• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

كار خارق‌العاده، فكر عجيب

  پرستو بهرامي‌راد / در يك روز گرم زمستاني براي گذراندن وقت خود به كافه‌يي رفتم. بعد از ساعات طولاني هنگام حساب كردن پول كافه با برگه‌يي برخورد كردم كه روي آن نوشته بود «در شريان باشيد» و يك عكس كارتوني قلب روي آن بود كه چشم و دهان و بيني داشت. بالاتر بالاي برگه را كه از نظر گذراندم ديدم نوشته است پيكآرت (پيك اتفاقات فرهنگي- هنري) مدلش مثل بروشورهاي زمان مدرسه بود. از آنجايي كه گذران وقت خيلي طولاني شده بود و از روي بيكاري كلي سفارش داده بودم تقريبا پولم به اتمام رسيده بود. فكر كردم اگر بخواهم بخرمش ديگر پولي براي بازگشت به خانه ندارم ولي چه كنم كه تا يك چيزي مربوط به هنر مي‌بينم نمي‌توانم ازش بگذرم (نه كه هنرمند باشم فقط مثل همه دوست داشتم هنر بخوانم) و با خودم گفتم تا خانه پياده مي‌روم. قيمتش را پرسيدم صاحب كافه گفت احتياجي به پول نيست. اول باورم نشد كه چنين چيزي با اين همه اطلاعات مجاني است ولي جدي جدي مجاني بود. تمام راه همه حواسم به مطالب داخلش بود، و به اين فكر مي‌كردم كه شايد اين كار روزي به بالاتر بردن هنر و سطح فرهنگي مردم كمك كند و باعث رشد اقتصادي و فرهنگي بشود. ولي مطمئنا براي افرادي كه امروز در اين مجموعه كار مي‌كنند (به اين صورت هم كه در سطح شهر توزيع مي‌شود) اصلا درآمد مالي زيادي ندارد و اين موضوع بسيار جالب بود؛ چون جوان امروز پول برايش اولويت اول است و بدون مزد معمولا براي خانواده‌اش هم كاري انجام نمي‌دهد معمولا. به همين دليل با كلي گشتن به كمك يكي از دوستان توانستم با آقاي مهدي حسيني (پايه‌گذار پيكآرت) صحبتي بكنم وايشان با ادبيات بسيار دوستانه به سوال‌هاي من پاسخ دادند و از همصحبتي با ايشان بسيار خوشحال شدم.

  طرح پيكآرت از چه زماني به نظرتون رسيد؟

دقيقا از هفتم دي سال1391 طرحش شكل گرفت و در 14 دي 1391 اولين كار اجرا شد و شماره‌اش منتشر شد

  آيا قبل از اينكه شروع به كار كنيد نمونه خارجي از اين مدل كار ديده بوديد؟

نه نمونه خارجي نديده بوديم. فقط بعد از اينكه كار را شروع كرديم از دوستان‌مان شنيديم كه نمونه خارجي هم هست ولي تا امروز هم هنوز نديده‌ايم.

  هدف‌تان از درست كردن چنين مجموعه‌يي چه بوده است؟

نيما دهقاني (يكي از پايه‌گذاران پيكآرت و كارگردان تئاتر) از دوستان نزديك من است. يكي از مسائلي كه نيما مانند هر هنرمند ديگري با آن مواجه بود عدم وجود فضاي تخصصي و متمركز براي معرفي رويدادهاي فرهنگي هنري بود؛ فضايي كه اولا بتواند به صورت جامع رويدادهاي جاري را معرفي كند، ثانيا به صورت گسترده در دسترس عموم مردم قرار گيرد. ما در تلاشيم كه مخاطبين جديدي به گروه‌هاي فرهنگي و هنري معرفي كنيم تا گروه‌ها هم با افزايش درآمد ناشي از افزايش مخاطب بتوانند كيفيت كارشان را بالاتر ببرند و طبيعتا كار با كيفيت بالاتر، مجددا مخاطب بيشتر جذب مي‌كند. اين چرخه يكي از اصول مهم در شكل‌گيري پيكآرت است.

  پيكآرت درچه مكان‌هايي توزيع مي‌شود؟

آن‌طور كه مشخص است، عموم مخاطبيني كه در مراكز فرهنگي هنري (مثل گالري‌ها و سالن‌هاي تئاتر) حضور دارند، از ديگر رويدادهاي جاري مطلعند. لذا ما علاوه بر پوشش مراكز فرهنگي هنري و كافه‌ها به عنوان محل تشكيل جمع‌هاي دوستانه، به سراغ مراكز عمومي مانند نانوايي، لباس فروشي، سوپرماركت و تاكسي‌ها رفتيم كه به خصوص در تاكسي‌ها مورد استقبال زيادي قرار گرفت.

  حمايت مالي هم از شما مي‌شود؟

متاسفانه خير. از ابتداي پروژه تمام هزينه‌ها به صورت شخصي تامين شده و البته ما هم مي‌دانستيم كه پروژه اقتصادي نيست و نخواهد بود. اما سعي كرديم با مديريت هزينه‌ها، پيكآرت متوقف نشود. همه تيم هم كه در طول اين دو سال كنار هم جمع شديم، شغل خودمان را داريم و هيچ كدام هم از پيكآرت درآمدي نداريم.

  فقط به صورت كاغذي در سطح شهر پخش مي‌شود؟

پيكآرت كاغذي در تهران و شيراز منتشر مي‌شود كه هر كدام به اطلاع‌رساني شهر خودشان مي‌پردازند. اما علاوه بر نسخه كاغذي، در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي هم رويدادهاي فرهنگي هنري را به مخاطبين معرفي مي‌كنيم.

  پيكآرت محصول جديدي هم دارد؟

ايجاد فضاي مناسب، متمركز و با كيفيت براي معرفي رويدادهاي هنرمندان و جوانان ديگر شهرها براي ما اهميت زيادي دارد كه متاسفانه تا امروز چنين فضايي وجود نداشته. بنابر اين تصميم گرفتيم كه با ايجاد رسانه‌يي جديد اين فضا را خودمان بسازيم كه نتيجه آن شد «اپليكيشن پيكآرت». اپليكيشن پيكآرت محصول جديدي است كه براي سيستم عامل‌هاي مختلف دستگاه‌هاي هوشمند آماده شده و در حال حاضر رويدادهاي فرهنگي هنري تهران، شيراز، اصفهان و مشهد را پوشش مي‌دهد. البته قرار نيست كه محدود به همين شهرها بماند و هركسي كه در شهرش مي‌تواند به اين پروژه كمك كند از آن استقبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون