظه‌كاري در انتخاب كلمات و موضع‌گيري‌ها در ماه‌هاي پاياني انتخابات رياست‌جمهوري امريكا دارد، در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه قصد ندارد تصور كند كه پوتين از رياست‌جمهوري ترامپ حمايت مي‌كند اما معتقد است روسيه در انتخابات و دموكراسي امريكا دخالت مي‌كند و اين يك مساله امنيت ملي است.
با پوتين در خصوص مراسم انتخاب دختر شايسته صحبت كردم !
از سوي ديگر ترامپ نيز تلاش مي‌كند فاصله خود با روسيه و به خصوص شخص ولاديمير پوتين را حفظ كند. وي از فرصت مصاحبه با شبكه ‌اي‌بي‌سي نيوز استفاده كرده و تلاش كرد اظهارات پيشين خود در خصوص رابطه با رييس‌جمهور روسيه را به نوعي توجيه كند.
مجري شبكه‌ اي.بي.سي نيوز در اين مصاحبه به ترامپ يادآوري كرد كه وي پيش از اين نيز در «سه موقعيت مختلف» از ارتباط با پوتين سخن گفته بوده است. ترامپ بلافاصله پس از اين ادعا گفت: من نمي‌دانم منظور از به اصطلاح داشتن يك رابطه چيست. من هيچ رابطه‌اي با پوتين ندارم. فكر نمي‌كنم اصلا تا حالا پوتين را ملاقات كرده باشم. من هرگز با او ملاقات نداشتم. من فكر نمي‌كنم اصلا او را تا حالا ملاقات كرده باشم. منظور من اين است كه با او در يك اتاق يا همچنين چيزي حضور پيدا نكرده‌ام.
ترامپ همچنين در پاسخ به اينكه آيا با پوتين گفت‌وگوي تلفني داشته، گفت: من هرگز با او تلفني صحبت نكرده‌ام. من فقط با او وقتي كه چند سال پيش مراسم انتخاب دختر شايسته جهان را در مسكو برگزار كرديم صحبت كرده‌ام. او به مراسم دعوت شد و مي‌خواست بيايد اما گفت كه نمي‌تواند.
وي همچنين گفت: اينكه پوتين او را تحسين مي‌كند اتفاق خوبي براي امريكاست. ترامپ در بخش‌هايي از اين مصاحبه تاكيد كرد كه مساله الحاق كريمه به روسيه را در صورت رييس‌جمهور شدن بررسي خواهد كرد. اين در حالي است كه اغلب رهبران كشورهاي اروپايي اعلام كرده‌اند كه الحاق كريمه به روسيه نقض قوانين بين‌المللي است. در بخش‌هايي از اين مصاحبه نامزد جمهوريخواهان گفت: در زمان رياست‌جمهوري ترامپ (اشاره به خودش) پوتين به اوكراين نخواهد رفت. مجري برنامه با اشاره به الحاق كريمه اوكراين به روسيه گفت: او الان در اوكراين است. ترامپ نيز پاسخ داد: اين مساله نتيجه سياست‌هاي وحشتناك باراك اوباما است.
ترامپ در ادامه تاكيد كرد كه مردم كريمه ظاهرا ترجيح مي‌دهند بخشي از روسيه باشند و نه اوكراين. اين مساله ادعايي است كه پوتين هم هنگام الحاق كريمه به روسيه به آن استناد كرده بود. ترامپ در بخش‌هاي ديگري از سخنانش در خصوص همكاري‌هاي روسيه و امريكا گفت: اگر رابطه خوبي با روسيه داشته باشيم و اگر روسيه به ما كمك كند كه از شر داعش راحت شويم چه ايرادي دارد؟ ما داريم در مورد نجات مبلغ هنگفتي پول و جان انسان‌ها و خيلي دستاوردهاي ديگر صحبت مي‌كنيم. اين همكاري در چنين شرايطي مي‌تواند بسيار مثبت باشد و نه الزاما منفي.
روسيه: سخنان هيلاري
 لفاظي انتخاباتي است
ادعاهاي هيلاري كلينتون از سوي روس‌ها بي‌پاسخ نماند و كرملين به اتهام‌هاي سايبري كلينتون عليه روسيه پاسخ داد. سخنگوي كاخ رياست‌جمهوري روسيه اتهام‌زني نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا درباره دست داشتن مسكو در حملات سايبري به اين حزب را رد كرد. به گزارش ايتارتاس، روز گذشته سخنگوي كاخ كرملين، ديميتري پسكوف گفت:«اين اظهارات كلينتون، بخشي از ادبيات و لفاظي انتخاباتي است و هيچ چيز ملموسي از آن بيرون نمي‌آيد». سخنگوي ولاديمير پوتين همچنين بر لزوم مقابله بين‌المللي و همكاري كشورهاي جهان براي مقابله با حملات سايبري تاكيد كرد؛ حملاتي كه او آنها را «خطرناك» توصيف كرد. سخنگوي كاخ رياست‌جمهوري روسيه تاكيد كرد كه مسكو بارها به واشنگتن پيشنهاد ايجاد يك ساختار بين‌المللي براي همكاري جهت مقابله با تهديدات سايبري داده است اما «همكاران امريكايي» پاسخي به اين پيشنهادات نداده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون