• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

اين درآوردني دوست‌داشتني!

  احمدرضا كاظمي / عده‌يي معتقدند كه پول چرك كف دست است. ما هم اين اعتقاد را داريم منتها در كنار اين اعتقاد اين آرزو را هم داريم كه كل زندگي و خاندان و خلاصه هفت‌جدوآبادمان را چرك بگيرد اگر اين طور است. اصلا اگر پول چرك كف دست است واقعا، چرا پس پولشويي شغل كثيف و مجرمانه‌يي محسوب مي‌شود؟ شما را نمي‌دانم اما به ما كه شخصا از بچگي ياد داده‌اند دست‌مان را آب و صابون بشوييم.
بگذريم... شايد پول تنها درآوردني اين روزگار باشد كه همه دوستش دارند. اما خب در آوردنش هم كار هركسي نيست و گيرم در هم بياوري، هميشه يك عده مثل گرگ كمين كرده. دوزانو نشسته‌اند تا شما آن را دربياوريد و سپس در يك چشم به هم زدن براي‌تان بخورندش يك آب هم روش! در اين شرايط در واقع شما گول ديگران را مي‌خوريد و آنها پول شما را. البته در يك جامعه آرماني صرفا نبايد به كسب درآمد شخصي فكر كرد و شما به عنوان بخشي از يك جامعه بزرگ بايد كمي هم به فكر ديگران باشيد و اگر مي‌توانيد اشتغالزايي كنيد تا چهارنفر هم در كنار شما نان بخورند. البته در جامعه ما هم اشتغالزايي زياد صورت مي‌گيرد منتها تفاوت اصلي ما با جامعه آرماني اين است كه ما در بحث اشتغالزايي به معناي واقعي كلمه زاييده‌ايم! يعني به‌جاي توليد كار، فقط كار دست مردم داده‌ايم يا در بهترين حالت سركارشان گذاشته‌ايم! البته تفاوت‌هاي ما با يك جامعه آرماني به همين‌جا ختم نمي‌شود. در يك جامعه ايده‌آل كار را به كاردان مي‌سپارند اما در جامعه ما كار را به «كاردان» مي‌سپارند آن هم از نوع مرحومش با دكتراي آكسفوري. همين است كه اينقدر كار و كاسبي همه ما سكه شده، منتها از نوع سكه دوزاري!
اگر در كشوري مثل ژاپن «كار را كه كرد؟ آن‌كه تمام كرد» حاكم است، اينجا ما «كار را كه كرد؟ آنكه پارتي جور كرد!» داريم و اگر احيانا به سرت بزند توي كار بعضي‌ها دخالت كني كه كارت ساخته است و بايد بروي آنجا كه دلبر خانه دارد. اينجا شما كارت كه خيلي درست باشد در بهترين حالت بايد در نيازمندي‌ها دنبال كار بگردي و آخرش هم كارت گير كسي مي‌افتد كه فكر مي‌كند همه‌كاره‌ است اما كاه بارش نيست! چه بايد بنويسي! خب فكر كنم در اين شرايط طبيعي است اگر كارآفرينان ما امثال مه‌آفريدخسروي و بابك زنجاني مي‌شوند!در اينجا كافي ست كه به انشاهاي همكلاسي‌هايت در مورد «تابستان خود را چگونه گذرانده‌ايد» گوش بدهي و به شغل پدران‌شان و سفرهايي كه در تابستان رفته‌اند دقت كني تا به‌خوبي بفهمي براي موضوع انشاي «علم بهتر است يا ثروت!» چه بايد بنويسي.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون